Companii

Risipă de bani: Ministerul Turismului cheltuieşte un sfert de milion de euro pe promovarea la concerte

Risipă de bani: Ministerul Turismului cheltuieşte un sfert de milion de euro pe promovarea la concerte

Autor: Mirabela Tiron

14.08.2012, 00:07 950

Cu o rată de 1,8 miliarde de euro pe care România trebuie să o ramburseze către FMI până la sfârşitul acestui an şi cu un deficit bugetar de 1,1% din PIB la jumătatea acestui an, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) cheltuie circa un sfert de milion de euro din bani euro­peni pe promovarea brandului turistic de ţară în cadrul concertului cântăreţei Lady Gaga (16 august), a formaţiei Red Hot Chili Peppers (31 august) şi a festivalul B'estfest, care a avut loc în perioada 6-8 iulie în Tunari.

Campania de promovare de 250.000 de euro este aprobată de data aceasta de Eduard Hellvig, noul şef al MDRT, după ce fostul ministru Elena Udrea a fost dur criticată pentru că a cheltuit bani pe promovarea brandului în cadrul galei lui Bute şi a altor evenimente.

Oficialii MDRT nu au transmis ce anume a dus la decizia de-a promova brandul în cadrul acestor concerte şi nici cum vor fi măsurate rezultatele acestei campanii.

Bani pierduţi, spune proprietarul unei agenţii de turism

"Părerea mea este că aceştia sunt bani pierduţi. Ţara are nevoie de promovare direct la clientul final din străi­nătate. Trebuia făcută această cam­panie în presa internaţională, la aso­ciaţiile de turism din străinătate şi la marii touroperatori europeni care transmit mesajul direct la clientul final", spune Gheorghe Fodoreanu, proprieta­rul agenţiei de turism Visit România, care se ocupă de aducerea grupurilor de străini în vacanţe în ţară.

Şi Alin Burcea, proprietarul agen­ţiei de turism Paralela 45, spune că în opinia lui aceştia sunt bani aruncaţi aiurea.

"Trebuie să existe priorităţi, nu putem să ne batem joc de banii europeni. Sunt lucruri mai importante acum pe care ar trebui să le aibă în vedere Ministerul Turismului şi nu cred că aruncarea banilor pentru promo­va­rea la concerte este unul dintre ele. Cred că domnul ministru Hellvig a fost sfătuit greşit în legătură cu această cam­panie. Udrea a cheltuit milioane de euro pe astfel de campanii şi s-a ales praful de aceşti bani", a declarat Alin Burcea.

În referatul de oportunitate al aces­tei campanii, publicat de site-ul mi­nis­terului, se precizează că mesajele cam­paniei vor ajunge la o audienţă formată din 35.000 de străini din Marea Brita­nie, Franţa, Germania, Olanda, Aus­tria, Spania, Italia, Ungaria, ce vor fi pre­zenţi la concertul Red Hot Chili Peppers, dintr-un total de 55.000 de participanţi. La concertul artistei Lady Gaga mizează pe 50.000 persoane, din care 15.000 persoane vor fi turişti stră­ini, în special din ţările: Marea Brita­nie, Fran­ţa, Germania, Ungaria, Spania, Bel­gia, Italia. La B'estfest au mizat pe 100.000 de participanţi, din care 15% străini.

"O astfel de campanie de promo­vare se justifică atunci când targetează turişti străini, însă important este să le fie transmis mesajul corect, care să îi facă pe străinii ce au venit la concert să se întoarcă să viziteze România", este de părere Ştefan Liuţe, strategy director al companiei de branding Storience.

Atribuirea s-a făcut prin negociere cu o singură companie

Procedura de achiziţie a serviciilor pentru această campanie s-a făcut prin negociere fără anunţ de participare. "Serviciile pot fi furnizate doar de un anumit ofertant, din motive legate de protejarea unor drepturi de exclusivi­tate", se menţionează în anunţul de atribuire al contractului publicat pe site-ul mdrt.ro.

Emagic Concerts, firma căreia i s-a atribuit contractul, este deţinută cu un procent de 35% de Laura Coroianu, născută în Eveţia, cu 35% de Janssesn Guido J.E şi cu 30% de Joy of a Toy BV din Olanda.

Numărul participanţilor pe care se bazează ministerul nu se confirmă

"Nu vă pot spune câte bilete am vândut în total la concertul lui Lady Gaga până acum. Această informaţie va fi făcută publică după eveniment. La B'estfest au fost în jur de 60.000 de participanţi (faţă de 100.000 de oameni, cât apar în referatul de oportunitate - n. red.)", a spus Ştefan Petcu, un reprezentant al companiei Emagic Concerts.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO