Forţa de muncă pregătită şi specialiştii formaţi zeci de ani în fabricile din industria textilă pot fi un atu al micilor producători care îşi caută astăzi locul pe piaţă.
„Polonezii vin la târguri cu mesajul «designed in Poland, made in China». Noi putem să plusăm cu «designed in Romania, made in Romania», avem expertiza“, spune Vlad Turcanu, cofondator al businessului EMA\T Concept. Compania care deţine brandul are experienţă de circa trei decenii în producţia de îmbrăcăminte şi a decis să îşi valorifice această experienţă. Deşi continuă să producă şi în lohn, ea dezvoltă şi brandul propriu în paralel.
Alături de EMA\T Concept, ZF a identificat alte nouă branduri autohtone de modă tinere care pariază pe „made in Romania“. Printre ele se numără Maigre, Madlen, Delicate Lace şi Laneria. „Eu cred că România mai are încă specialişti în acest domeniu, mă refer la oameni cu studii şi facultate de profil, oameni care pot face diferenţa“, spune Vlad Turcanu.
Producţia locală de textile şi îmbrăcăminte trece deja de circa un deceniu printr-o perioadă dificilă ca urmare a faptului că România a devenit prea scumpă pentru brandurile de modă mass-market care se mută astfel către destinaţii mai ieftine, precum cele din Asia, în ţări precum Bangladesh sau India salariile fiind de mai puţin de 100 de dolari pe lună.
În România, acest sector a fost unul de bază pentru economie şi a fost un motor pentru exporturi în anii ’90, când poziţia geografică a ţării, expertiza forţei de muncă şi salariile mici au atras nume precum Zara, H&M, dar şi Max Mara sau Dolce & Gabbanna către fabricile autohtone.