Retail&Agrobusiness

Testul concurenţei: După achiziţia Albalact, Lactalis va avea 9 dintre cele mai vândute 15 produse pe raftul online de lapte

ZF a făcut un exerciţiu luând în calcul cele mai vândute produse din categoriile de unt, lapte şi smântână pentru a vedea cum va arăta „la raft“ preluarea Albalact de către Lactalis. După tranzacţie, Lactalis va fi prezentă cu cinci din cele 15 cele mai vândute produse din categoria unt şi margarină, dar şi cu şapte din cele 15 cele mai vândute mărci de smântână. Tranzacţia va fi vizibilă însă pe categoria de lapte, unde Lactalis va avea nouă dintre cele mai vândute 15 produse. (Cu roşu sunt marcate produsele care au şi vor avea marca Lactalis.)

ZF a făcut un exerciţiu luând în calcul cele mai vândute produse din categoriile de unt, lapte şi smântână pentru a vedea cum va arăta „la raft“ preluarea Albalact de către Lactalis. După tranzacţie, Lactalis va fi prezentă cu cinci din cele 15 cele mai vândute produse din categoria unt şi margarină, dar şi cu şapte din cele 15 cele mai vândute mărci de smântână. Tranzacţia va fi vizibilă însă pe categoria de lapte, unde Lactalis va avea nouă dintre cele mai vândute 15 produse. (Cu roşu sunt marcate produsele care au şi vor avea marca Lactalis.)

Autor: Mădălina Panaete

01.02.2016, 11:28 5847
Grupul francez Lactalis va prelua compania românească Albalact într-o tranzacţie care a bulversat piaţa laptelui. Întrebarea care se pune acum este cum va fi afectată concurenţa de această achiziţie.
 
Într-un exerciţiu făcut de ZF, achiziţia Albalact de către Lactalis va face ca 9 dintre cele mai vândute 15 produse din categoria lapte de pe raftul magazinului online Carrefour să fie deţinute de grupul francez. Anterior, liderul pieţei – Albalact – avea doar 5 dintre cele mai vândute sticle de lapte pe carrefouronline.ro, adică o cotă de piaţă de 33%. Astfel, Lactalis îşi va dubla cota pe categoria lapte, în condiţiile în care, pe lângă brandul LaDorna pe care îl deţine în prezent, îşi va adăuga în portofoliu şi laptele Zuzu, Fulga, Albalact şi Poiana Florilor.
 
Lactalis, un grup cu afaceri de 17 mld. euro şi 60.000 de angajaţi la nivel internaţional, a semnat recent un acord cu acţionarii Albalact (simbol bursier ALBZ) pentru preluarea companiei. Tranzacţia aşteaptă şi acordul Consiliului Concurenţei , care va decide dacă cea mai importantă achiziţie din industria alimentară din ultimii cinci ani se va realiza. Această achiziţie îi va aduce grupului Lactalis prima poziţie în clasamentul celor mai mari jucători de pe piaţa lactatelor din România ca vânzări, dar şi poziţia de lider în categorii-cheie din industria de profil. Albalact este lider din 2008 pe categoria laptelui UHT şi celui pasteurizat. ZF a continuat exerciţiul (care a luat în considerare cele mai vândute produse de pe carrefouronline.ro) şi pe alte categorii unde Albalact ocupă poziţii fruntaşe.
 
Astfel, Lactalis va fi prezentă cu cinci din cele 15 cele mai vândute produse din categoria unt şi margarină, dar şi cu şapte din cele 15 cele mai vândute mărci de smântână. De altfel, Albalact este lider pe segmentul untului de masă şi pe segmentul de smântână cu brandul omonim Albalact, potrivit celor mai recente date fur­nizate de producător. Pe aceste două segmente, compania franceză va concura cu jucători precum Fries-landCampina, producătorul Napolact, cu Covalact sau cu Muller. Această achiziţie va propulsa astfel grupul francez pe cele mai multe rafturi ale marilor magazine, având în vedere că producătorul va ajunge la un portofoliu de aproape 300 de produse comercializate pe piaţa românească.
 
Lactalis, care nu este prezent în top cinci jucători ca afaceri din industria de profil având afaceri cumulate de  235 mil. lei din lactate (52 mil. euro), are în prezent în portofoliul de lactate din România brandurile LaDorna, President şi Galbani prezente în magazinele locale cu peste 140 de produse din categoriile de lapte, brânzeturi, unt sau smântână, conform datelor prezentate pe site-ul LaDorna Group. După ce va fi parafată tranzacţia, Lactalis îşi va adăuga în portofoliu cele peste 150 de produse sub brandurile Zuzu, Fulga, Rarăul şi Poiana Florilor, realizate în prezent de Albalact.
 
Click pe imagine pentru a mări
 
Albalact are în portofoliu lapte, unt, iaurt, smântână şi brânzeturi.
 
ZF a făcut un exerciţiu folosind datele de pe magazinul online al Carrefour pentru a vedea cum va arăta ãla raft“ industria lactatelor după cea mai mare tranzacţie din ultimii cinci ani din industria alimentară. ZF a luat în calcul cele mai vândute produse din categoriile de unt, lapte şi smântână de pe carrefouronline.ro. Astfel, Lactalis va fi prezentă cu cinci din cele 15 cele mai vândute produse din categoria unt şi margarină, dar şi cu şapte din cele 15 cele mai vândute mărci de smântână. De altfel, Albalact este lider pe segmentul untului de masă şi pe segmentul de smântână cu brandul omonim Albalact, potrivit celor mai recente date furnizate de producător. Pe aceste două segmente, compania franceză va concura cu jucători precum FrieslandCampina, producătorul Napolact, cu Covalact sau cu Muller.
 
Însă, cel mai vizibil se va vedea preluarea Albalact de către Lactalis la categoria laptelui UHT şi celui pasteurizat, unde compania românească este lider din anul 2008.
 
Pe această categorie, Lactalis va avea nouă dintre cele mai vândute 15 produse, conform analizei ZF.
 
Odată cu preluarea companiei din judeţul Alba, Lactalis îşi va face intrarea şi în liga marilor jucători de pe piaţa iaurturilor, acolo unde Danone este lider. LaDorna, grup preluat de Lactalis în 2008 de la omul de afaceri Jean Valvis, este prezent pe piaţă cu iaurt bio, conform datelor de pe site-ul companiei. În schimb, Albalact este în clasamentul celor mai mari trei jucători de pe acest segment, care se ridică la peste 800 milioane de lei (180 mil. euro) şi 95.000 de tone anual.
 
Albalact şi-a diversificat în ultimii ani puternic portofoliul, crescând pe majoritatea categoriilor din piaţă. Compania a intrat şi în cafenele şi restaurante cu gama Albalact Horeca Top, care cuprinde brânzeturi, iaurt, unt sau smântână. Brandul Bardezzi, care face parte din această gamă, a ajuns în câteva zeci de cafenele şi bistrouri din Bucureşti precum Golden Coffee, Espresso House, Speciality Coffee, Gloria Jeans sau Boutique du Pain.
 
În plus, Albalact a intrat anul trecut şi pe segmentul de băuturi necarbonatate cu brandul Frupt. La finalul anului trecut, Frupt avea o cotă de piaţă de circa 15% în volum din segmentul de sucuri naturale din fructe (NFC), un segment care se ridică la peste 22 de milioane de litri anual.
 
Astfel, Lactalis îşi va creşte şi portofoliul de băuturi răcoritoare, segment unde este prezent deja cu Parmalat, companie din Italia preluată în 2011.
 
Conducerea companiilor pe care Lactalis le deţine în România ? Dorna Lactate, Dorna SA, Parmalat România, Lactalis România- a fost preluată de Giampaolo Manzonetto, executivul care a stat la conducerea Parmalat România timp de 12 ani. El conduce astfel un business total (lactate şi băuturi răcoritoare) de circa 300 milioane de lei (69 mil. euro).
 
Dorna Lactate, cea mai mare companie din România a grupului Lactalis, a avut în 2014 (ultimele date disponibile pe mfinante.ro), o cifră de afaceri de 181 milioane de lei ( 40 mil. euro), în creştere cu 3% faţă de anul precedent.
 
 
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO