Companii

România, aproape invizibilă pe harta turistică a Europei. Piaţa locală a atras doar 0,4% din turiştii de pe bătrânul continent

România, aproape invizibilă pe harta turistică a...

Autor: Cristina Roşca

29.08.2016, 15:25 1579

România a primit anul trecut 2,2 mi­lioane de turişti străini, de cinci ori mai puţini decât Cehia şi de aproape opt ori mai puţini decât Polonia, potrivit celui mai recent raport al Organizaţiei Mondiale a Turismului.

România este de altfel codaşa clasa­mentului european la numărul de turişti primiţi şi la încasări, în timp ce alte state din regiune au reuşit să se dezvolte prin specializare. Astfel, Ungaria şi Cehia sunt campioane la turismul de leisure, în special datorită capitalelor Budapesta şi Praga.

La polul opus se află Polonia, cea mai dezvoltată economie din regiune, care a reuşit să dezvolte puternic turismul de business.

România a reuşit să atragă astfel doar 0,4% din numărul total de turişti din Europa, o cotă de piaţă redusă în comparaţie cu giganţii turismului. Prin comparaţie, marile puteri din domeniu, respectiv Franţa, Spania şi Italia, au cote de piaţă ce variază între 8,3% şi 13,9%. Împreună, cele trei ţări au atras 200 de milioane de turişti, adică o treime din tot ce a primit bătrânul continent.

Totuşi, România se află în top la creşterea numărului de vizitatori, cu plus 17%, un avans de câteva ori mai puternic decât în cazul altor pieţe. România a fost mulţi ani o destinaţie turistică a curajoşilor şi a celor aflaţi în căutare de distracţie. În ultimii ani însă, cele mai cunoscute publicaţii din domeniu, în frunte cu Lonely Planet, au pus România pe lista celor mai căutate şi recomandate destinaţii. Aceste recomandări au ajutat turismul local, ca şi evoluţia pozitivă a economiei. Indicatorii macroeco­nomici au transformat şi ei România în vedetă regională, astfel că economia a reuşit să atragă anul trecut mai mulţi investitori străini. Venirea lor în România înseamnă şi un plus pentru turismul de business. În ceea ce priveşte turismul de leisure, în România nu mai vin doar tinerii în căutare de distracţie, ci şi pasionaţii de natură şi de istorie, care ajung în Bucureşti, Transilvania sau Delta Dunării.

Cele 2,2 milioane de turişti care au venit anul trecut în România au lăsat aici 1,7 mld. dolari, adică 772 de dolari de persoană. Încasările pieţei locale din turism au scăzut anul trecut cu 5,6%, cel mai mic declin din Europa.

La nivelul bătrânului continent încasările au scăzut cu peste 12%, declinul fiind chiar mai mare în Franţa (peste 20%) sau Germania (aproape 15%).

La nivelul tuturor ţărilor analizate de ZF numărul de turişti a crescut, dar încasările au scăzut. Acest fenomen poate fi explicat prin mai mulţi factori.

În primul rând concurenţa mare din domeniu a dus la scăderea tarifelor la bilete de avion, cazare şi alte servicii.  În al doilea rând, evoluţia slabă a economiei mondiale i-a făcut pe mulţi călători să fie mai atenţi la modul în care îşi cheltuie banii. Mai mult, evenimentele geopolitice din ultimii ani au la rândul lor un impact negativ asupra turismului. Impactul însă va fi resimţit mai puternic în 2016, când numărul atentatelor a crescut puternic.

Turismul local ar putea beneficia însă de această situaţie pentru că momentan România este văzută ca o destinaţie sigură prin comparaţie cu ţările din Occident.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO