Retail&Agrobusiness

Românii cu venituri peste medie alocă bugete de peste 1.500 de lei cumpărăturilor festive de anul acesta. Georgiana Iancu, EY: Sezonul cumpărăturilor de sărbători are toate şansele să fie unul record

Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte şi liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România

Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte şi liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România

Autor: Cristina Bellu

21.12.2021, 14:15 228

Tensiunea ultimilor doi ani generată de pandemie şi dorinţa de revenire la normalitate se reflectă în îndârjirea cu care o bună parte dintre români îşi propun să facă achiziţii de sărbători, notează un sondaj realizat de EY România la începutul lunii decembrie 2021 în rândul consumatorilor români din mediul urban, cu studii universitare şi postuniversitare şi venituri peste medie.  

Astfel, conform datelor obţinute, peste o treime dintre români spun că ar urma să aloce sume consistente cumpărăturilor festive din acest an, respectiv peste 1.500 lei. De asemenea, aproape 57% dintre respondenţi au indicat că nu aşteaptă campaniile de reduceri pentru a cumpăra cadouri pentru Crăciun sau Anul Nou.

”Sezonul cumpărăturilor de sărbători de anul acesta are toate şansele să fie unul record, dacă ne uităm la sumele pe care consumatorii sunt dispuşi să le cheltuiască pe cadouri”, spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte şi liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.

De altfel, răspunsurile analizate sunt foarte asemănătoare cu cele din studiul global al EY, care vorbeşte despre dorinţa consumatorilor europeni sau de peste tot din lume de a reveni la normalitate, despre nevoia de recuperare a timpului pierdut, de a avea sărbătorile ca înainte de pandemie.

Practic, analiştii EY spun că este o schimbare totală de optică a consumatorilor faţă de anul trecut când răspunsurile participanţilor la studiul EY Global variau, destul de echilibrat,  între ”economisesc şi stochez”, ”tai adânc în buget”, ”stau calm” şi ”hibernez, dar cheltuiesc ”. 

În schimb, reducerile de Black Friday par să se fi demonetizat în rândul cumpărătorilor români: anul acesta, peste 57% dintre respondenţii studiului lansat de EY România spun că nu au profitat de zilele cu cele mai mari reduceri din an. Astfel se explică şi de ce 43% dintre respondenţi au declarat că au cheltuit mai puţin sau mult mai puţin decât anul trecut pentru achiziţii de Black Friday.

Dacă pandemia a schimbat relaţia consumatorului cu tehnologiile digitale peste tot în lume, se pare că nici consumatorii români nu au rămas în afara acestei tendinţe de digitalizare. Astfel, peste 80% dintre respondenţi urmăresc campaniile de reduceri în online, iar majoritatea declară că îşi cumpără echipamentele electrice/electronice, produsele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, ba chiar şi articolele sportive sau echipamentele de sport din magazine virtuale.

”Tehnologia şi online-ul merg dincolo de facilitarea deciziei de cumpărare, asigurând mediul în care consumatorii îşi fac achiziţiile. Aceştia vor continua să se bazeze pe digital pentru a rămâne în siguranţă, precum şi pentru a-şi gestiona mai eficient timpul”, explică Georgiana Iancu.

Cei care nu se confruntă cu migrarea clienţilor lor către online sau nu în aceleaşi proporţii sunt, aşa cum o arată sondajul, farmaciile şi supermarketurile/hypermarketurile. Într-o proporţie covârşitoare, majoritatea respondenţilor preferă să achiziţioneze produsele alimentare, de curăţenie sau produsele farmaceutice din magazinele tradiţionale.

De asemenea, datele studiului arată că şi în următoarele şase luni românii intenţionează să îşi cumpere produsele alimentare şi produsele de curăţenie a casei din hypermarketuri/supermarketuri (peste 70%). Această tendinţă de achiziţie din magazinele fizice, întâlnită şi la nivel global, e justificată de evitarea creşterii costurilor cu livrarea sau a indisponibilităţii anumitor produse la raft, cauzate de întârzierile lanţurilor de aprovizionare.

”Pentru a răspunde aceste provocări, jucătorii din comerţ vor trebui să îşi regândească lanţul de aprovizionare, procesele logistice şi, bineînţeles, nivelul stocurilor şi sortimentele disponibile în online, deoarece calitatea serviciilor pe care le oferă creşte ca importanţă pentru consumatori”, aspect întărit şi de răspunsurile a 57% din respondenţii studiului global EY Future Consumer Index, arată Georgiana Iancu.

În schimb, online-ul va fi în continuare mediul ales pentru realizarea achiziţiilor de îmbrăcăminte (44%) sau de produse şi echipamente sportive (42%).

Studiul EY România mai relevă că, lunar, cele mai mari sume de bani alocate (între 500 şi 1.000 de lei) sunt pentru achiziţia produselor alimentare. Dar, într-o proporţie importantă, românii au început să facă economii şi să îşi direcţioneze banii şi către zona investiţiilor sau pentru educaţie şi formare.

La o distanţă relativ mare, se află sumele destinate achiziţiei de produse de curăţenie şi cele de igienă şi îngrijire personală, dar şi pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte, fapt care se poate explica prin utilizarea acestor produse pe o perioadă mai extinsă de timp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO