Companii

Revine „la moda” vanzarea unor dealeri auto independenti catre grupuri straine?

Revine „la moda” vanzarea unor dealeri auto independenti catre grupuri straine?
25.02.2010, 23:17 282

"A fost surprinzator ca numai 10% din dealeri au dat falimentanul trecut, in conditiile in care piata a scazut cu 60%. In viitorvom vedea mai multe tranzactii in piata in conditiile in carevanzarile de masini se vor mentine si in acest an la acelasi niveldin 2009", a subliniat Viorel Niculescu, seful ATT, dealer al LandRover si Jaguar.

In acest caz, singura salvare ar fi vanzarea businessului, darin piata nu sunt multi cumparatori.

Prima si singura tranzactie care a implicat un dealer a fost lainceputul lunii februarie, cand IPSO Automobile, dealer al marcilorRenault Nissan Dacia si fost importator al marcii franceze inaintede 2000, a fost achizitionat de catre grupul bulgar Eurohold.Consiliul Concurentei a aprobat preluarea la sfarsitul luniiianuarie, iar tranzactia urmeaza a fi finalizata in perioadaimediat urmatoare, potrivit unor surse din cadrul IPSO.

"IPSOa avut noroc in primul rand cu numele si reputatia, dar acum nu vadmulte astfel de achizitii deoarece nu cumpara nimeni. Potentialiicumparatori mai asteapta sa scada preturile deoarece altfel ardecurge negocierile daca piata auto va continua sa scada", a spusNiculescu.

Vanzarea dealerilor independenti catre grupuri mai mari pareatrendul "castigator" la inceputul lui 2008, care venea dupa un anplin de cresteri record. In prezent pare salvarea celor care nu maiau resursele sa se sustina singuri.

La finele anului 2007, Brent Valmar, vicepresedintele AsociatieiProducatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), spunea ca "opiata care ajunge la un anumit volum devine atractiva pentruinvestitorii straini, deoarece apar noi situatii care un mai pot firezolvate de importatorul local, iar constructorul se va implicadirect pe piata. Este foarte posibil ca in perioada urmatoare saexiste investitori straini care sa preia retele locale de dealeri.Iar acest lucru se intampla in mai multe tari vest-europene".

La aproape sase luni de la acest anunt, Guvernul a modificattaxa de poluare, si incepand din iulie 2008 au inceput importurilemasive de masini second-hand, care au afectat piata automobilelornoi. Mai mult, incepand cu luna octombrie normele de creditare s-auinasprit, iar vanzarile s-au injumatatit.

La Peugeot, nu s-a pus problema vanzarii vreunuidealer

"In piata auto locala exista dealeri care au probleme cu plataratelor catre banci, dar in anumite cazuri exista situatii in careaceste contracte sunt renegociate", a spus Gheorghe Dolofan, caredetine Trust Motors, importatorul Peugeot, dar si Eurial Invest,principalul dealer al marcii.

Potrivit lui Dolofan, in cadrul retelei Peugeot "nu s-a pusproblema vanzarii vreunui dealer", si nici nu au aparutcumparatori.

Problema vanzarii businessului nu si-a

pus-o nici Adrian Prodanel, care detine dealerul BMW Motor AGdin Pitesti, ci intentioneaza sa-si extinda businessul in 2010."Avem in plan deschiderea unui showroom in Ramnicu-Valcea anulacesta. Investitia initiala va fi de 150.000 de euro, fiind unspatiu inchiriat, dar in unul-doi ani avem in plan deschiderea unuiservice", a spus Prodanel.

Dealerul BMW din Pitesti, cel mai mare de pe piata locala carenu face parte din reteaua Automobile Bavaria, a fost deschis innoiembrie 2008, in acelasi timp cu "valul" crizei care a lovitpiata auto locala, investitia fiind de 5 milioane de euro. "Planulde investitii a fost gandit pe sapte ani si a ramas neschimbat inultimul an. Anul trecut am realizat o cifra de afaceri de 7milioane de euro si un profit net de aproximativ 200.000 de euro",a subliniat Adrian Prodanel.

