Companii

Rocadă în fast-food: Burger King pleacă, Subway deja a "bătut în cuie" primele şapte unităţi

Rocadă în fast-food: Burger King pleacă, Subway deja a „bătut în cuie“ primele şapte unităţi

Autor: Cristina Rosca

28.06.2012, 12:40 2428

Americanii de la Subway, care deţin cel mai extins lanţ de restaurante din lume, cu peste 37.000 de restaurante în 100 de ţări la nivel mondial, vor mai deschide în perioada următoare patru noi unităţi în România, urmând a ajunge la şapte.

Subway a intrat pe piaţa locală la începutul lunii aprilie a aces­tui an cu o unitate în apro­piere de Piaţa Victoriei din Capitală, într-o perioadă în care reţeaua Burger King începuse să în­chidă toate restaurantele de tip fast-food din România.

În următoarele luni urmează a mai fi deschise alte două unităţi Subway în Bu­cureşti, una în mallul Sun Plaza şi o alta în clădirea de birouri BOC din ca­drul proiectului UpGround din Pipera.

Proiectul UpGround cuprinde unul dintre cele mai mari ansambluri rezidenţiale noi din Bucureşti, format din două blocuri cu peste 600 de apartamente, precum şi două clădiri de birouri care au printre chiriaşi companii precum GFK, Intel, Banca Româ­nească, Bancpost sau Raiffeisen Bank.

Pe lista de deschideri viitoare a Subway se numără şi un restaurant în Piteşti, în complexul Romarta, şi un altul în Timişoara, în cadrul centrului comercial Iulius Mall deţinut de omul de afaceri Iulian Dascălu. Primele localuri din provincie ale Subway au fost deschise în alte două proiecte ale lui Iulian Dascălu, şi anume Iulius Mall Cluj şi Palas Iaşi.

Cine poate lua franciza?

"Există multe cereri de la potenţiali francizaţi, însă vom anunţa noi des­chi­deri doar odată ce vor fi semnate noi contracte", a spus Rumen Radev, de­velop­ment agent al Subway, care se ocu­pă de dezvoltarea brandului în Ro­mânia. El nu a dorit să precizeze câte res­taurante vor mai fi deschise până la fi­nele anului, însă a precizat că numărul va depinde de chiria spaţiilor şi de loca­ţiile pe care le vor găsi pentru unităţile Subway.

Modelul de business al lanţului american este diferit de cel al marilor lanţuri prezente pe piaţa locală, precum KFC sau McDonald's. Astfel, McDo­nald's a intrat direct pe piaţa locală în 1995 cu o unitate la parterul magazi­nului Unirea. KFC este adus în Româ­nia în sistem de franciză, însă există un singur master francizat care dezvoltă lanţul pe piaţa locală.

În cazul Subway, îmtr-o primă fază fiecare restaurant va avea un nou fran­cizat. "După şase luni, în funcţie de re­zul­tatele primului restaurant, francizatul poate aplica pentru o nouă franciză. În pri­mele şase luni businessul este analizat lunar. Este urmărită performanţa res­tau­rantului, sistemul de servire a cli­en­ţilor şi mâncarea servită. Dacă totul mer­ge bine, francizatul poate primi o no­uă franciză pentru un alt restaurant. Intenţia noastră este să ne dezvoltăm pe piaţa locală prin intermediul franci­za­ţilor care au cele mai bune rezultate", spune Radev.

Vânzări zilnice de 10.000 de lei

El refuză să dea date despre nu­mă­rul de clienţi sau despre vânzările res­tau­rantelor deja deschise, însă afirmă că nici încasările zilnice şi nici numărul de cli­enţi nu au scăzut de la deschidere. Din punctul de vedere al vânzărilor, cel mai bun restaurant este cel din Bucu­reşti, potrivit lui Radev.

"Suntem în parametri cu toate date­le financiare. După experienţa celor aproa­pe trei luni sunt hotărât să mai deschid şi un al doilea restaurant, tot în Bucureşti", spune Cristian Ştefănescu, 32 de ani, cel care deţine franciza unită­ţii din Piaţa Victoriei. El refuză însă să ofe­re cifre privind vânzările sau numă­rul de clienţi. Încă de la deschidere res­tau­rantul a avut un număr mare de cli­enţi, cozile depăşind de multe ori câteva zeci de persoane.

"Am intrat o singură dată în Sub­way, în cel din Piaţa Victoriei, unde am ajuns într-o seară pe la ora unspre­zece şi un sfert, adică după terminarea pro­gramului (restaurantul se închide la ora 23.00 - n.red.). Mi-a plăcut că am fost servit cu amabilitate deşi scaunele erau ridicate şi cei de la casă «făceau banii». Administratorul spunea că vân­ză­rile zilnice se ridică la circa 100 de mi­li­oane de lei vechi (10.000 de lei - n. red.)", spune Cristi, 27 de ani. În acest con­text, vânzările anuale s-ar putea situa la circa 3,6 mil. lei (aproximativ 0,8 mil. euro).

Cât costă un restaurant Subway?

Cei care doresc să deschidă un res­tau­rant Subway au nevoie de 7.500 de eu­ro taxă de franciză (achitată pentru 20 de ani), cel puţin 100.000 de euro in­ves­tiţie în unitate şi un spaţiu de mi­nimum 40-50 de metri pă­traţi. Aceste condiţii se adau­gă planului de bu­si­ness menit să îi con­vin­gă pe ameri­cani de via­bilitatea res­tau­rantului. Fran­cizatul plă­teş­te de asemenea 8% din totalul ci­frei de afa­ceri com­paniei Sub­way, alte 4,5 pro­cente mergând către fondul de marketing al Subway pentru România.

Planurile Subway de expansiune pe piaţa locală nu se opresc aici. Rumen Radev spune că rămân în picioare datele anunţate în urmă cu câteva luni care prevăd deschiderea a 40 de unităţi în următorii patru ani. "Mergem înainte cu planurile iniţiale. Am studiat bine situaţia şi am realizat un plan de expansiune. Nu deschidem res­tau­rante ţinând cont de rezultatele unităţilor deja deschise."

În prezent, cel mai extins lanţ de res­tau­rante de tip quick service din Româ­nia este McDonald's, intrat direct pe piaţa locală în 1995. Reţeaua numără 64 de unităţi cu afaceri de circa 100 mil. euro. Pe această piaţă mai activează KFC, lanţ controlat indirect de omul de afa­ceri Gabriel Popoviciu, şi shaor­meriile locale.

Până recent pe piaţă exista un alt ju­cător important, Burger King. Fran­ci­zatul American Restaurant System a intrat însă în insolvenţă şi a închis toate unităţile. În România mai există o unitate Burger King în Aeroportul Otopeni, însă aceasta este operată de com­pania Autogrill, care are exclusi­vitate în ceea ce priveşte deschiderea de res­taurante Burger King în aeropor­tu­rile din Europa, potrivit ultimelor date deţinute de ZF. Oficialii lanţului de restaurante Burger King nu au dorit să precizeze dacă vor oferi franciza din nou sau dacă pregătesc o intrare directă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO