Maspex, Zabka, Symfonia, R.Power, companii poloneze care doar în ultima lună au anunţat achiziţii sau extinderi ale operaţiunilor în România, marchează o ofensivă într-un val de investiţii care reflectă consolidarea Poloniei ca cea mai mare economie din Europa Centrală şi de Est şi un actor regional tot mai influent. Lor li se adaugă inclusive deschiderea unei sucursale a PKO Bank în Bucureşti.
Între timp însă companiile româneşti sunt timide în a trece graniţele cu doar câteva exemple în ultima perioadă care pot fi numărate pe degete, precum Aquila, TeraPlast. De ce?
“Pasul în afară nu ar trebui să fie un scop în sine ci să urmeze o strategie a companiei. Suntem conştienţi că România nu este o piaţă mare dar contează foarte mult ca rol în regiune. Dacă o companie vrea să se extindă şi are o viziune pe termen mediu şi lung atunci o investiţie în afara ţării face sens. Este o inerţie pe care o observăm la companiile locale şi pe care o vom depăşi în timp. Se simt mai confortabile în ţără. Aceasta depăşire se face cu un obiectiv clar de a se extinde. Îţi trebuie şi o analiză a tranzacţiei, modalitate de implementare, monitorizare şi evident consultant cu experienţă”, spune Răzvan Butucaru, partner, financial services & advisory leader în cadrul companiei de audit financiar şi consultanţă fiscală Forvis Mazars.
Diferenţa de abordare între companiile poloneze şi cele româneşti ţine nu doar de strategie şi capital, ci şi de maturitate managerială, acces la finanţare şi cultura de risc. În timp ce firmele din Polonia au fost încurajate să se internaţionalizeze încă din anii 2000, multe companii româneşti încă preferă confortul pieţei locale, unde sunt lideri şi unde cunosc bine mecanismele economice şi administrative.
Butucaru a fost prezent vineri, 13 iunie, la un eveniment organizat de Asociaţia Română pentru Relaţia cu Investitorii (ARIR) în Bucureşti la Hotel Sheraton.
Aquila a cumpărat recent o companie în Ungaria pentru 14 mil. euro iar TeraPlast s-a extins tot în ţara vecină după ce în 2017 a cumpărat în Serbia.
Maspex, unul dintre cei mai mari jucători din industria alimentară regională, activ pe plan local prin brandurile Tymbark sau Bucovina, a anunţat că vrea să preia controlul producătorului de vinuri Purcari, într-o tranzacţie cu o valoare potenţială de 835 milioane de lei. Zabka, un important retailer polonez susţinut de fondul de investiţii CVC, a ajuns la 100 de magazine în România sub brandul Froo, accelerând expansiunea pe o piaţă pe care o consideră „locul ideal pentru dezvoltare“. România este, de altfel, prima piaţă externă pentru Zabka, după cum a declarat CEO-ul companiei în presa poloneză.
Pe segmentul de tehnologie, Symfonia – jucător specializat în soluţii ERP şi HCM pentru IMM-uri – îşi continuă expansiunea locală prin achiziţia companiei NextUp, la un an după ce a preluat firma românească Softeh Plus. Tranzacţia vine în urma unui proces de peste un an de discuţii şi analiză strategică. În energie, R.Power îşi întăreşte poziţia pe piaţa românească, lansând cea mai mare investiţie locală în stocarea de energie, la Scorniceşti (Olt), cu ambiţia de a deveni liderul acestei industrii în România.
Toate aceste mişcări indică o strategie clară a companiilor poloneze de extindere regională, într-un context în care capitalul şi know-how-ul din Polonia încep să joace un rol tot mai vizibil în Europa de Est. În contrast, companiile româneşti rămân reticente în a-şi asuma paşi similari peste graniţă.