Companii

GPL: Cum a ajuns cel mai ieftin carburant să se scumpească de două ori mai mult decât benzina?

România, pe locul trei în UE la creşterea de preţ la GPL. Cum a ajuns cel mai ieftin carburant să se scumpească de două ori mai mult decât benzina?

Autor: Roxana Petrescu

27.01.2011, 23:58 1216

Gazul petrolier lichefiat (GPL) sau autogazul, soluţia la caremulţi posesori de maşini au apelat pentru a face economii când vinevorba de alimentarea cu carburanţi, s-a scumpit într-un an cu37,7%, aproape dublu faţă de creşterea de preţ înregistrată delitrul de benzină. Ieri, Consiliul Concurenţei a anunţat începereaunei investigaţii din oficiu privind posibile înţelegeri întreRompetrol, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de GPL, şidistribuitorii săi referitor la impunerea unor restricţii privindpreţul de vânzare cu amănuntul al autogazului.

Statisticile calculate pentru toate cele 27 de state europenearată că în perioada 04.01.2010-03.01.2011 pe piaţa locală preţulîn euro pentru GPL a crescut cu 37,7% şi cu 39% în lei, Româniafiind astfel a treia piaţă europeană când vine vorba de dimensiuneascumpirilor aplicate într-un an.

În Bulgaria, de exemplu, preţurile au scăzut cu circa 30% înperioada analizată, fiind totuşi mai mari decât în România, în timpce în Germania, Ungaria, Italia sau Franţa majorările de preţ aufost mult mai mici. Tot în acelaşi interval, statisticile europenearată că preţul pe litru de benzină s-a scumpit cu circa 20%, iarcel de motorină cu 24%, România ocupând din nou o poziţie fruntaşăîn ceea ce priveşte apetitul companiilor petroliere pentruscumpirile la pompă.

În ceea ce priveşte factorii care de obicei fac preţul într-opiaţă, lucrurile stau aproximativ la fel ca în cazul carburanţilorclasici. Astfel cererea de GPL, la fel ca şi cea de benzină saumotorină, a scăzut anul trecut cu circa 10%. În ciuda acestuilucru, jucătorii din piaţă spuneau recent că preţurile de achiziţieau crescut semnificativ, GPL-ul fiind la rândul său un produsrezultat în urma procesării petrolului.

Cei mai importanţi jucători din această piaţă sunt Petrom LPG,Rompetrol Gas şi ButanGas România. În cazul Rompetrol, pesteinvestigaţia pe care o derulează Consiliul Concurenţei şi pestecontroalele inopinate ale Fiscului, a mai fost declanşată o anchetădin oficiu având ca obiect o posibilă înţelegere între RompetrolGas, divizia de GPL a grupului, şi distribuitorii săi pe piaţadistribuţiei şi comercializării gazului petrolier lichefiat (GPL) -auto.

"Acordăm o atenţie deosebită acestui domeniu, având în vedere căorice formă de restrângere sau împiedicare a concurenţei afecteazădirect interesele consumatorilor. Am monitorizat piaţa şi amobţinut unele indicii cu privire la o posibilă înţelegere întreRompetrol şi distribuitorii săi referitor la impunerea unorrestricţii privind preţul de revânzare cu amănuntul al GPL", adeclarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele ConsiliuluiConcurenţei.

În cadrul acestei investigaţii, Consiliul Concurenţei a efectuatinspecţii inopinate atât la sediul Rompetrol Gas, precum şi al unordistribuitori ai acestuia.

"Documentele ridicate în cadrul inspecţiilor se află în analizaConsiliului Concurenţei, în cadrul procedurii specifice deinvestigaţie", mai spun reprezentanţii instituţiei.

Dacă în ceea ce priveşte această anchetă pe piaţa GPL-uluiConsiliul Concurenţei spune că are anumite indicii privind oposibilă înţelegere între Rompetrol şi distribuitorii săi, în ceeace priveşte piaţa benzinei şi a motorinei, reprezentanţiiinstituţiei au declarat recent că marile companii petroliere nu para fi făcut ceva ilegal şi că până la proba contrarie, care esteoricum foarte greu de obţinut, "hoţul neprins este negustorcinstit".

Potrivit celor mai recente estimări disponibile, piaţa de GPLare o valoare de circa 300-330 de milioane de euro, anual fiindcomercializate circa 440.000 de tone de combustibil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO