Fiecare român a cheltuit anul trecut 10 lei pentru achiziţia de pastă de dinţi, o valoare care acoperă unu sau două tuburi în funcţie de mărime şi preţ, în timp ce doar unu din doi români şi-a cumpărat în 2011 o periuţă de dinţi nouă, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la jucătorii din piaţă. Aceşti indicatori sugerează că piaţa locală este mult în urma altor state din Occident unde există atât cultura spălatului pe dinţi, cât şi aceea a schimbării periuţei de dinţi odată la două luni.
Anul trecut în România s-au vândut peste 750.000 de periuţe pentru copii, cu aproape 50% mai multe decât în anul anterior. Totuşi, în România există circa 4 milioane de minori (persoane cu vârste sub 18 ani), semn că această piaţă are în continuare potenţial de creştere. Situaţia nu este diferită nici în cazul periuţelor de dinţi pentru adulţi, în contextul în care piaţa locală este de 7,7 milioane de bucăţi şi de aproape 39 de milioane de lei (9,2 mil. euro) anul trecut.
Date esenţiale pentru sănătate
Achiziţiile de pastă de dinţi şi de periuţe reprezintă doi indicatori importanţi pentru sănătatea populaţiei, pentru gradul de educaţie şi pentru cultura românilor.
"Sănătatea orală este esenţială pentru calitatea vieţii şi pentru o stare generală bună a organismului. Cu toate acestea, mulţi români suferă din cauza problemelor apărute in urma unei igiene orale precare, începând cu neplăcerile cauzate de apariţia cariilor şi până la dezvoltarea cancerului oral", mai spune Victor Geus.
Reprezentanţii Colegiului Medicilor Dentişti şi cei ai Asociaţiei Medicilor Stomatologi cu Practică Privată din România spun însă că nu deţin date despre numărul de români care merg anual la un medic stomatolog sau despre cât cheltuie românii pentru a-şi repara cariile, una dintre cele mai frecvente probleme de igienă orală.
De asemenea, la rândul lor, reprezentanţii Ministerului Sănătăţii, ai Ministerului Economiei şi ai Institutului Naţional de Statistică au răspuns că nu deţin datele solicitate de ZF privind numărul de tuburi de pastă de dinţi şi de periuţe de dinţi vândute într-un an.
"Aceste date sunt foarte importante şi Ministerul Sănătăţii ar trebui să le aibă pentru că aceste informaţii trebuie raportate periodic către Eurostat, care are un capitol special, dedicat. Mai mult, aceste informaţii ajută la evaluarea stării de sănătate a populaţiei, a tipului de alimentaţie a românilor şi sunt indicatori ai nivelului de educaţie şi cultură din România", spune Vasile Astărăstoae, preşedintele Colegiului Medicilor . El mai spune că aceste date sunt disponibile public în state precum Anglia sau Austria.
Piaţă dominată de străini
Potrivit datelor Eurostat, România are 60 de medici stomatologi la 1.000 de locuitori, un indicator care ne poziţionează înaintea unor state dezvoltate precum Marea Britanie, Austria sau Elveţia.
O explicaţie pentru această situaţie poate fi nu vizitele frecvente ale românilor la stomatolog ci dezvoltarea turismului dentar. România a devenit în ultimii ani o destinaţie pentru persoanele care vor să îşi lucreze dantura deoarece preţurile în România sunt sub nivelul celor practicat în Occident.
"Am venit special în România pentru câteva zile să îmi rezolv o carie pentru că în Elveţia doar consultul m-ar fi costat câteva sute bune de euro", spune Marius, aflat la doctorat în Elveţia, o ţară cunoscută pentru preţurile mari. El mai spune că atât drumul cu avionul în România, cât şi sumele cheltuite la dentist nu ajung la nivelul pe care l-ar fi dat în Elveţia.
Dacă la numărul de medici stomatologi stăm mai bine decât alte state din Europa de Vest, atunci când vine vorba de vânzările de periuţe şi paste de dinţi suntem codaşi.
"Consumatorii trebuie să îşi schimbe periuţa de dinţi o dată la două luni, însă cercetările arată că în România periuţa de dinţi se schimbă o dată la doi ani", spune Oana Davidoglu, marketing manager al diviziei de personal care din cadrul Unilever South Central Europe, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa bunurilor de larg consum.
Unilever, prezentă de mulţi ani pe piaţa de igienă orală din Franţa şi din Italia, a "atacat" acest segment şi în România în octombrie 2010, lansând brandul Signal, prezent astăzi pe segmentele de pastă de dinţi, periuţe de dinţi şi apă de gură.
Pe aceste pieţe cei mai importanţi jucători sunt giganţii internaţionali Colgate Palmolive, GlaxoSmithKline Consumer HealthCare, Procter&Gamble şi Unilver. În ultimii ani şi-au făcut încet dar sigur loc şi mărcile private, care se remarcă în principal prin preţul mai mic. La fel ca în cazul alimentelor, preţul joacă şi aici un rol important în achiziţie.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels