Companii

România, campioana lumii la scumpirile la benzină. În jumătate de an piaţa locală a urcat 9 locuri în topul „durerii la pompă“

România, campioana lumii la scumpirile la benzină. În...

Autor: Roxana Petrescu

14.06.2014, 13:15 547

România este ţara în care s-a înregistrat cea mai mare creştere a preţului pe litrul de benzină, de  peste 16%, doar Danemarca apropiindu-se de această „performanţă“, arată cea mai nouă ediţie a clasamentului Pain at the Pump (Durere la pompe - n.red.), realizat de Bloomberg.

Pentru realizarea acestui top, Bloom­berg analizează preţul benzinei din 61 de state, din Norvegia până în Venezuela. În această nouă ediţie România ocupă locul 24 în lume în funcţie de preţul benzinei, înaintea unor state precum Austria, Ungaria sau Polonia. Un litru de benzină în România costă de două ori mai mult decât în SUA, de patru ori mai mult decât în Emiratele Arabe Unite şi de 195 de ori mai mult decât în Venezuela, unde accesul la car­bu­rant ieftin este un drep prin naştere şi unde ben­zina este practic gratuită (0,01 dolari pe litru).

 „Preţul benzinei în România a crescut cu 16%, cel mai mare ritm înregistrat de vreuna din cele 61 de state din clasament. Ţara a avan­sat nouă poziţii în topul celor mai scumpe ţări“, se arată în studiul publicat de Bloomberg la începutul acestei luni. Astfel, România ajunge pe poziţia 24 din cele 61 de state analizate.

Noua ediţie a clasamentului a analizat preţul pe litrul de benzină din perioada 31 martie-29 apri­lie, ediţia anterioară a topului fiind rea­li­za­tă în funcţie de preţurile din al treilea trimestru din 2013. În acea ediţie România figura pe locul 33 în lume, cu un preţ pe litrul de benzină de 1,68 dolari. Acum Româ­nia a ajuns pe locul 24 cu un preţ de 1,95 do­lari pe litru. Bloom­berg nu preci­zea­ză exact ziua în care a colectat aceste preţuri şi nici dacă acestea re­prezintă o medie pen­tru întreaga perioadă.

Principalul factor care a generat această evo­luţie ga­lo­pantă a preţului la benzină  a fost intro­du­cerea de la 1 aprilie a taxei de 7 cenţi pe litru, care a dus automat la o scumpire peste noapte de 41 de bani pe litru, cea mai mare realizată vreo­dată într-o perioadă atât de scurtă. Banii care se strâng din această taxă, care ar putea ajunge la cir­ca 500 mil. euro, ar urma să se ducă în şosele în con­tex­tul în care între 2004 şi 2013 Trans­por­turile au avut 25 mld. eu­ro, dar Româ­nia are nu­mai 645 km de autostradă.

„Venitul mediu zilnic este de 26 de dolari. Pentru a cumpăra un galon de benzină (un galonâ3,78 de litri) un român cheltuieşte circa 28% din venitul dintr-o zi“, se mai arată în studiul Bloomberg.

Creşterea bruscă a preţului la carburanţi şi-a pus amprenta şi asupra consumului de produse petroliere. Astfel, după un avans record de 17,4% în luna martie vânzările de carburanţi au scă­zut cu peste 6% în aprilie, după cum arată da­te­le publicate de Institutul Naţional de Statistică.

Datele primite de la companiile petroliere arată însă că avansul din luna martie este în rea­lita­te mai mic decât cel publicat de INS, creş­te­rea puternică de circa 8-10% a vânzărilor ve­nind mai ales în ultimele zile ale lunii. Imediat în­să a avut loc o scădere abruptă a consumului în con­textul în care transportatorii au explicat că şi-au alimentat rezervoarele şi şi-au făcut stocuri în martie, pentru a evita cât mai mult acciza introdusă de la 1 aprilie.

În România se consumă circa 6 milioane de tone de carburanţi, din care 75% reprezintă vânzările de motorină, ceea ce înseamnă că piaţa are o valoare de circa 9,5 miliarde de euro.

În total, pe plan local sunt active peste 2.000 de puncte de alimentare, peste 600 fiind deţinute de comercianţi independenţi. Cel mai mare ju­că­tor din rândul companiilor este Petrom, care are circa 550 de unităţi, fiind urmată de Rompetrol, cu peste 400 de benzinării şi Lukoil cu 300. Al pa­trulea jucător este MOL România, care a ajuns la o reţea de 189 de benzinării după ce a cum­părat recent 42 de staţii ale ENI România care funcţionau sub brandul Agip.

Cei mai noi jucători de pe această piaţă sunt azerii de la SOCAR, care au ajuns la 28 de staţii, şi sârbii de la NIS, controlaţi de Gazprom, care, potrivit celor mai recente informaţii disponibile, aveau 15 de benzinării.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO