Companii

Rompetrol: In doi-trei ani va incepe adevarata lupta intre marile companii petroliere

Rompetrol: In doi-trei ani va incepe adevarata lupta intre marile companii petroliere

Click pentru imaginea intreaga

24.01.2008, 17:28 43

Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului Rompetrol, care si-a majorat anul trecut profitul operational cu 150%, la 35 mil. dolari, estimeaza o crestere de 20% a volumelor vandute in acest an, pe baza extinderii retelei.
"Criteriul numarul unu pentru a alege o benzinarie este proximitatea. Apoi urmeaza calitatea carburantului, serviciile si pretul. In acest moment, la nivelul pietei, trendul format de toate companiile petroliere prezente este acumularea de procente in ceea ce priveste cota de piata. In doi-trei ani, va incepe adevarata lupta intre cei mari odata cu reducerea numarului jucatorilor independenti. Va fi o batalie pentru securizarea volumelor, mai putin petru pret", a declarat Dan Rosu, directorul executiv al Rompetrol Downstream.
In ultimul an, majoritatea companiilor petroliere prezente pe piata si-au anuntat intentiile de crestere a retelelor de benzinarii. Rompetrol vrea sa-si tripleze numarul de statii pana la sfarsitul anului 2009, in conditiile in care compania opereaza in prezent 350 de puncte de alimentare, Lukoil mai doreste sa-si completeze reteaua de 300 de benzinarii cu inca 50 de unitati, Agip si-ar putea dubla cota de piata, iar MOL vrea o cota de piata de 15% fata de 11% in prezent. Petrom spune ca nu va creste peste cele 593 de benzinarii pe care le are acum. Unele investitii vor fi greenfield, dar majoritatea vor consta probabil in achizitia de benzinarii particulare, segment care mai numara 410 locatii.
"Pentru anul acesta estimam o crestere a volumelor vandute cu 20% in conditiile in care piata va avea un ritm de crestere intre 5-7%. Ne bazam pe servicii mai bune si pe extinderea retelei", spune Rosu, fara a da insa detalii despre numarul benzinariilor care vor fi deschise sau despre investitia grupului in aceste unitati.
"Pentru a ajunge la cresterea estimata pentru anul acesta avem doua directii: prima presupune atragerea unui numar mai mare de clienti in statie (crestere intensiva - n.r.), iar a doua presupune cresterea numarului de statii (crestere extensiva - n.r.). Prin cresterea gradului de proximitate imi creste numarul de clienti si deci si cota de piata", a mai precizat reprezentantul Rompetrol Downstream.
Rompetrol Downstream a inregistrat anul trecut un profit operational de 35 de milioane de dolari, comparativ cu nivelul de 14 milioane de dolari din 2006. Estimarile initiale ale companiei legate de cifra de afaceri pentru anul trecut indica un nivel de 1,9 miliarde de dolari.
"In acest moment avem o cota de piata de 23-25% din care 15%-17% se bazeaza pe vanzarile din segmentul de retail. Cifrele reprezinta cotele de piata cumulate la nivel de consumator, pe segmentul de retail, cat si de pe cel industrial (n.r. - wholesale)", a mai spus Rosu.
In ceea ce priveste strategia grupului Rompetrol la nivel international, aceasta vizeaza triplarea numarului de benzinarii, de la aproximativ 600 de locatii cat are in prezent la 1.800 de unitati pana la inceputul anului 2010. In afara de piata locala, grupul Rompetrol mai este activ pe pietele din Bulgaria, Franta, Albania, Georgia si Republica Moldova, planurile de extindere vizand si piata din Serbia si cea din Italia.
In vara anului trecut, compania Rompetrol Holding, inregistrata in Elvetia, detinuta de omul de afaceri Dinu Patriciu alaturi de partenerul sau american Phil Stephenson, a vandut companiei petroliere de stat din Kazahstan, KazMunaiGaz, o participatie de 75% din actiunile The Rompetrol Group, inregistrat in Olanda.
Grupul a fost evaluat la 3,6 miliarde de dolari, iar valoarea tranzactiei a fost estimata la 2,7 miliarde de dolari, dar nu a fost niciodata confirmata de vreuna din parti. Contractul de vanzare al Rompetrol are o clauza prin care kazahii pot cumpara si pachetul de 25% ramas din actiunile grupului in termen de noua luni de la anuntul tranzactiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO