Companii

Românii dau o treime din salariu pe mâncare. Laptele, carnea şi cafeaua s-au scumpit cu 40-50% faţă de 2008. Dar „Urmează deflaţia“, spune şeful Selgros

Românii dau o treime din salariu pe mâncare. Laptele, carnea şi cafeaua s-au scumpit cu 40-50% faţă de 2008. Dar „Urmează deflaţia“, spune şeful Selgros

Autor: Mădălina Panaete

28.08.2014, 00:08 2852

Brandurile consacrate pierd teren, iar avansul mărcilor private şi al produselor ieftine conduce deja la deflaţie în marile magazine.

Preţul a zece branduri din industria bunurilor de larg consum, o piaţă de 10 mld. euro, a crescut la raft cu 27% din mai 2008 până în prezent, o perioadă în care inflaţia a crescut cu 40%, iar salariile cu 30%, arată o analiză a ZF.

Într-o economie sugrumată, în care 700.000 de angajaţi şi-au pierdut locul de muncă şi 11 mld. euro din masa salarială s-au evaporat, alimentele, carburanţii şi utilităţile au topit în fiecare lună bugetul familiilor de români care mai alocă doar 1% pentru educaţie şi sub 3% pentru sănătate.

ZF a început în mai 2008 să analizeze în mod primar evoluţia preţurilor a 20 de produse alimentare într-un demers jurnalistic, în condiţiile în care şi atunci, ca şi în prezent, mâncarea este principala cheltuială a românilor.

Cele mai mari majorări de preţ le-au avut laptele (59%), carnea de pui (54%), cafeaua (42%), dar creşteri de peste 30% au fost înregistrate şi la făină, ape sau sucuri, Uleiul este singurul produs care s-a ieftinit cu 22%.

Tendinţa de scădere a preţurilor în­ce­pe să se contureze pe pieţe mari precum cea a berii (un business de 1,8 mld. euro) sau a băuturilor răcoritoare (1 mld. euro), unde indexul ZF arată o scădere de 1-3% a preţurilor în august faţă de septembrie 2013.

„Datele noastre arată deflaţie în do­meniul alimentar faţă de anul trecut“, a spus Alexandru Vlad, CEO al reţelei de magazine cash&carry Sel­­gros, cu afaceri de peste 700 mil. euro.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO