Retail&Agrobusiness

Tinerii antreprenori dau o a doua şansă la viaţă unor branduri româneşti care au scris istorie în comunism

Tinerii antreprenori dau o a doua şansă la viaţă unor...

Autor: Cristina Roşca

13.03.2018, 11:19 466

„Momentan, bicicleta Pegas este un bun cu design românesc, însă produs în Asia. Asamblarea finală se face în România. În viitorul apropiat, bicicleta Pegas va fi un produs 100% românesc, obiectivul nostru fiind să redeschidem fabrica Pegas şi liniile de producţie”, spune Andrei Botescu, unul dintre antreprenorii care au readus la viaţă acest brand. Astăzi Pegas se vinde în patru magazine în Bucureşti, unu în Timişoara şi unu în Râmnicu Vâlcea - toate unităţi proprii monobrand -, dar şi în reţelele internaţionale (IKA) ale marilor retaileri şi în magazinele multibrand partenere ce vând biciclete şi produse sport.

Cum a reapărut Pegas pe piaţă? Va­rianta academică pentru această întrebare este că Andrei Botescu, cofondatorul Atelierelor Pegas şi cel care conduce în prezent compania din funcţia de general manager, a scris o teză despre Branding National Identity, povesteşte chiar antreprenorul. „Varianta neacademică şi mai puţin somptuoasă este că mi-a fost furată bicicleta recent cumpărată din balcon, ceea ce m-a determinat să mă gândesc la Pegas, bicicleta copilăriei, pe care o avea toată lumea şi care nu reprezenta neapărat un bun de furat.“ Căutând pe internet, a descoperit că producţia se oprise şi că Pegasul se vindea la after market. A urmat o vizită la OSIM şi ceea ce astăzi înseamnă Atelierele Pegas.

Urmând modelul de la Pegas, alţi trei antreprenori români - Dragoş Paise, Andrei Postelnicu şi Radu Gherasim - anunţau acum circa doi ani că intenţio­nează să relanseze producţia motociclete­lor Mobra, investiţia în designul şi asamblarea noilor modele fiind estimată la acea vreme la peste 500.000 de euro.

Tot din pasiune pentru branduri româneşti, dar şi pentru schi, doi tineri din Cluj au reînviat şi brandul Reghin - de schiuri şi alte echipamente sportive. „Suntem doi tineri din Cluj, consumatori înrăiţi de schi, cu ocupaţii de zi cu zi care se învârt în zona designului de produs şi a vânzărilor. Dacă mai adăugăm la mix două lucruri: faptul că am început pe schiuri Pitic şi am trecut la Combi-R, galben şi mai apoi albastru, şi suntem amândoi adepţii unei abordări de tip do it yourself, lucrurile se leagă“, spune Sebastian Big, unul dintre antreprenori.  Practic, adaugă el, au vrut să îşi facă propriile schiuri şi totodată să aducă un tribut lucrurilor cu care au crescut. Decizia de a readuce la viaţă brandul Reghin şi de a porni o afacere în industria de schi le-a venit acum trei ani. „Deşi eram la curent cu ce înseamnă schiuri şi cu ultimele trenduri din industrie, a te apuca de o afacere în domeniu presupune un alt nivel de cunoştinţe, aşa că un an de zile am aprofundat chestiunea, am definit designul schiurilor şi am găsit un producător OEM.“ Apoi, începând din primăvara lui 2016 au dat drumul la treabă, au înregistrat brandul, au cumpărat domeniile .ro şi .com şi au pus la punct o platformă de vânzări online integrată cu procesator de plăţi.

„Din ce bănuţi aveam puşi deoparte am produs 30 de perechi de schiuri pentru plaja de schi de relaxare şi 10 perechi de schiuri de off-piste.“ În al doilea sezon, 2017 - 2018, au produs 300 de perechi de schiuri din modelele testate în anul anterior, pe care le-au pus la vânzare pe platforma proprie online şi în 10 magazine specializate din ţară. „Am vândut practic mai bine de 80% din stoc (şi iarna nu pare încă să fie gata), din care o cantitate generoasă la centre de închirieri de schiuri.“ Acum compania are o colecţie com­pletă de schiuri, produse în Cehia,

într-o fabrică cu o istorie de peste 100 de ani. Tot în afara graniţelor sunt produse şi ceasurile Optimef, un brand româ­nesc apărut acum circa patru decenii pentru prima dată şi readus la viaţă acum mai puţin de patru ani de Andrei Morariu (actor) şi Bogdan Costea (arhitect). „Pasionaţi de orologerie şi design de obiect, am hotărât să relan­săm Optimef din dorinţa de a aminti că în România s-au produs lu­cruri cool înainte să ştim ce în­seamnă cool.“

