Scăderea dobânzilor şi creşterea reală a salariilor cu 6% majorează consumul în 2015.
Paştele, a doua cea mai importantă perioadă din an pentru consum după săr-bătorile de iarnă, urcă vânzările marilor magazine faţă de o perioadă obişnuită din an, astfel că românii lasă înaintea Paştelui în jur de 500 de milioane de euro în hipermarketuri şi supermarketuri, conform unei analize a ZF.
Perioada de dinaintea Paştelui reprezintă în jur de 5% din comerţul înregistrat într-un an, mai puţin decât decembrie, care reprezintă 10-15% din totalul consumului din comerţul modern, care se ridică la circa 9 mld. euro.
„Vânzările de Paşte sunt mai mici decât cele de Crăciun“, a precizat Daniela Sima, marketing director al Selgros Cash&Carry România, unul dintre cei mai mari jucători din comerţul modern local.
Primele date furnizate de retaileri arată că în acest an vânzările de Paşte au fost similare sau au crescut uşor faţă de perioada similară a anului trecut, semn că vestea scăderii TVA la alimente de la 1 iunie nu i-a încurajat pe români să consume mai mult.
Scăderea dobânzilor le-a adus mai mulţi bani românilor pentru cheltuieli. Indicatorul Robor, utilizat ca referinţă pentru costurile creditelor în lei, a scăzut faţă de anul trecut cu peste un punct procentual, până la circa 1,5%. Cu alte cuvinte, această scădere înseamnă o economie de 20 de lei, echivalentul a doi cozonaci, în bugetul unui client care are un credit şi plăteşte o rată de 400-500 de lei pe lună.