Companii

Retelele straine iau locul minimarketurilor de cartier: Cine sunt „rechinii” care inoata in apele tulburi din retail

Retelele straine iau locul minimarketurilor de cartier: Cine sunt „rechinii” care inoata in apele tulburi din retail

Billa deschide in acest an in total 5 supermarketuri in foste spatii ale operatorului retelei insolvente SPAR

07.05.2010, 00:00 97

Intr-un an in care retailerii locali continua sa se lupte pentrusupravietuire, "rechinii" mari din comertul alimentar aduc peste 50mil. euro in proiecte noi de expansiune, potrivit calculelorZF.

Operatorii Billa, Mega Image si Carrefour Market vor deschide intotal 46 de magazine in 2010, fata de 26 de unitati in anulanterior, conform planurilor anuntate de companii.

Astfel, al doilea an de declin in consum din istoria comertuluimodern aduce in prim-plan un segment de piata umbrit pana acum deofensiva hipermarketurilor: magazinele alimentare mici dincartiere.

Cu un format de 1.000 de metri patrati, lanturile straine desupermarketuri se strecoara in zonele ramase neacoperite dehipermarketuri pariind pe preluari de locatii ale unor retailericare au cedat in fata crizei.

Mai mult, in ultimul an au intrat puternic pe piata chioscurilemoderne, aduse de finlandezii de la R-Kiosk, iar in 2010 lansareaMic.Ro - reteaua de magazine dezvoltata de miliardarul DinuPatriciu - va grabi dezvoltarea segmentului de profil.

Noile chioscuri au suprafete de pana in 200 de metri patrati,iar in Capitala - punctul zero al extinderii noilor formate - atacao piata cu 1.000-2.000 de buticuri si minimarketuri de cartier.

Retelele Billa si Mega Image, cei mai mari operatori desupermarketuri la nivel local, sunt si cei mai agresivi in preluaride locatii eliberate de antreprenorii din comert.

Billa deschide in acest an in total 5 supermarketuri in fostespatii ale operatorului retelei insolvente SPAR, dupa ce in 2009 ainau gurat un singur magazin intr-o astfel de locatie. Magazineleau fost preluate de la fondul de investitii Morava, principalulpartener pe expansiune al SPAR in anii 2006-2007.

La randul lor, dupa o achizitie de 6 mil. euro care le-a adus inretea 4 supermarketuri ale unei mici retele de cartier Prodas dinCapitala, belgienii de la Dalhaize - operatorul Mega

Image si Red Market - au preluat in 2010 un fost spatiu alretailerului Ethos, pe care il vor rebrandui in luna mai.

Ethos este un brand inactiv in acest moment in retail, dupa ceproprietarul lantului, Ion Soloman, a anuntat vanzareaoperatiunilor companiei catre un investitor strain. O parte dinmagazine ar putea fi redeschise insa cu acelasi format inurmatoarea perioada.

Si Carrefour a mizat pe un spatiu testat anterior de un altretailer, lansand primul sau supermarket din Capitala in locul unuimagazin alimentar de 900 de metri patrati din Militari.

In cartierele rezidentiale sunt multi proprietari cu spatiicomerciale goale; nu doar retailerii au renuntat la o parte dinlocatii in 2009, cat si operatorii de restaurante sau de cazinouri.De exemplu, unul dintre magazinele Mic.Ro deschise recent esteamplasat in locul unui cazinou.

Raport de forte nou in comertul stradal. Mai scadchiriile?

Consultantii spun ca retailerii alimentari sunt cei mai activiin cautarea locatiilor stradale.

"Cererea pe segmentul high street (spatii comerciale stradale -n. red.) este mare in acest moment si vine in special din zona deretail alimentar. Sunt si branduri noi de retail de fashion care seuita pe piata, precum si lanturi de magazine pentru care locatiilehigh street erau inaccesibile pana de curand, din cauza preturilormari", spune Georgiana Andrei, managerul departamentului de retailal companiei de consultanta imobiliara Colliers.

Ea mai spune ca in Capitala interesul retailerilor pentru spatiistradale este chiar putin mai mare decat pentru centrele comercialeoperationale deja.

"2010 este un an in care marile lanturi de magazine solide dinpunct de vedere financiar pot obtine preturi bune la inchiriereasau achizitia de locatii stradale. Unii proprietari de spatii suntdispusi sa faca concesii si sa reduca preturile. De obicei,rezultatele negocierilor depind foarte mult de cat timp stauproprietarii cu spatiile goale", subliniaza managerul Colliers.

Preturile chiriilor in spatiile stradale din orasele mari estein stagnare de la inceputul acestui an, potrivit datelor companieide consultanta imobiliara.

Ce castiga retailerii prin extinderea in spatii testateanterior de alti comercianti?

"Investitia intr-un astfel de spatiu este mai mica decat intr-unproiect de la zero. Daca se preia spatiul de la un operator care aavut acelasi profil, noul chirias sau proprietar ar putea beneficiasi de vadul comercial deja format in locatia respectiva", afirmaGeorgiana Andrei.

"Pe partea de planificare a businessului, avantajul unei astfelde strategii este faptul ca o parte din ipoteze pot fi mai binefundamentate, pentru ca noul chirias are informatii statisticelegate de vadul comercial din locatia respectiva", explica IonutPascu, Senior Project Manager al companiei de consultanta RolandBerger Strategy Consultants.

2010, ultimul tren?

In conditiile in care retailerii asteapta redresarea consumuluianul viitor, este 2010 ultimul tren pentru operatorii care mizeazape achizitii si intrari in spatii testate anterior de altiretaileri?

"Pe termen mediu, indiferent de criza, lanturile mici demagazine care nu au o masa critica - iar aici pot intra si branduristraine de retail - vor trebui, intr-o forma sau alta, sa cedezelocul unor competitori mai mari. Situatia financiara buna, accesulfacil la finantare si puterea mare de negociere cu furnizorii oferamarilor retele avantaje competitive fata de lanturile mai mici",explica Ionut Pascu.

In acest context, ce sanse are modelul antreprenorial inretailul cu alimente?

"Teoretic, centralele de achizitii comune ar putea fi o solutiesalvatoare pentru micile retele de magazine", afirma consultantulRoland Berger.

Cea mai mare centrala de achizitii activa pe piata locala esteCBA Romania, cu un format adus din Ungaria. Aceasta are cateva sutede magazine de cartier afiliate, majoritatea operate deantreprenori romani.

Insolventele au inchis 37 de magazine mari

  • Criza a scos de pe piata reteaua de 5 hipermarketuri Pic,detinuta de fratii Ilie si Cornel Penescu
  • SPAR, reteaua de origine olandeza operata in franciza de fratiiIoan si Floare Cuc din Arad, a inchis 10 magazine de la intrarea ininsolventa, la jumatatea lui 2009
  • reteaua de supermarketuri Ethos, controlata de Ion Soloman, numai are operationala niciuna din cele 20 de unitati, iar fostuloperator este acum in insolventa
  • retailerul Trident din Sibiu, detinut de sotii Constantin siAlina Mateescu, aflat in prezent in insolventa, a inchis unhipermarket si un supermarket in 2009

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO