Un român plăteşte 48 de eurocenţi (2 lei) pe un săpun, faţă de21 de eurocenţi (0,9 lei) un ungur şi 24 de eurocenţi (1 leu) unpolonez, iar un tub de pastă de dinţi costă 1,8 euro în Româniafaţă de 1,19 euro în Bulgaria sau 1,46 euro în Ungaria, arată unstudiu al agenţiei de cercetare de piaţă Gfk.
"O explicaţie a unui preţ mai mare poate fi faptul că în unelecazuri nu mai există nicio capacitate productivă pe plan local.Mai mult, chiar dacă există o capacitate productivă, aceasta nuasigură o mare parte a necesarului de consum, astfel că estenecesar importul", explică Laurian Lungu, analist în cadrulMacroanalitica.
România nu mai are nicio fabrică de pastă de dinţi sau de săpunsolid. Colgate Palmolive a închis în 2008 fabrica din Braşov undeproducea brandul Super Cristal şi a mutat producţia în Bulgaria, întimp ce în cazul săpunului, cele mai vândute branduri - Protex,Dove sau Palmolive - sunt importate.
În cazul detergenţilor şi şampoanelor, deşi există fabrici pepiaţa locală, acestea exportă cea mai mare parte a producţiei. Unexemplu în acest sens este fabrica de la Urlaţi a celor de laProcter&Gamble, care exporta la începutul anului către maimulte ţări din regiune circa 90% din producţie.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels