Companii

Românii au cheltuit mai mult pe produse de uz curent în 2017, dar frecvenţa vizitelor în magazine rămâne aceeaşi

Românii au cheltuit mai mult pe produse de uz curent în...

Autor: Roxana Rosu

14.12.2017, 10:59 213

Industria bunurilor de larg consum a crescut valoric cu aproape 6% în primele 9 luni ale anului, în condiţiile în care cumpărăturile au crescut în valoare, însă frecvenţa vizitelor în magazine a rămas similară cu cea din 2016, arată un studiu al GfK.

Comerţul modern domină în continuare piaţa de FMCG şi se distanţează din ce în ce mai mult de cel tradiţional. Formatele moderne au atins o cotă de piaţă cumulată de peste 58%, cu două puncte procentuale mai mult decât în primele nouă luni din 2016.

Studiul arată că frecvenţa de cumpărare se mută treptat din comerţul tradiţional în cel modern. Hypermarketurile continuă să fie cel mai important canal pentru această industrie, dar stagnează din punctul de vedere al cotei de piaţă comparativ cu anul trecut, aşa cum se întâmplă şi cu supermarketurile.

În schimb, magazinele de proximitate râmân vedetele comerţului modern, câştigând noi cumpărători ca urmare a ritmului de expansiune ridicat. Şi magazinele de tip discount se dezvoltă semnificativ - aproape trei sferturi dintre români au cumpărat cel puţin o dată bunuri de larg consum din acest format în primele 9 luni din 2017.

Din punct de vedere al importanţei principalelor categorii de bunuri de larg consum, cea mai mare pondere o deţin alimentele, atât cele proaspete (fructe, legume, carne, lactate etc.), cât şi cele ambalate. În rândul alimentelor proaspete, cea mai mare dinamică au avut-o lactatele, iar dintre acestea cel mai mult au crescut în valoare untul, brânza proaspătă şi specialităţile din brânză.

Dintre băuturi, cel mai bine au evoluat vinurile, şampania şi spirtoasele. În zona de bunuri non-alimentare, produsele pentru îngrijirea locuinţei au bună avut cea mai performanţă, dar şi cele pentru îngrijire personală s-au clasat bine, în special produsele pentru îngrijirea tenului. Totuşi, impactul acestor categorii în dezvoltarea industriei FMCG rămâne unul limitat, din cauza ponderii mici a acestora în coşul de cumpărături.

În comparaţie cu anul trecut, bunurile de folosinţă curentă vândute la promoţie au avut mai degrabă o evoluţie constantă. O importanţă mare în rândul promoţiilor o deţin în continuare categorii de îngrijire personală - precum produsele de îngrijire a feţei şi a corpului -, produsele pentru îngrijirea casei şi băuturile.

În ceea ce priveşte ponderea mărcilor private în consum, acestea se menţin la nivelul anului trecut. Magazinele de tip discount şi cele de proximitate au vândut într-o proporţie mai mare decât alte tipuri de magazine produse sub eticheta marcă privată. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO