Croco din Oneşti, cunoscută în special pentru producţia de biscuiţi şi sticksuri, a raportat anul trecut o marjă de profit de peste 30%, la o cifră de afaceri de 278 de milioane de lei, în timp ce compania americană Mondelez a raportat o marjă de profit de sub 3% la o cifră de afaceri totală de peste 1,5 miliarde de lei. Astfel, Croco plăteşte un impozit pe profit de circa 15 mil. lei, în timp ce Mondelez plăteşte cumulat pe două companii un impozit pe profit de circa 17 mil. lei. Ce s-ar întâmpla dacă Mondelez ar avea aceeaşi marjă de profit ca şi Croco? Impozitul pe profit al Mondelez ar fi de zece ori mai mare, adică un total de peste 170 mil. lei.
În condiţiile în care încasările din impozitul pe profit sunt sub aşteptări şi guvernul a introdus impozitul minim pe cifra de afaceri tocmai pentru a mai combate din „optimizarea fiscală“, adică transferul profiturilor în ţări cu taxe mai mici, ZF a încercat să vadă de ce o companie românească raportează o marjă de profit mult mai mare decât una străină. Ce impozite şi taxe plătesc companiile Croco şi Mondelez? De ce Croco şi Mondelez raportează aceste marje de profit? Fac investiţii cu o valoare diferită? Este vorba de transferul profitului?
Cele două companii nu au răspuns până la închiderea ediţiei despre cum au reuşit să aibă aceste marje de profit.
De asemenea, ZF a trimis o solicitare şi către ANAF pentru a vedea dacă inspectorii au vreo explicaţie pentru aceste marje de profit atât de diferite, dar şi despre impozitele şi taxele plătite de aceste două companii, însă instituţia nu a transmis un răspuns până la închiderea ediţiei.
În opt din zece ani Croco a avut o marjă de profit ce a depăşit 20%, în timp ce pentru Mondelez Romania Snack Production marja de profit a trecut de 20% doar în doi ani – 2020 şi 2021.
„Contează foarte mult structura de cheltuieli şi în funcţie de asta se ajunge la o anumită marjă de profit. Intri cu produse noi pe piaţă, costurile sunt mult mai mari, ai o marcă consacrată costurile pe care le ai sunt mai mici legate de marketing. În general, firmele româneşti investesc mai puţin în marketing comparativ cu companiile multinaţionale şi în general firmele româneşti prezintă o profitabilate mai bună“, spune Emilian Duca, consultant fiscal.