Evenimentele sociale reprezintă principalul cadru de consum pentru unu din doi consumatori de bere fără alcool, mai ales pentru femei (58%) şi persoanele între 35-44 de ani (59%), care preferă să evite alcoolul fără a renunţa la ritualul social al berii, arată un studiu al Centrului de Studii despre Bere. Studiul a fost realizat de Reveal Marketing Research, la solicitarea Centrului de Studii despre Bere, şi a explorat obiceiurile de consum ale românilor în legătură cu berea fără alcool.
În paralel, şofatul este al doilea context major pentru 42% dintre consumatori, berea fără alcool fiind aleasă dominant de către bărbaţi (54%) şi tineri între 18-24 de ani (47%), confirmând o tendinţă clară spre consum conştient şi preventiv.
Mai mult, potrivit aceluiaşi studiu, 21% dintre respondenţi aleg să consume bere fără alcool într-un context legat de sănătate sau, în aceeaşi pondere, aleg să consume bere fără alcool la prânz, în timpul programului de lucru.
„Vedem o schimbare clară în comportamentul consumatorilor: berea fără alcool nu mai este o alternativă de compromis, ci o alegere activă, asociată cu responsabilitatea şi un stil de viaţă echilibrat. Pentru mulţi consumatori, gustul similar cu berea tradiţională şi libertatea de a o consuma în orice moment al zilei sunt argumente puternice. Berea fără alcool a devenit parte din rutina zilnică, nu doar o excepţie.”, a declarat Corina-Aurelia Zugravu, preşedinte al Centrului de Studii despre Bere.
Întrebaţi despre principalele motive pentru alegerea berii fără alcool, respondenţii au invocat în primul rând evitarea efectelor alcoolului (49%) - mai ales în rândul bărbaţilor (53%) şi al celor între 35 - 44 de ani (54%) - şi posibilitatea de a şofa în siguranţă (42%), un aspect mai important pentru bărbaţi (48%) decât pentru femei (35%). Totodată, gustul similar cu cel al berii tradiţionale şi posibilitatea de a fi consumată în orice moment al zilei sunt motive menţionate în egală măsură de respondenţi (29%). Gustul este mai important pentru tinerii cu vârste între 18 - 24 de ani (33%), în timp ce flexibilitatea consumului pe parcursul zilei este mai relevantă pentru segmentul 45 - 55 de ani (36%). Integrarea în evenimente sociale fără consum de alcool este un motiv invocat de 24% dintre respondenţi, mai ales de femei (26%) şi tineri (27% în rândul celor de 18 - 24 de ani). Beneficiile asupra sănătăţii şi conţinutul redus de calorii sunt menţionate de 21% dintre respondenţi, mai frecvent în rândul tinerilor (25%), în timp ce restricţiile medicale sunt un motiv pentru 15%, mai des întâlnit la femei (17%) şi persoane peste 55 de ani (18%).
„Creşterea numărului de români care aleg berea fără alcool în contexte sociale sau înainte de a conduce reflectă o maturizare a pieţei şi o conştientizare tot mai accentuată a riscurilor asociate consumului de alcool. Totodată, se conturează din ce în ce mai clar percepţia pozitivă asupra acelor persoane care fac această alegere înainte de a urca la volan - fiind considerate persoane responsabile, preocupate de siguranţă.”, a declarat Marius Luican, director general al Reveal Marketing Research.
Consumul de bere fără alcool înainte de a urca la volan este asociat cu responsabilitatea: 56% dintre respondenţi consideră că persoanele care fac această alegere dau dovadă de maturitate şi grijă faţă de siguranţa rutieră. Percepţia pozitivă este mai pronunţată în rândul adulţilor între 35 - 44 de ani (61%) şi al bărbaţilor (57%), indicând o recunoaştere clară a comportamentului preventiv.
Pe de altă parte, o dovadă în plus a faptului că berea fără alcool face parte deja dintr-o rutină, e demonstrat de faptul că 36% dintre respondenţi consideră deja consumul de bere fără alcool o alegere firească. Această percepţie neutră este mai frecventă în rândul bărbaţilor (39%) şi al segmentului de 35 - 44 ani (44%).
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în luna septembrie 2025, pe un eşantion reprezentantiv naţional de 1.012 respondenţi de peste 18 ani, din mediul urban şi rural, utilizatori de internet. Eroarea maximă de eşantionare este Ă/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.
Centrul de Studii despre Bere este o iniţiativă interdisciplinară care explorează profunzimea socială, culturală şi istorică a consumului de bere din România. Obiectivul centrului constă în investigarea şi promovarea modului în care berea contribuie la bunăstarea socială, la formarea relaţiilor interumane şi la construirea comunităţilor, atât în context tradiţional, cât şi modern.
Centrul de Studii despre Bere este rezultatul demersului celor trei membri fondatori: dr. Corina - Aurelia Zugravu, profesor universitar doctor în cadrul UMF „Dr. Carol Davila”, căreia îi revine şi calitatea de Preşedinte în cadrul Centrului de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie, dr. Alin Popescu, medic primar în medicină sportivă şi consultant în probleme de nutriţie, deţinând calitatea de Secretar general, şi dr. Mihaela Begea, doctor în ştiinţe inginereşti.
Centrul de Studii despre Bere a fost cunoscut anterior sub titulatura de Centrul de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie, entitate care timp de 12 ani a derulat o activitate de cercetare susţinută şi relevantă pe teritoriul României, concentrată asupra evaluării efectelor consumului moderat de bere asupra organismului din perspectivă nutriţională. Noua titulatură exprimă însă interesul ştiinţific curent al celor trei membri fondatori pentru a explora o altă valenţă importantă a berii: ingredient important pentru o viaţă adultă echilibrată.