Noile ceasuri au mecanism japonez şi sunt asamblate în Hong Kong. Tot în Hong Kong sunt produse şi ramele ochelarilor pe care cei doi antreprenori i-au realizat sub acelaşi brand. Ansamblarea lor se face în România, iar lentilele sunt produse la Timisoara de Interoptik.  „Avem însă în plan, odată cu creşterea brandului şi a resurselor financiare, să mutăm cât mai mult din partea de producţie în România, atâta timp cât raportul calitate/preţ rămâne unul foarte bun.“ Tot pe lista planurilor de viitor se află şi o colecţie-capsulă de genţi de piele. „Lucrăm în prezent la alte două modele de ceas, iar în paralel ne concentrăm pe promovarea brandului în afara ţării.“

Optimef a fost relansat în decembrie 2016 cu modelele Fărăzece Black şi Gold cu brătară din silicon, urmate în august 2017 de modelele Copper şi Silver şi curele din piele.

Maşina de teren ARO şi săpunul Cheia sunt alte două branduri româneşti cu istorie, iar o serie de antreprenori locali au declarat că au intenţia să le reproducă. Momentan însă planurile sunt pe hârtie doar.

 

Istoria biciletelor Pegas

Pegas a început cu un cadru de bicicletă construit într-o fabrică de armament, la Zărneşti (Braşov). Designul era inspirat de muscle bike-urile americane şi britanice, care la rândul lor imitau stilul unei motociclete chopper. Silueta Pegasului, cu şa lungă şi coarne, avea să devină pentru mii de copii din România comunistă definiţia cuvântului „bicicletă“. „Practic, bicicleta Pegas a fost un obiect cult, poate chiar cel care defineşte cuvântul «copilărie» pentru toţi cei care au învăţat să meargă pe bicicletă între anii ’70 şi ’80. După ’89 Pegas a dispărut de pe piaţă“, spune Andrei Botescu, unul dintre antreprenorii care au readus la viaţă brandul. După 20 de ani de pauză, în 2011, un proiect independent a readus la viaţă marca Pegas şi vechea bicicletă într-o nouă formă, „pentru a se bucura din nou de ea copiii de toate vârstele“.

 

Istoria ceasurilor Optimef

Optimef s-a lansat în anul 1979, după cum povesteşte Andrei Morariu, unul dintre cei doi antreprenori care au readus la viaţă brandul. „Era un ceas electronic, modern, precis, fiabil după cum spunea o reclamă de la acea vreme.“ Conceptul ceasului a fost o colaborare a întreprinderilor „Mecanică Fină“ şi „Optica Română“ din Bucureşti, de unde şi denumirea acestuia: OPTI - „Optica Română“ şi MEF - „Mecanică Fină“. Au fost realizate şase variante de carcase, trei pentru ceasuri de damă, trei pentru ceasuri bărbăteşti. Optimef a avut însă o istorie scurtă pentru că în cursul anului 1985 Mecanica Fină Bucureşti a lansat un model de ceas quartz cu motor „pas cu pas“ sub denumirea Cromef. Modelele Cromef au reprezentat o etapă intermediară prin care s-a făcut trecerea de la varianta quartz digitală Optimef către modelele mecanice Orex, care au fost produse începând cu noiembrie-decembrie 1985.

 

Istoria schiurilor  Reghin

„Din ce am săpat noi, schiuri s-au făcut pe la Reghin încă din anii ’30. Mai apoi, sub diferite nume, atât de fabrică, cât şi de modele, s-au tot construit schiuri în secţiile de prelucrare a lemnului din Reghin”, spune Sebastian Big, unul dintre antreprenorii care au readus la viaţă brandul de schiuri Reghin. El adaugă că undeva în anii ’60 se putea deja vorbi de o marcă de schiuri Reghin, pe lângă toate celelalte articole sportive produse sub această umbrelă. Decizia de a readuce la viaţă brandul Reghin şi de a porni o afacere în industria de schi  le-a venit acum trei ani.

 

Istoria motocicletelor Mobra

Mobra este un nume rezultat din alăturarea a două cuvinte - motoretă şi Braşov. Mobra a fost o marcă românească de motociclete fabricate începând cu 1971.

Motoarele motocicletelor Mobra au fost produse timp de 23 de ani la fabrica Metrom din Braşov, în timp ce asamblarea era realizată la Uzina Mecanică Tohan. Recunoscut printre pasionaţii de motociclism pentru modelele 50, 50 Super, Hoinar şi Mini, Mobra a fost unul dintre cele mai populare branduri din perioada comunismului, deşi pe seama sa circula şi gluma „Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra“. Acum circa trei ani mai mulţi antreprenori români au decis să readucă la viaţă acest brand.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO