Retail&Agrobusiness

Valentin Şoneriu, Carmolimp: Se schimbă paradigma în industria alimentară. Producătorii mici şi medii trebuie să ajungă direct la clientul final, altfel vor muri

ZF Agrobusiness Summit 2024

Valentin Şoneriu, Carmolimp: Se schimbă paradigma în...

Autor: Alex Ciutacu

29.10.2024, 18:48 3426

Producătorii mici şi medii din industria alimentară locală trebuie să profite de digitalizarea relaţiei cu clienţii şi de schimbările din comportamentul de consum pentru a crea o legătură direct prin care să ajungă cu produsele la consumatori, evitând retailul modern, consideră Valentin Şoneriu, administrator Carmolimp, prezent la evenimentul Agrobusiness Summit 2024.

„Se schimbă paradigma. Industria alimentară va muri dacă nu se va orienta în mod direct spre clientul final, să evite cei 45% discount pe care îi dau către supermarket. Ştiu că poate vorbesc lucruri care astăzi nu au o logică foarte mare pentru mulţi dintre jucătorii din piaţa asta, dar mersul spre supermarket nu mai e calea pe care să o abordeze jucătorii mici şi medii”.

Schimbările din comportamentul de consum al clienţilor finali şi evoluţia canalelor online lasă loc pentru oportunităţi importante.

„Dau un exemplu, dacă ne uităm la o companie cum e Freshful în România, care face trei ani şi încheie pe 1 miliard de euro cifră de afaceri anul acesta, cu un depozit pe marginea centurii Bucureşti, doar online. Noi discutăm de o schimbare sistemică majoră a modului în care se face acest business”.

În timp ce jucătorii mari din industria alimentară au o putere de negociere importantă în relaţia cu jucătorii din retail, producătorii mici şi medii nu beneficiază de aceleaşi avantaje la negociere.

„Jucătorii mari au alte moduri de a negocia, dar cei medii şi cei mici, dacă ai o fermă, o fabrică de brânză, trebuie să ajungi cumva direct la consumatorul final”.

CarmOlimp, grup din Braşov specializat în producţia de carne, a ieşit din insolvenţă în 2023. Înfiinţat în 1993, acesta a diversificat activitatea în perioade dificile, incluzând preparate gătite pentru restaurantele proprii şi ulterior şi pentru alţi clienţi.

„Gândiţi-vă că noi livrăm mâncare gătită din Ucea de Jos, jud. Braşov, în toate colţurile ţării, de la Botoşani la Timişoara sau la Constanţa, unde am dus cam două tirouri pe zi vara asta. Nu mai există o limită reală”.

Ce a mai declarat în cadrul evenimentului:

  • Am renunţat la 80% din businessul nostru cu reţelele de retail, personal cred că este un model care te îngenunchează.
  • Noi livrăm mâncare ready to heat, de la ciorbă, la tocăniţe la orice doriţi. Omul nu mai are nevoie nici măcar să gătească astăzi, trebuie doar să încălzească.
  • Noi avem un lanţ integrat de la agricultură, unde lucrăm 10.000 de hectare, la ferme de vaci şi de oi.
  • Dacă discutăm de ce nu ar mai vrea nimeni să intre în agricultură sunt două motive mari, unul este impredictibilitatea, anii foarte grei, faci o grămadă de bani şi în următorul an nu ştii cum să nu pierzi mai mult decât ai făcut. Şi în al doilea rând îţi vine să te laşi când vezi că băncile au ajuns să facă politica Bruxellesului pe agricultura verde. Pot să înţeleg partea comercială, dar nu pot să înţeleg partea de impunere.
  • Legat de salariile din industria alimentară sunt de acord şi nu sunt de acord că sunt aşa de mici. Cred că sunt jucători în piaţă care nu au probleme cu forţa de muncă. Noi suntem unii dintre ei, dar adevărul este că plătim foarte mult în unităţile noastre de procesare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels