Companii

Retailerii straini resusciteaza piata de fashion cu peste 50 de magazine noi si investitii duble fata de 2009

C&A, New Yorker si Zara sunt unii dintre retailerii straini cu cele mai mari bugete de extindere

C&A, New Yorker si Zara sunt unii dintre retailerii straini cu cele mai mari bugete de extindere

30.05.2010, 19:46 93

"Conditiile negociate in contractele cu dezvoltatorii nu s-auschimbat fata de anul trecut, chiriile se percep procentual dinincasari, iar retailerii obtin avantaje in ceea ce privestelivrarea spatiului. Chiar daca nu vom asista la o revigorare aconsumului, ci la o continuare a declinului cu circa 10%,retailerii straini gandesc expansiunea pe termen lung. In plus, ceimari vand si in aceasta perioada, nu pierd bani", este de parereIlan Laufer, directorul general al companiei de consultantaimobiliara Retail Group.

Astfel, Inditex, producatorul brandurilor Zara, Bershka si Pull& Bear, C&A, Decathlon si germanii de la New Yorker,Deichmann si Takko si-au negociat cel putin 55 de noi deschideri,cu 20 mai multe decat anul trecut, suprafata alocata trecand de62.000 de metri patrati.

Care este insa motivul pentru care anul acesta asistam la ocrestere a bugetului de investitii, chiar daca buzunarulconsumatorului nu da semne sa se deschida mai larg? "Marilecompanii se extind in functie de oportunitati. Multi dintre ei continua politica de dezvoltare cucare au intrat la nivel local in urma cu cativa ani. Anul trecut aufost insa conditionati de lansarea proiectelor, dar pentru arealiza un mix de chiriasi cat mai bun, multi dezvoltatori au maieliberat din spatii, unii au mai construit extensii si le-au facutloc", este de parere Laufer.

In plus, cine s-a concentrat doar pe Bucuresti sau cel mult peorasele mari, ca Iasi, Brasov, Cluj sau Constanta, anul acestamizeaza si pe orase ca Bacau, Ploiesti sau Pitesti.

Merg inainte cu extinderea

Inditex, cu afaceri de circa 50 mil. euro, care s-a extins cu 36de magazine pana anul trecut (12 dintre acestea fiind lansate doarin 2009), continua strategia agresiva de patrundere in piataaplicata in ultimii trei ani si anunta cel putin 19 magazine pentruacest an, ceea ce inseamna un buget de aproximativ 16 mil. euro sipeste 650 de angajati, potrivit estimarilor ZF. Primele patrumagazine, Zara, Bershka, Stradivarius si Pull & Bear, au fostdeja livrate pietei, in centrul comercial Sun Plaza din cartierulBerceni din Capitala.

Aceleasi magazine sunt anuntate si in Iulius Mall Cluj, centrulcomercial detinut de omul de afaceri Iulian Dascalu, tot pentruacest an, iar in paralel o unitate Bershka in Unirea ShoppingCenter, pe o suprafata de 1.200 de metri patrati pe doua etaje siun magazin Zara in Brasov. Planul conturat de retailerul spaniolinclude insa alte 5-6 unitati, dintre care cel putin doua sub marcaZara, dar deocamdata conducerea companiei nu dezvaluie spatiileanalizate, aflandu-se in diverse stadii de negociere cuproprietarii.

Jucatorii C&A si New Yorker au anuntat pentru acest anintre cinci si sase noi unitati, aproape de nivelul de anul trecut,ambele companii punand procesul greoi al dezvoltarii pe seamalipsei de proiecte comerciale. "Politica noastra de expansiune nus-a schimbat din 2007, de cand am intrat, pana acum. Ne extindem incontinuare, negociem de la un amplasament la altul conditii cat mainormale.

Din pacate, pentru 2010 sunt putine proiecte anuntate. In afarade Sun Plaza si Atrium Arad nu-mi mai vin alte nume de centre inminte. Speram ca piata sa se deblocheze, sa redevina ce a fost in2008. Anul trecut am deschis sase magazine, iar pentru acest ansperam sa ne mentinem la acelasi nivel", spune Bogdan Bozdog,directorul de expansiune pe Romania al New Yorker, care a rulat 6,2mil. euro in 2008, primul an de prezenta integrala pe piatalocala.

Potrivit estimarilor ZF pe baza informatiilor privind investitiamedie si numarul de angajati oferite anterior de companie,magazinele New Yorker vor necesita 5,5 mil. euro, o suprafata de5.450 de metri patrati si 100 de angajati.

Schimba ierarhiile in comert

Si Deichmann, unul dintre cei mai mari retaileri de incaltamintedin Europa, cu afaceri de 15,2 mil. euro (63,8 mil. lei) in 2009,aproape dublu fata de 2008, cand a rulat 8 mil. euro (29,8 mil.lei), a anuntat cel putin 10 unitati, dupa ce a inchis anul trecutcu o retea de 21 de magazine.

"Pentru 2010 am planificat alte 10 inaugurari, desi dezvoltareaeconomica a tarii e mai curand involutiva, pe fondul cresteriisomajului. Prin deschiderea celor 10 noi magazine se vor asiguracel putin 100 de noi locuri de munca", au spus anteriorreprezentantii companiei.

De departe cel mai darnic retailer va fi anul acesta Decathlon,care detine un singur magazin de articole sport, in MilitariShopping Center si care a anuntat cinci noi deschideri numai pentruacest an, dintre care majoritatea dupa achizitionarea terenului.Astfel, francezii de la Decathlon vor aduce in Romania circa 35mil. euro, potrivit calculelor ZF, tinand cont ca majoritateamagazinelor Decathlon vor fi deschise pe teren propriu, iar bugetulper unitate poate ajunge la circa 8 mil. euro. Viitoarele lansarivor avea loc in Bucuresti (Grand Arena), Iasi, Constanta, Timisoarasi Brasov.

Cine se extinde

Decathlon

Investitie totala: 35 mil. euro

Suprafata: 24.000 mp

Magazine: 5

Angajati: 400

Inditex

Investitie totala: 16 mil. euro

Suprafata: 7.500 mp

Magazine: 19

Angajati: 680

Deichmann

Investitie totala: 6 mil. euro

Suprafata: 8.000 mp

Magazine: 10

Angajati: 100

New Yorker

Investitie totala: 5,5 mil. euro

Suprafata: 5.450 mp

Magazine: 5-6

Angajati: 100

C&A

Investitie totala: 4,5 mil. euro

Suprafata: 7.500

Magazine: 5

Angajati: 100

Takko

Investitie: 3 mil. euro

Suprafata: 5.000 mp

Magazine: 10

Angajati: 90

sursa: date estimate de ZF pe baza informatiilor furnizatede retaileri

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO