Retail&Agrobusiness

Toate-s vechi şi nouă toate

Catalogul francizelor din România 2018

Toate-s vechi şi nouă toate

Autor: Cristina Roşca

02.11.2018, 00:07 344

McDonald’s, Starbucks şi KFC sunt branduri care nu mai au nevoie de nicio prezentare. Puţini sunt cei care să nu fi auzit de ele, ba chiar să nu fi gustat un cheesebuger la Mac, o porţie de aripioare picante de la KFC sau să-şi fi început dimineaţa cu o cafea la Starbucks. Nu la fel de mulţi sunt însă cei care ştiu că fiecare dintre cei trei giganţi americani este prezent pe piaţa din România în sistem de franciză (cu regim închis, fiind toate unităţile operate de un masterfrancizat). Şi cele trei nu sunt singurele nume.

Dar, până la urmă, despre asta este vorba într-un sistem de franciză: despre acelaşi brand şi despre constanţă în business, indiferent de tipul lui şi de cine se află în spate. Un restaurant sau o cafenea operată de francizor nu trebuie să fie cu nimic diferită de una deschisă de un francizat.

Unele dintre cele mai puternice companii din lume, cu afaceri de miliarde de dolari (fiecare), au pariat pe acest model de business pentru că şi-au dat seama că este o reţetă pentru scalarea afacerii şi pentru dezvoltare.

Pe urmele unor giganţi precum cei mai sus menţionaţi, păşesc şi businessuri locale care îşi dau seama că asocierea şi parteneriatul sunt cuvintele cheie în afaceri, indiferent de tipul lor.

Doar în această ediţie a Catalogului Francizelor - cea de-a patra - am adus în prim-plan companii locale care îşi lansează sistemul de franciză. Christian Tour (turism), Uncle John (restaurante) sau Meli Melo (retail de accesorii) sunt doar câteva nume care s-au ancorat bine pe piaţa pe care activează şi acum sunt dispuse să dea mai departe know-how-ul şi către alţii.

În continuare numărul conceptelor străine de franciză este net superior, însă e cumva normal dat fiind că această piaţă abia prinde formă şi se află în plin proces de creştere. De altfel, odată cu piaţa totală creşte şi numărul de concepte locale care se dezvoltă în franciză.

Alături de acestea, şi unele nume stărine vin sau revin în România. Gregory’s se află la a doua încercare pe piaţa locală, iar Hugo Boss la a treia. De fiecare dată în franciză. Brandul de lenjerie intimă Victoria’s Secret, pe de altă parte, a venit în premieră în România în 2018. Adus tot în sistem de franciză.

Ziarul Financiar alături de francize.ro a adus în paginile acestei ediţii a Catalogului Francizelor peste 170 de concepte, de idei de afaceri deja testate. Unele nume sunt coloşi cu zeci, sute de unităţi, pe când altele sunt la început de drum în sistem de franciză.

Cu fiecare nouă ediţie extindem numărul de concepte prezentate şi domenii vizate, mergând în ritm cu piaţa care se dezvoltă la rândul său, susţinută de evoluţia bună a economiei şi de apetitul crescut al românilor pentru cumpărături.

La fel ca şi în ediţiile precedente, pentru o mai uşoară analiză şi lectură, conceptele au fost structurate în trei categorii mari - retail, HoReCa şi servicii, fiecare cu zeci de modele de business. Am venit însă cu un nou layout, pentru a evolua odată cu piaţa francizelor.

Mai mult, pe lângă deja obişnuita analiză a pieţei pe domenii, tipuri de francize şi afaceri, ediţia din acest an a încercat să vă aducă în prim-plan doi dintre cei mai puternici antreprenori locali (Dragoş Petrescu - City Grill şi Cristian Pandel - Christian Tour), un business angel (Silviu Neguţ) şi un antreprenor care după circa două deceniu în corporate finance şi M & A a decis să opteze pentru o franciză (Dan Trepcea - francizat ERA). Fiecare dintre cei patru vorbeşte despre antreprenoriat, despre importanţa colaborării în business şi, bineînţeles, despre franciză.

În concluzie, personal, cred că acest anuar este, dincolo de o lectură interesantă, un instrument de business pentru cei care vor să devină pentru prima dată antreprenori sau pentru cei care vor să îşi dezvolte portofoliul cu o nouă afacere.

Spor la cumpărături! Sper că veţi găsi o franciză care să vi se potrivească!

cristina.rosca@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO