Companii

Românii cheltuie 4 mld. euro pe an în 60 de malluri, dintre care 15 sunt în Capitală

10 septembrie 1999: Bucureştenii aşteptau curioşi deschiderea mallului din Calea Vitan, care timp de 5 ani a rămas singurul proiect de acest gen din Capitală. De anul viitor, faţada Bucureşti Mall va fi schimbată radical. Mediafax Foto

10 septembrie 1999: Bucureştenii aşteptau curioşi deschiderea mallului din Calea Vitan, care timp de 5 ani a rămas singurul proiect de acest gen din Capitală. De anul viitor, faţada Bucureşti Mall va fi schimbată radical. Mediafax Foto

Autor: Cristi Moga

12.09.2014, 00:09 1921

Cuvintele „mall“ şi „shopping“ au intrat în vocabularul românilor în urmă cu 15 ani, odată cu deschiderea în septembrie 1999 a proiectului Bucureşti Mall din cartierul Vitan, dezvoltat de grupul turc Anchor pe structura unui fost „circ al foamei“ ridicat de regimul comunist.

Între timp, în România au fost construite mai multe de 60 de centre comerciale de mari dimensiuni - malluri şi parcuri comerciale - cu o suprafaţă de aproape 3 milioane de metri pătraţi, spaţii în care românii lasă anual în jur de 4-5 miliarde de euro, potrivit estimărilor ZF, care ţin cont de un nivel mediu al vânzărilor de circa 1.500 de euro/mp anual.

Mallul a intrat în cotidian nu doar ca destinaţie comercială, ci şi ca spaţiu de plimbare, iar cinematograful, locurile de joacă şi restaurantele sunt alte „ancore“ care atrag doar în Bucureşti peste 300.000 de oameni pe culoarele şi în magazinele mallurilor.

Aproximativ 100 mil. euro intră anual şi în conturile magazinelor din Bucureşti Mall, proiect cu o suprafaţă închiriabilă de 40.000 de metri pătraţi care din luna mai a acestui an a intrat într-un proces treptat de renovare, cu „uşile deschise“, pentru a continua să rămână atractiv pentru clienţi, în condi­ţiile în care competiţia din oraş a devenit şi va continua să fie tot mai acerbă.

„Vânzările medii ale chiriaşilor sunt peste nivelul de 2.500 de euro/mp anual, nu vă pot spune cifra exactă, dar avem şi magazine cu vânzări de 10.000 de euro/metrul pătrat. În primele două trimestre am înregistrat o creştere a vânzărilor chiar dacă am început procesul de renovare“, a declarat ieri Cristian Costache, cel care de anul trecut se află la conducerea Bucureşti Mall din poziţia de center manager.

Reprezentanţii Anchor Grup au calculat că în cei 15 ani de funcţionare mallul din Vitan a avut 166,8 milioane de clienţi, respectiv o medie de peste 30.000 de oameni zilnic, iar Costache afirmă că traficul este în jurul acestui nivel şi în prezent.

Siglele magazinelor sunt însă complet altele după ce, ca urmare a creşterii puterii de cumpărare şi a dezvoltării de malluri, retaileri internaţionali ca H&M, Zara, Mango sau Marks & Spencers s-au extins în România şi au închiriat spaţii inclusiv în Bucureşti Mall, unde printre cei mai vechi chiriaşi prezenţi şi astăzi ar putea fi menţionaţi cinematograful Hollywood Multiplex, restaurantul McDonald’s sau librăria Diverta.

Mallul celor de la Anchor Grup trebuie însă adus la standardele impuse în prezent în piaţa de retail, cu atât mai mult cu cât în zona de est a Capitalei, în cartierele Pantelimon şi Titan, de unde proiectul îşi atrage în prezent o bună parte din clienţi, sunt în construcţie două noi malluri, fiecare având o suprafaţă aproape dublă faţă de Bucureşti Mall. Astfel, grupul condus de magnatul turc Husnu Ozyegin, care controlează şi banca Credit Europe, a alocat un buget de 26 de milioane de euro pentru renovarea mallului din Vitan, dar şi a proiectului Plaza România din Drumul Taberei, centru comercial deschis în urmă cu zece ani tot de către Anchor Grup.

 

În urmă cu 15 ani Ziarul Financiar a marcat evenimentul de deschidere a proiectului Bucureşti Mall, o investiţie iniţială de 40 mil. dolari.

 

„Spre deosebire de alţi investitori, care au părăsit România, noi am rămas deoarece credem în ţară, credem în Bucureşti şi în proiectele noastre. În ultimii 15 ani am investit în jur de 60 de milioane de euro în Bucureşti Mall şi vom continua să investim aici. În toamna acestui an vom relua lucrările şi la clădirea de birouri Anchor Plaza Metropol (de pe bulevardul Timişoara - n.red.), unde am început discuţiile cu mai multe firme de construcţii“, a declarat şi Yurdaer Kahraman, global CEO commercial real estate properties în cadrul FIBA, holdingul din care face parte Anchor Grup.

Renovările au început în luna mai de la nivelul de subsol al mallului, care este şi zona de „teste“ pentru alegerea tipurilor de materiale care vor fi folosite la etajele următoare.

În următoarele 15 luni lucrările vor avansa treptat, spaţiile comune urmând a fi renovate în special în timpul nopţii pentru a nu fi afectată circulaţia clienţilor în orele de funcţionare a magazinelor, iar spre finalul anului viitor şi faţada roz a proiectului din calea Vitan va primi o nouă înfăţişare, mai apropiată de designul mallurilor de generaţia a treia.

„Prin această renovare ne pregătim pentru următorii 5-10 ani. Cu siguranţă, aşteptăm vânzări mai bune. Numărul de magazine va creşte de la 100 în prezent la circa 115, iar în următoarea perioadă veţi vedea constant noi retaileri care deschid în Bucureşti Mall“, a mai declarat Kahraman, care vine săptămânal la Bucureşti pentru a superviza evoluţia procesului de renovare, în condiţiile în care după plecare lui Razvan Gaiţă Anchor Grup a rămas fără CEO în România.

Firma care operează Bucureşti Mall a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 12,8 mil. euro, comparativ cu un nivel de 19 mil. euro în 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO