Companii

Românii şi-au regăsit pofta de bere. PET-ul a depăşit pragul psihologic de 50% din piaţă, iar România a urcat pe locul 7 în Europa

Românii şi-au regăsit pofta de bere. PET-ul a depăşit pragul psihologic de 50% din piaţă, iar România a urcat pe locul 7 în Europa

Autor: Cristina Roşca

22.03.2012, 00:06 869

Românii au băut anul trecut 1,7 mld. litri de bere, dintre care mai bine de jumătate la PET. În 2011 vânzările la PET au depăşit pentru prima dată pragul psihologic de 50%, fiind ajutate de situaţia economică dificilă care îi îndeamnă pe oameni să caute cel mai mic preţ. Tot anul trecut, piaţa de bere a stagnat după doi ani de scădere, România ocupând locul 7 la nivel european în ceea ce priveşte consumul pe cap de locuitor.

"PET-ul a câştigat teren anul trecut, luând din cotele următorilor doi clasaţi - sticla şi cutia. Astfel, 51,3% din vânzările totale de bere din România au fost la PET, 30,2% la sticlă, 14,8% la cutie şi doar 3,7% la draught", a spus Con­stantin Bratu, direc­torul general al Asociaţiei Berarii Ro­mâniei.

El explică faptul că PET-ul a ajutat piaţa berii să se stabilizeze în volum, în condiţiile în care din cauza scăderii puterii de cumpărare preţul a devenit principalul argument în achiziţii. "Fără PET ar fi fost imposibil să generăm acelaşi volum de vânzări ca în 2010", adaugă Bratu.

România se află în topul ţărilor cu cel mai mare consum de bere la PET alături de alte state din Europa Centrală şi de Est precum Bulgaria. Directorul general al Asociaţiei Berarii României spune însă că se observă şi în cazul altor state din regiune tendinţa de creştere a consumului la PET. Un exemplu în acest sens este Cehia, o ţară cu tradiţie în ceea ce priveşte consumul de bere.

În cazul României, unul dintre principalii factori care au contribuit la o creştere puternică a consumului de bere la PET a fost consumul casnic. În România doar 25% din vânzările de bere se realizează în HoReCa, iar restul din retail. La polul opus, în state precum Irlanda, Portugalia, Spa­nia şi Grecia ponderea con­sumului în HoReCa depăşeşte 50, chiar 60%.

Răsare soarele

Piaţa locală de bere, una dintre cele mai afectate de situaţia eco­nomică, a dat primele semne de stabilizare în 2011, după doi ani de scădere. Astfel, piaţa a rămas constantă atât în volum, cât şi în valoare.

Anul trecut s-au vândut în România 1,7 mld. litri de bere, respectiv 3,4 mld. doze, o valoare constantă comparativ cu 2010. Piaţa mai are însă mult de recuperat pentru a ajunge la nivelul maxim atins în 2008, respectiv 2,02 mld. litri. "Consumul din 2008 nu va reveni curând. Este nevoie de revenirea puterii de cum­părare pentru a atinge din nou acele ma­xime", a spus Bratu. În valoare, piaţa s-a situat la 1,7 mld. euro (luând în calcul preţul de vânzare la raft).

În topul băutorilor de bere

În pofida scăderilor faţă de perioada de boom, România rămâne în top zece băutori de bere din UE. Cu un consum anual per capita de 89 de litri România se situează pe poziţia a şaptea (aceeaşi poziţie pe care o de­ţinea şi în 2008), fiind devansată de ţări cu tra­diţie precum Cehia (144 l), Germania, Austria, Norvegia, Irlanda şi Lituania. "Con­sumul local este peste media euro­pea­nă de 80 de litri per capita", adaugă Bratu.

Consumul local per capita este în creştere de la 88 de litri în 2010.

Avansul faţă de anul anterior vine şi în contextul în care, potrivit re­censământului populaţiei, nu­mărul de lo­cuitori a scăzut.

În România, consumul de bere este asigurat în proporţie de 98,4% din producţia internă în timp ce importurile contribuie cu doar 1,6%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO