Companii

Românii cheltuie anual 200 mil. euro pe parfumuri şi de 3-4 ori mai puţin pe deodorante sau pastă de dinţi

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Cristina Roşca

08.10.2014, 14:34 914

Românii au cheltuit aproape 1 mld. euro anul trecut pe produse cosmetice, circa 40% din total mergând către parfumuri şi produse de îngrijire a pielii. La polul opus se află produsele de îngrijire orală, deodorantele sau produsele cosmetice pentru bărbaţi, pe fiecare dintre acestea cheltuindu-se de trei-patru ori mai puţin.

Un român cheltuie lunar în medie 4 euro pentru achiziţia de produse cosmetice şi de îngrijire, piaţa locală numă­rându-se printre codaşii Europei, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor.

„Piaţa locală este subdezvoltată dacă o comparăm cu Occidentul, însă trebuie să înţelegem că momentan acesta este nivelul ei. Piaţa nu poate absorbi mai mult acum pentru că românii nu au mai mulţi bani ca să cheltuie mai mult“, spune Dana Tudorache, românca aflată la conducerea companiei The Body Shop încă de la intrarea pe piaţă a acesteia în 1999. Executivul lucrează însă în industrie de circa două decenii, anterior activând în cadrul Sarantis România.

„Apetit de cumpărare există, însă românii nu au bani pe care să îi cheltuie. Trebuie mai întâi să crească puterea de cumpărare şi apoi se va dezvolta şi piaţa de cosmetice.“

România se afla la coada Europei atât în ceea ce priveşte suma medie cheltuită per capita pe cosmetice şi produse de îngrijire, cât şi în ceea ce priveşte salariul mediu şi puterea de cumpărare. Salariul mediu net în România este de 380 de euro, de şapte-opt ori mai mic decât în Franţa sau Germania spre exemplu. La polul opus, preţurile produselor cosmetice şi de îngrijire sunt similare.

 

O piaţă polarizată

Potrivit datelor Euromonitor, piaţa de profil a crescut uşor în fiecare din ultimii ani în pofida crizei, trendul ascendent urmând să se menţină. În 2017 piaţa va ajunge la 4,56 mld. lei, potrivit estimărilor companiei de cercetare de piaţă. În ultimii doi ani avansul anual a fost de circa 1%.

„Dacă ţinem cont şi de inflaţie, vedem că acest avans se transformă în scădere“, spune Dana Tudorache, care explică şi faptul că în România piaţa este puternic polarizată. Astfel, s-au dezvoltat puternic segmentele de vârf şi de jos, segmentul mediu având cel mai mult de suferit. „Piaţa a urmat segmentarea populaţiei după venituri“, explică ea.

În ultimii ani jucătorii din piaţa de cosmetice au anunţat că românii au continuat să cumpere, însă s-au orientat fie către produse mai ieftine sau  către oferte şi promoţii, fie către bunuri de lux.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO