Cosmin Crăciunescu este de profesie stomatolog şi deţine un cabinet de specialitate, însă în urmă cu circa şapte ani a început să investească în domeniul viticol. Astăzi antreprenorul a ajuns la 48 de hectare de viţă de vie şi o cramă cu o capacitate de 200.000 de litri pe an în satul Silagiu din judeţul Timiş. Crama Aramic este amplasată pe dealurile Silagiului din Banat.
„Este un business început din pasiune, am început ca un consumator şi am trecut de partea cealaltă a baricadei. Am ales zona dealurilor Silagiului datorită tradiţiei zonei. În afară de noi mai sunt alte trei crame în apropiere”, povesteşte antreprenorul.
El spune că povestea Cramei Aramic a început în 2010 când a avut loc o primă reconversie a unei suprafeţe de viţă de vie. În 2012 a avut loc reconversia unei alte suprafeţe. Pentru reconversie antreprenorii puteau folosi fonduri europene dat fiind că în perioada 2007-2013 România a beneficiat de fonduri europene nerambursabile în acest scop. Pentru fiecare hectar antreprenorii primeau circa 14.000 de euro, potrivit datelor anterioare ale ZF.
Antreprenorul nu a oferit detalii privind valoarea investiţiilor şi nici ponderea fondurilor proprii în total. La o investiţie medie de 14.000 de euro per hectar, suma totală pentru reconversia viţei de vie a fost de aproape 700.000 de euro. El afirmă că cele 48 de hectare sunt în proprietate şi sunt plantate soiuri precum Fetească Neagră, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Merlot, Fetească Albă, Muscat Ottonel, Chardonnay, Sauvignon Blanc.
Acestei investiţii i se adaugă banii pentru utilajele necesare procesării. „În 2015 am finalizat şi investiţiile în cramă şi în utilajele necesare procesării am investit 600.000 de euro. Am accesat însă fonduri europene printr-un program specializat în acest sector”, adaugă antreprenorul.
El spune că la Crama Aramic s-au produs anul trecut 100.000 de litri de vin, însă capacitatea cramei este dublă.
„Momentan vindem vinul doar regional şi doar pe segmentul HoReCa. Vrem să ne extindem la nivel naţional, însă doar pe HoReCa. Targetăm şi magazinele specializate. Nu avem planuri să intrăm pe segmentul de retail, ne poziţionăm pe segmentul premium.” Preţul unei sticle de vin variază în restaurant între 50 şi 100 de lei, potrivit lui Cosmin Crăciunescu.
El spune că pe lista planurilor de viitor se află expansiunea în HoReCa la nivel naţional şi chiar şi exportul în anii următori. Momentan este importantă poziţionarea cramei pe piaţă, motiv pentru care participă la târguri de profil, cum a fost cazul Revino în Bucureşti în weekendul trecut.
Crama este operată de firma SC Aramic Forest SRL, cu afaceri de 200.000 de lei cu doar patru salariaţi. Pierderile sunt chiar mai mari decât cifra de afaceri, depăşind 300.000 de lei.
Potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, în România existau la finalul lui 2015 circa 220 de companii care aveau declarat drept CAEN „Fabricarea vinurilor din struguri“, cu afaceri cumulate de 650 mil. lei (150 mil. euro), relativ constante comparativ cu 2014. Dintre acestea însă, doar 166 erau active, respectiv aveau cifra de afaceri mai mare decât zero. Piaţa este dominată de câţiva producători mari, cu mii de hectare fiecare. În ultimii ani însă, tot mai multe crame butic se lansează pe piaţă, targetând în special segmentul premium.