Deşi 90% dintre români spun că preferă produsele locale, doar 18% le cumpără constant. De sărbători, situaţia se schimbă: 8 din 10 români aleg produse locale, arată un studiu al platformei Economia Rurală. Însă, reprezentanţii săi spun că micii producători au nevoie de sprijin pe tot parcursul anului şi consumul local nu ar trebui să fie o alegere de sezon, ci un obicei care să susţună economia rurală şi comunităţile din spatele fiecărui produs.
„90% dintre români spun că preferă produsele locale, însă doar 18% le cumpără regulat. În perioada sărbătorilor, 8 din 10 aleg produse româneşti pentru masa festivă. Chiar dacă valoarea medie a coşului de cumpărături a crescut cu 9% în 2024, micii producători ajung rar să beneficieze direct de această creştere”, spun reprezentanţii Economie Rurală, o platformă dedicată promovării antreprenoriatului rural, produselor locale, tradiţiilor şi sustenabilităţii în satele din România.
Ei menţionează că micii producători locali muncesc în fiecare zi, indiferent de sezon, însă majoritatea consumatorilor aleg să îi sprijine doar în apropierea Crăciunului sau Paştelui. Pentru a schimba această mentalitate, platforma Economie Rurală continuă campania „Gesturile mici produc schimbări mari”, lansată în decembrie 2024.
Printre producătorii listaţi pe platformă se numără De Colţeşti, producător de brânzeturi din inima munţilor, a cărui poveste a început în 1994, ca o mică afacere de familie, crescută de la clasicele reţete care ne leagă de copilărie, până la combinaţii surprinzătoare cu chili, trufe sau lavandă. Brânzeturile sunt obţinute exclusiv din ingrediente naturale, fără aditivi, conservanţi sau uleiuri vegetale, iar maturarea se face lent, timp de minimum patru luni.
Un alt producător este ARCA din Bacău, producător artizanal de delicatese din peşte, provenit din iazurile proprii, şi legume. Are o gamă variată de produse, de la peşte afumat cu lemn de fag şi cireş, până la salate de icre, pateuri şi creme tartinabile. Toate preparatele sunt realizate în loturi mici, fără conservanţi.
Pe platformă mai este şi Safala Organic Farm, situată în satul Şinteu din judeţul Bihor, este o fermă ecologică fondată de Oana şi Bogdan Lerescu, care au ales să cultive alune de pădure şi zmeură pe o suprafaţă de aproximativ 6 hectare de aluni şi 1 hectar de zmeură în spaţii protejate. Produsele lor sunt disponibile în târgurile locale din Oradea şi prin intermediul magazinului online.
De asemenea, se mai găseşte brandul Vinaltus, creat de oenologul Iustin Urucu, cu gamele super-premium Demeter i.u.s.o. (Iustin Urucu Super Olteneşti) şi Corvus i.u.s.r. (Iustin Urucu Super Româneşti). Vinurile sunt produse în ediţii limitate, utilizând struguri cultivaţi pe o plantaţie de aproximativ 9 hectare, situată într-un microclimat favorabil creat de râurile Jiu, Amaradia şi Almăjel. Crama Vinaltus a fost finalizată în 2023.
Cristina şi Cătălin Plăiaşiu, fondatorii Tinerii Fermieri, fac şi ei parte din comunitatea Economie Rurală şi cresc peste 90 de familii de albine în Valea Stânii din judeţul Argeş. Produsele lor, precum mierea de salcâm, mierea de tei şi fagurele cu miere, ajung la bucătari chefi de top şi colaboratori din restaurante renumite din Bucureşti.
Bozo este un brand românesc de detergenţi premium, fondat în 1995 la Râmnicu Vâlcea. Cu o experienţă de aproape trei decenii, compania produce şi comercializează o gamă variată de produse, inclusiv detergenţi, odorizanţi, balsamuri, degresanţi, detartranţi, soluţii anti-calcar şi anti-rugină, soluţii pentru geamuri, săpun lichid, înălbitori de rufe şi parfumuri ambientale, toate fabricate în România.
Pe platformă se mai află Flaronia, care a început din dorinţa Floricăi Blatter de a valorifica experienţa acumulată în peste 20 de ani de muncă în Austria, investind într-o plantaţie ecologică de aronia în satul Sălcioara, judeţul Călăraşi. Cu o investiţie iniţială de 50.000 de euro, a fondat Bio Flaronia şi produce sucuri presate la rece, dulceţuri şi siropuri din aronia, fără adaosuri artificiale, toate certificate bio.
Apoi, Anca Oloeriu, împreună cu soţul ei, Florin, şi fiica lor, Elena, au transformat o livadă din satul Manga, comuna Voineşti, într-o afacere de familie numită Arome din Voineşti. Iniţial căutând un refugiu departe de agitaţia Bucureştiului, au descoperit un teren cu aproximativ 230 de pomi fructiferi şi o cabană cochetă, care le-a oferit cadrul ideal pentru escapadele de weekend. Observând potenţialul livezii, au început să valorifice fructele prin producerea de sucuri naturale şi fruct, promovându-le activ pe pagina lor de Facebook . Livrările se fac în Bucureşti şi Ilfov.
Pai din Pai este o afacere de familie din judeţul Constanţa, fondată de Andreea Chiţu, care produce paie de băut 100% naturale şi biodegradabile, realizate din tulpini de grâu şi secară provenite de pe propria fermă de 80 de hectare. Aceste paie reprezintă o alternativă sustenabilă la cele din plastic.
Eggcellent este o microfermă din satul Toneşti, judeţul Olt, o afacere de familie cu peste zece ani de experienţă în producţia de ouă certificate ecologic. Ouăle provin de la găini „pasture raised” respectându-se stilul de viaţă al păsărilor, fără antibiotice, cu o hrană de calitate, ceea ce le asigură un gust delicios şi o valoare nutriţională mare.
Carmangeria Casa Ţăranului din Bihor este un alt exemplu de afacere locală care păstrează gustul autentic al mezelurilor tradiţionale, produse după reţete de familie transmise din generaţie în generaţie. Înfiinţată în 2019 printr-un proiect Start-Up Nation, afacerea s-a dezvoltat treptat, cu participarea la târguri locale şi colaborarea cu piaţa volantă din Oradea.