Companii

România, o piaţă de desfacere: 10 mld. euro investiţii străine noi în comerţ în ultimul deceniu, dar doar 600 mil. euro în producţia de alimente şi băuturi. România e doar piaţă de desfacere pentru unele dintre marile multinaţionale precum Mars, Nestle şi Ferrero, care nu au nicio fabrică în România, deşi în multe dintre ţările vecine au

România, o piaţă de desfacere: 10 mld. euro...

Autor: Cristina Roşca

10.08.2022, 00:08 1822

Aproximativ 15 la 1 este raportul de investiţii între retail şi producţia de alimente, băuturi şi tutun, arată o analiză ZF făcută pe baza datelor de la BNR. Mai exact, la fiecare 15 lei investiţi în România de Kaufland, Lidl sau Carrefour, care ridică magazine moderne, adevărate „temple“ de consum, producătorii de lactate, sucuri sau dulciuri, în frunte cu Coca-Cola, PepsiCo, Unilever, Lactalis sau Danone, scot din buzunare doar 1 leu pentru fabrici locale.

Rezultatul? Într-un deceniu avem 10 mld. euro investiţii noi în comerţ, dar doar 600 mil. euro în producţia de alimente şi băuturi. Astfel, consumatorii români cum­pără bunuri „made in Poland“ sau „made in Hungary“, mai degrabă decât unele realizate local. Multe dintre multinaţionalele gigantice precum Mars, Nestle, Colgate-Palmolive şi L’Oreal nu au nicio fabrică în România, deşi în multe dintre ţările vecine da.

„E mai uşor doar să vinzi pe o piaţă, nu să te chinui să investeşti să ai şi producţie. În ultimii 20-30 de ani, am văzut multinaţionale care au cumpărat şi apoi au închis fabrici. E clar că pentru aceste grupuri străine industria românească nu e de inte­res, ele au vrut doar să creeze aici o piaţă de desfacere“, spune Cristian Pârvan, preşedintele PIAROM.

În ultimul deceniu, în industria locală de bunuri de larg consum alimentare, au fost închise câteva zeci de fabrici, însă nu a existat nicio investiţie de la zero, de peste 50 mil. euro, într-o unitate de producţie realizată de o companie multinaţională. Mai mult, chiar şi când au făcut investiţii sau când au avut în plan să o facă, aceste grupuri au cerut sprijinul statului.

Recent, ZF a scris că grupul Coca-Cola HBC, cel mai mare îmbuteliator de băuturi de pe plan local, cu afaceri de 560 mil. euro în 2021, va primi un ajutor de stat în valoare de 3,5 mil. euro pentru un proiect de investiţii ce vizează instalarea unui echipament de decontaminare fulgi PET în fabrica din Ploieşti. Valoarea totală a investiţiei este de 8 mil. euro, ceea ce înseamnă că peste 40% reprezintă ajutor de stat.

„Statul e generos cu străinii, dar caustic cu ai lui. Lor le dă ajutoare de stat, dar nouă nimic. Eu nu am luat niciun leu ajutor de stat sau fonduri europene. Am reinvestit profitul obţinut“, spune Ioan Popa, fondatorul Transavia, unul dintre cei mai importanţi jucători din industria alimentară locală.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO