Retail&Agrobusiness

ZF Retail Summit 2024: România are toate atuurile pentru a deveni un exportator de produse agroalimentare, pe modelul Poloniei, dar trebuie să accelereze investiţiile în procesare

ZF Retail Summit 2024: România are toate atuurile pentru...

Autor: Ramona Cornea, Roxana Rosu, Cristina Bellu

15.05.2024, 00:08 176

România trebuie să crească investiţiile în zona de procesare şi să scoată pe piaţă cât mai multe produse cu valoare adăugată mare, pe care să le exporte, pe modelul Poloniei, având în vedere că dispune de numeroase materii prime la nivel local, este una dintre concluziile conferinţei ZF Retail Summit 2024, la care au participat retaileri, producători şi consultanţi din industria de profil.

„Cred că avem o oportunitate în dezvoltarea verticală a pieţei, în industria agroalimentară, pe zona de procesare. Acolo unde este şi partea de valoare. Sper că România va urma exemplul Poloniei şi va dezvolta produse local, pentru că suntem o piaţă mare, putem deservi toată zona balcanică“, a declarat Daniel Gross, CEO al Penny România.

Un model în acest sens este zona de panificaţie, pe care România importă extrem de puţin, cererea fiind acoperită în special din producţia locală. „Panificaţia poate fi un model pentru alte industrii. Noi folosim 98% materie primă românească, de la făină, drojdie până la împachetare. Zona de panificaţie poate deveni un exportator masiv“, a spus Ionuţ Ilie, managing director, Vel Pitar.

Companiile spun că, pentru a creşte investiţiile în procesare, statul ar trebui să susţină mai mult producătorii locali să fie competitivi la nivel internaţional. „România trebuie să devină un producător pentru Europa. Sunt multe ţări care pot absorbi produse de calitate făcute de producători români“, este de părere Tiberiu Dăneţiu, marketing director, Auchan.

Interesul pentru produse româneşti se vede atât pe plan extern, la târgurile de profil organizate în alte ţări, cât şi pe plan intern, consumatorii preferând produsele agroalimentare locale, acolo unde şi preţul este corect.

 „Trebuie să alegem 5-10 produse cu volumetrie mare pentru care să schimbăm deficitul între export şi import, între producţie şi consum, să schimbăm paradigma actuală“, a completat şi Adrian Ariciu, CEO Metro România.

Participanţii la conferinţă consideră 2024 un an provocator, din perspectiva creşterilor de taxe din 2023 şi a alegerilor, dar şi cu multe oportunităţi, având în vedere scăderea treptată a inflaţiei şi revenirea consumului, mai accentuat pe anumite segmente. Preţul rămâne criteriul de bază în alegerile consumatorilor, dar piaţa reflectă în mod paradoxal două tendinţe aparent opuse: creşterea clienţilor promoţiilor, dar şi a celor care merg spre zona premium.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24