Cele 5 mil. euro necesare au fost investite in urma unui creditbancar, credit a carui dobanda a fost renegociata in cursul anuluitrecut. "Dobanda creditului a scazut in mod firesc, fiind legata deEURIBOR. Spre exemplu, acum dobanda este aproape la jumatate fatade cea la care am semnat contractul", a spus Prodanel.

Showroomurile la parter de bloc s-au inchis

In contextul declinului din auto, oficialii APIA anuntau lainceputul acestui an faptul ca 10% din cei 400 de dealeri au intratin faliment. Adica cel putin cateva sute de persoane au ramas faraun loc de munca numai din retailul auto. Cele mai multe inchideride showroomuri s-au vazut anul trecut in Bucuresti. Dealeri aimarcilor Toyota sau Hyundai si-au inchis reprezentantele amplasatela parter de bloc, datorita faptului ca vanzarile acestora nuacopereau costurile legate de chirie si mentenanta.

"In Bucuresti showroomurile la parter de bloc s-au inchisdeoarece vanzarile nu mai acopereau costurile legate de chirie siintretinere. In conditiile in care dupa trei ani de cresteri aufost doi in care vanzarile au scazut cu mai mult de jumatate, asacum s-a intamplat in 2009 si cum va fi si in 2010, exista incontinuare premisele ca mai multi dealeri sa intre in faliment", asubliniat Niculescu.

Ce spun dealerii auto din tara

"Noi nu avem nici intentia de a ne vinde businessul si nici nuam primit oferte din partea unor posibili comparatori", a spusAdrian Marasescu, directorul de vanzari al Plus Auto, dealerul Forddin Craiova, amplasat vizavi de uzina constructorului american. Inprezent Plus Auto are in plan deschiderea celui de-al patruleacentru Ford in Craiova, in urma unei investitii de 2,5 milioane deeuro.

Extinderea retelei vine oarecum contrar trendului din piata. Inconditiile in care anul trecut piata a scazut la jumatate, iar inianuarie dealerul Ford nu a vandut decat sase masini, speranta esteacum in programul "Rabla".

"In februarie vanzarile au mai inceput sa se dezghete. Spreexemplu, pana in prezent am livrat 15 masini plus ca sunt multiclienti interesati de programul "Rabla". Majoritatea celor care vorsa cumpere spun ca vor avea doua-trei vouchere", a subliniatMarasescu.

In cazul ATT, dealer al Jaguar si Land Rover din Capitala, caredetine doua showroomuri in Bucuresti si Pitesti, businessul a fostsustinut de service-ul deschis in urma cu doi ani. "Am observat unimpact mai mare in Pitesti datorita scaderii mai puternice a pieteidecat in Bucuresti. Pot spune ca fara deschiderea service-uluiaveam probleme in prezent", a spus Niculescu.

Serviceul a reprezentat o gura de oxigen si in cazul dealeruluiNurvil din Ramnicu-Valcea, cu afaceri de aproape 20 mil. euro in2009, in scadere cu 30% fata de anul anterior. Compania detine inprezent trei spatii - doua centre Volkswagen in Ramnicu-Valcea siTargu-Jiu si un centru Audi in Ramnicu-Valcea. "Anul trecutvanzarile de masini au inregistrat o scadere puternica, in specialpe segmentul premium in a doua jumatate a anului, dar cu toate casi veniturile din service au scazut, ponderea acestuia din cifra deafaceri a crescut", a subliniat Catalin Stefanoiu, directorulexecutiv al companiei, care anterior a fost angajat in cadrulPorsche Romania.

Potrivit oficialului Nurvil, compania nu a primit nicio ofertade achizitie in ultimele luni, si nici nu cauta un potentialcumparator, in conditiile in care chiar si in 2009 aceasta aobtinut profit. "Anul trecut am avut suficient profit pentru aacoperi datoriile si salariile angajatilor. In 2010 nu avem in planrealizarea de investitii in extindere, ci doar in achizitia de noiechipamente pentru service."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO