Cele mai valoroase cinci companii din comerţul alimentar au fost evaluate la 4,5 mld. euro, în urcare cu aproape o treime comparativ cu anul precedent, arată datele ediţiei din acest an a anuarului 100 cele mai valoroase companii din România, realizat de Ziarul Financiar împreună cu BT Capital Partners şi cu firma de evaluare şi consultanţă Veridio.
Evaluarea unei companii se face pe baza datelor financiare din anul precedent, deci din 2016, un an bun pentru jucătorii din comerţul alimentar care au pariat puternic pe expansiune. Mai mult, anul trecut consumul privat şi-a continuat galopul, fiind vioara întâi a economiei. În acest context, cele mai multe lanţuri de supermarketuri, hipermarketuri, magazine de discount, proximitate şi cash & carry au anunţat afaceri în urcare. Aceste rezultate, alături de alţi indicatori financiari, sunt cele care au stat la baza evaluării realizate pentru catalogul, ajuns la a douăsprezecea ediţie. Anuarul va fi lansat pe 23 noiembrie în cadrul Galei ZF, când vor fi premiate şi cele mai valoroase companii locale.
Ediţia din acest an a catalogului vine după cel mai bun an pentru businessul local.
Cifra de afaceri a companiilor şi a băncilor din România a ajuns în 2016 la 1.300 de miliarde de lei (285 mld. euro), în timp ce marja de profit net a atins un nivel record de 4%.
Cele mai valoroase 100 de companii şi bănci din România au fost evaluate la 333,8 mld. lei (72,5 mld. euro), în creştere cu 18% faţă de firmele care alcătuiau top 100 anul trecut. Astfel, cei cinci jucători din comerţul alimentar au crescut mai rapid decât cele 100 de firme în ansamblul lor.
În ediţia de anul trecut a anuarului, cel mai valoros jucător din comerţul alimentar a fost Kaufland, care era şi atunci şi este şi astăzi liderul pieţei locale de profil. Compania a obţinut anul trecut afaceri de peste 2 miliarde de euro şi are 115 hipermarketuri pe piaţa din România. Tot comerţul alimentar local este evaluat la 20 de miliarde de euro, din care aproape 60% stau în mâinile a zece jucători străini. Restul este împărţit de micii comercianţi care au 70.000 – 80.000 de chioşcuri, potrivit celor mai recente date.