♦ Prevenţia a luat locul tratamentelor unor afecţiuni deja existente în rândul pacienţilor.
Impactul pandemiei de COVID-19 se vede atât în piaţa medicamentelor, marcată de discontinuităţi la anumite medicamente, în special pentru bolile grave, cât şi în raport cu pacienţii, care caută în prezent mai multe produse prin care să prevină afecţiuni minore.
Astfel, siguranţa şi accesul rapid la medicamente au devenit criterii importante pentru pacienţi, susţin reprezentanţii Help Net, a treia reţea de farmacii din România după numărul de unităţi şi nivelul de business. „La Help Net, în 2020 şi în prima jumătate a lui 2021, cele mai vândute OTC-uri au fost Parasinus, Nurofen (diferite forme) şi Aspenter. Punctual, în 2021, în lunile ianuarie şi februarie, vânzările de OTC pentru răceală şi gripă s-au menţinut la un nivel scăzut, în condiţiile unui număr scăzut de cazuri de gripă. De asemenea, având în vedere că vânzarea de vitamina C şi D a fost în continuă creştere, putem spune că pacientul s-a îndreptat mai mult către prevenţie“, au transmis reprezentanţii Help Net. Dacă la începutul lui 2020, piaţa a crescut, cu medicamentele „vedetă“ de tipul paracetamol sau ibuprofen, după luna martie, când a fost şi boomul de vânzări, consumul de produse farmaceutice a scăzut. Totuşi, anul 2020 a fost marcat de acces deficitar la medicamentele pentru pacienţii cronici, cum sunt cele din sfera oncologică, spre exemplu.