Companii

Rosko Textil: Scaderea cererii europene pentru lenjerie si ciorapi ne-a afectat

26.06.2006, 16:01 1231

Cel mai mare producator de textile din Romania, orientat 100% catre export, a fost puternic afectat de conjuncturile negative de pe piata internationala.
Compania Rosko Textil din Arad, cel mai mare jucator de pe piata textilelor, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 139 mil. euro (501 mil. RON), in scadere cu 17% fata de 2004.
"Principalele cauze ale rezultatului sunt scaderea vanzarilor la nivel european si reducerea productiei din Romania din cauza intrarii Chinei pe piata producatorilor de textile", a declarat Ioana Ciulica, director financiar al companiei.
Potrivit acesteia, cererea pentru produsele companiei de tip lenjerie si ciorapi a scazut la nivel european.
Compania a realizat un profit net de 2,6 mil. euro (9,4 mil. RON), de peste trei ori mai mic fata de valoarea inregistrata in 2004.
In privinta bugetului pentru acest an, Ciulica spune ca se asteapta la un rezultat asemanator cu cel inregistrat in 2005.
Rosko Textil exporta produsele sale in proportie de 100% in tarile UE.
"Compania nu are magazine de desfacere in Romania, Rosko fiind considerat de catre grup un centru exclusiv de productie. Avem o fabrica proprie construita in Zona Libera Curtici din Arad si colaboram cu 11 subcontractori", spune reprezentanta Rosko Textil.
La nivel global, anul trecut a fost unul dintre cei mai grei din ultima perioada pentru jucatorii din industria textila.
In primul rand, piata a fost profund afectata de invazia de produse din China, care au creat o competitie neloiala pentru firmele care incercau sa respecte anumite standarde in ceea priveste calitatea. Produsele autohtone nu au putut concura cu preturile infime impuse de piata chineza stabilita la nivel local si in alte tari din Europa.
In disperare de cauza, Uniunea Europeana a incercat sa impuna un plafon in ceea ce priveste importul de produse din Asia.
Pe de o parte, producatorii europeni au fost avantajati de aceasta miscare, deoarece plafonul a fost atins inca din vara. Pe de alta parte, cei ce importa doar materiale de pe piata chineza si care produc hainele in Europa, sub branduri foarte cunoscute, pierd in momentul in care sunt obligati sa apeleze la firmele din UE, cu preturi mai mari.
Romania, care era o destinatie foarte interesanta pentru firmele europene de profil, datorita mainii de lucru ieftine si textilelor cu preturi mici, s-ar putea vedea, in curand, parasita in favoarea Asiei. In acest fel, cele mai afectate vor fi fabricile care lucreaza in sistem lohn. Pentru a contracara efectele negative, o parte a producatorilor si-au schimbat strategia si au decis sa se reorienteze spre piata interna.
O alta problema care a afectat producatorii de textile a fost lipsa personalului calificat, ce a migrat catre tari ale UE, unde salariile din domeniu sunt superioare celor practicate pe piata locala.
"Una dintre principalele probleme cu care se confrunta compania noastra momentan este concurenta puternica pe piata fortei de munca, coroborata cu nivelul de somaj foarte redus din regiunea Aradului", spune Ciulica.
Astfel, compania a fost obligata sa cedeze jumatate din personalul sau unuia dintre subcontractori, in vederea externalizarii unor procese si a mutarii altora din anumite parti ale Europei in Romania.
"Am avut o intalnire cu multinationalele din zona si toti au aceasta problema. In prezent facem angajari si avem nevoie de circa 30 de persoane", spune Ioana Ciulica.
Firma avea 590 de angajati la finele lui 2004, acum avand in jurul a 300 de angajati. "Strategia pe care o aplicam pentru a combate acest fenomen este externalizarea productiei de coasere la subcontractorii nostri din Romania si transferarea in Romania, la fabrica proprie, a productiei de croi (taierea propriu-zisa a produselor in balotul de material textil -n.red.) si inalta tehnologie de coasere (atasarea a doua parti ale produsului prin metode cum ar fi lipirea lor la cald - n.red.) pe care grupul din care facem parte o mai are in tarile din UE", explica reprezentanta Rosko Textil. Ea a adaugat ca aceste procedee necesita un numar mic de angajati, dar cu o calificare mai ridicata.
"Planificam sa facem din Rosko un puternic centru de croi pentru Europa", a conchis Ioana Ciulica.
Potrivit acesteia, compania a facut investitii in retehnologizare in ultimul an, achizitionand trei masini pentru croit, cu o valoare totala de circa 1,2 mil. euro.
Rosko Textil din Arad are ca unic actionar firma olandeza Branded Apparel, care este controlata de americanii de la Sun Capital Partners.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO