România se poziţionează în topul celor mai cunoscuţi producători de pantofi din lume
Producătorii români de încălţăminte au livrat direct în 2013 pantofi de 11 milioane de dolari în Statele Unite ale Americii, o piaţă pe care au pătruns mai puternic abia în ultimii ani, dar care are însă un potenţial uriaş, spun reprezentanţii patronatului Sfera Factor, ai cărei membri concentrează peste 90% din exporturile de încălţăminte şi mărochinărie ale României. Piaţa de încălţăminte din SUA este una dintre cele mai mari din lume, importurile anuale ridicându-se la 25 mld. dolari.
Volumul exporturilor locale către această piaţă este mic din cauza taxelor mari, însă reprezentanţii Sfera Factor spun că încheierea unui acord de comerţ între SUA şi Europa ar ajuta industria locală de profil. În prezent, cele două părţi negociază un acord comercial cunoscut sub numele de Transatlantic Trade and Investment Partnership (Parteneriatul Transatlantic de Comerţ şi Investiţii), care ar presupune printre altele reducerea sau eliminarea taxelor vamale.
„Un acord de liber schimb între SUA şi UE ar oferi ocazia producătorilor europeni de a deveni mai competitivi prin preţ în faţa producătorilor din America de Sud, în special Brazilia, şi din Asia. Estimăm că astfel preţurile produselor livrate pe piaţa americană ar putea fi cu 10% mai scăzute“, spune Angela Vasiliu Dimitriu, preşedintele patronatului Sfera Factor.
Ea adaugă că diminuarea taxelor vamale pentru mărfurile europene ar compensa cheltuielile - ce se regăsesc în preţuri - pe care producătorii europeni le suportă pentru respectarea normelor de protecţie a mediului, a celor privind legislaţia muncii şi a protecţiei consumatorului şi nu în ultimul rând pentru promovarea pe o piaţă relativ greu accesibilă. „Se poate spune, iar istoricul balanţelor comerciale o demonstrează, că pentru producătorii noştri SUA sunt o piaţă nouă.“
România se poziţionează în topul celor mai cunoscuţi producători de pantofi din lume, pe piaţa locală fiind realizate multe dintre încălţările celor mai renumite branduri din lume. Astfel, producători locali trimit anual la export încălţări de circa 1,8 mld. dolari, fiind în primii 20 de jucători de la nivel mondial.