Companii

Gigantul american Taco Bell se pregăteşte să intre pe piaţa fast-food din România

Autor: Cristina Roşca

30.07.2017, 11:18 3775

Românii lasă anual în restauran­te­le de tip fast-food circa 2 mld. lei, piaţa fiind dominată la vârf de companii internaţionale pre­cum McDonald’s şi KFC, arată o analiză a ZF pe baza datelor Euromonitor. Cei doi jucătorii internaţionali se luptă atât cu alte lanţuri străine mai mici precum Subway, cât şi cu afaceri locale precum lanţurile de shaormerii.

„Segmentul de fast-food a atras atenţia con­sumatorilor români datorită activităţii bran­durilor internaţionale precum McDonald’s şi KFC care au reuşit să aducă mai aproape stilul de viaţă occidental“, spun analiştii Euromo­ni­tor. Creşterea puterii de cumpărare i-a deter­mi­nat pe români să iasă mai des în oraş, iar restau­rantele de tip fast-food au avut de câştigat de pe urma acestei situaţii. Shaormeriile şi restau­rantele au devenit locuri de întâlnire pentru consumatorii de toate vârstele şi profesiile.

„Piaţa restaurantelor fast-food creşte, vedem o dezvoltare în ultimii ani“, afirmă Daniel Boaje, directorul general şi acţionarul minoritar al McDonald’s România. Compania este controlată de maltezii de la Premier Capital în proporţie de 90% şi de Daniel Boaje cu 10%. Americanii de la McDonald’s au vândut franciza lanţului de restaurante în decembrie 2015, până atunci grupul fiind prezent local în mod direct. Acum, la fel ca Subway sau KFC, şi McDonald’s este prezent în sistem de franciză.

„Premier Restaurants România este liderul incontestabil al acestei pieţe, prin intermediul McDonald’s România controlând 29% din piaţă în valoare şi 31% în volum (număr de tranzacţii)“, potrivit Euromonitor. Pe locul secund se află lanţul american KFC. Fiecare dintre cele două lanţuri are circa 65-70 de localuri în România, iar afacerile lor cumulate sunt de circa 1 mld. lei, adică jumătate din piaţă. Ambele branduri au intrat pe piaţa locală acum mai bine de două decenii, când România abia învăţa ce înseamnă capitalismul.

În anii care au urmat au mai venit şi alte branduri, respectiv Burger King, sau Subway. Primul, lanţul Burger King, mai este prezent local doar cu un restaurant în aeroport, după ce com­pa­nia care opera celelalte unităţi a intrat în insolvenţă în criză şi a tras obloanele. Restaurantul din aeroport este operat de o altă companie, care administrează acest brand în mai multe aeroporturi din lume, conform datelor ZF. Subway a venit local în 2012 şi s-a extins rapid, însă businessul este departe de cel al liderilor.

Fiecare dintre cele 35 de resta­urante ale Subway are vânzări în România 6-7 ori mai mici decât unul al McDonald’s sau KFC, potrivit unei analize anterioare a ZF.

Pe piaţa de produse fast-food însă mai există şi o categorie importantă de jucători locali, respectiv şaormeriile, fie că este vorba de anumite lanţuri precum Calif sau Divan, fie de unităţi independente amplasate în inima cartierelor dormitor.

Aceste localuri au câştigat teren în special în ultimul deceniu, mai exact odată cu izbucnirea crizei financiare, când românii au devenit tot mai atenţi la modul în care îşi cheltuie banii. De regulă, aceste restaurante, fie că este vorba de McDonald’s, KFC sau şaormerii, sunt văzute ca o alternativă mai ieftină la restaurantele clasice. Spre exemplu, un meniu Dublu Cheese­burger la McDonald’s costă circa 15 lei, un preţ similar cu cel mediu al unei şaorme. Prin comparaţie, o masă la un restaurant clasic costă de cel puţin două ori mai mult. Popularitatea câştigată în criză nu a pălit nici odată cu creşterea economiei, a salariilor şi a puterii de cumpărare.

Mai mult, trendul ascendent rămâne.

„Piaţa va continua să crească odată cu dezvoltarea atât a lanţurilor internaţionale cât şi locale“, anunţă Euromonitor. De altfel, majoritatea marilor lanţuri prezente în România a anunţat planuri de creştere şi expansiune. Intrarea unor noi nume va ajuta şi ea, la fel şi dezvoltarea de noi centre comerciale şi malluri.

De altfel, pe piaţă va intra un nou gigant străin. Taco Bell, un lanţ american de restaurante de tip fast-food ce vinde mâncare mexicană, va intra pe piaţa locală, potrivit surselor din piaţă. Primul local va fi deschis în Băneasa Shopping City. Brandul prezent cu 7.000 de restaurante în câteva zeci de pieţe din lume se află în portofoliul grupului YUM Brands care mai deţine şi KFC şi Pizza Hut. Pe piaţa locală brandul va fi adus de grupul Sphera Franchise Group care deţine francizele mai multor branduri internaţionale precum KFC, Pizza Hut.

„În acest moment nu putem confirma sau infirma posibila intrare a lanţului Taco Bell în România“, spun aceştia.

Mutarea vine în contextul unei expansiuni agresive a Taco Bell la nivel internaţional, pe pieţe precum China, Brazilia, India sau Canada. România este şi ea pe listă, potrivit Bloomberg.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO