♦ Vikart tranzacţionează artă interbelică şi artă contemporană, cu preponderenţă pe cea contemporană.
Luciana Stanciu, expert de artă şi CEO al casei de licitaţii de artă Vikart, spune că este loc pentru artă chiar şi într-un context economic dificil, marcat de inflaţie şi de războiul de la graniţă. Prin intermediul Vikart, s-au tranzacţionat obiecte de artă, în această perioadă, în valoare de un milion de euro.
Aceasta mai spune că piaţa românească de artă este într-o continuă dezvoltare, ceea ce se vede atât prin deschiderea de noi muzee particulare, cât şi prin creşterea interesului românilor pentru obiectele de artă.
„Se poate să vinzi, în plină inflaţie, obiecte de artă, bunuri mobile, atât pictură, sculptură, cât şi grafică şi să atingi o cifră de 1 mil. euro. Vorbim de o cifră de afaceri într-un an destul de greu, cu un război la graniţă, cu o rată de inflaţie destul de mare şi cu cei doi ani pandemici prin care am trecut. Piaţa românească de artă este în plină dezvoltare de circa 15 ani. Suntem mici totuşi faţă de Viena sau Paris, dar promitem mult pentru că suntem chemaţi la diverse expoziţii internaţionale, precum cele de la Londra sau Veneţia. Suntem mici şi pentru că am început destul de târziu. Vedem că piaţa se dezvoltă din ce în ce mai mult, cu toate că nu se vorbeşte foarte transparent despre cifre”, a spus Luciana Stanciu, la emisiunea online de business ZF Live.
Casa de licitaţie de artă Vikart, menţionează ea, a luat naştere în 2019. Iniţial, aceasta îşi propusese să se axeze doar pe artă contemporană, întrucât există un trend ascendent în această direcţie, dar ulterior, a mers şi spre zona de artă interbelică.
Astăzi, Vikart tranzacţionează artă interbelică şi artă contemporană, cu preponderenţă pe cea contemporană şi, în trei ani de zile, după spusele fondatoarei, a reuşit să ajungă una dintre cele mai importante case de licitaţii de artă din ţară din perspectiva intensităţii licitaţiilor.
Luciana Stanciu spune că unul dintre rolurile importante pe care le are casa de lictaţii de artă este acela de a educa publicul, mai ales că arta, în acest moment, se află pe acest trend ascendent, atât la nivel naţional, cât şi internaţional.
Colecţionarii nu sunt mulţi în România, precizează ea, astfel că Vikart se îndreaptă mai ales către acei oameni care vor să cumpere artă, dar nu sunt familiarizaţi cu modul de a investi în astfel de bunuri sau nu ştiu neapărat către ce obiecte de artă să se îndrepte.
„Avem o aplicaţie prin care am constatat că, în ultimii trei ani de zile, profilul investitorului de artă a fost unul destul de tânăr, între 35-45 de ani. Încercăm să educăm acest public. Acesta este şi unul dintre ţelurile noastre – să învăţăm acei investitori de ce să cumpere artă şi care poate fi randamentul unui obiect de artă”, a detaliat CEO-ul Vikart.
Arta interbelică, mai spune aceasta, nu se mai tranzacţionează ca pe vremuri, iar arta contemporană este cea care are mai multă priză la public. Printre cele mai în vogă nume de artişti se numără astăzi Adrian Ghenie, ştefan Câlţia, Felix Aftene sau Manuell Mănăstireanu.
Prin intermediul Vikart, s-au tranzacţionat lucrări care au pornit de le 1.000 de euro şi au ajuns până la 15.000-20.000 de euro.
Zona de abstract sau simbolism, precum şi zona de fantastic, magic sau de poveste sunt câteva dintre direcţiile actuale care se caută cel mai mult.