Companii

Rumoare printre agentiile de turism: dispar comisioanele la ticketing?

28.11.2003, 00:00 199

Companiile aeriene din Romania discuta eliminarea comisionului fix de 7% incasat de agentiile de turism pentru vanzarea biletelor de avion si inlocuirea lui cu un sistem de tip adaos comercial, spun reprezentantii agentiilor de turism.
Aceste sistem este din ce in ce mai practicat in Uniunea Europeana.
In urma unei astfel de masuri, veniturile de 11 milioane de dolari obtinute de agentiile de turism din activitatea de ticketing ar deveni incerte.
"Totul a plecat de la decizia Ungariei de a elimina comisioanele la ticketing incepand cu 1 ianuarie 2004, odata cu aderarea la UE, ceea ce va face ca biletele pe ruta Budapesta - Cluj sa fie vandute in doua sisteme diferite. Din acest motiv companiile aeriene fac presiuni asupra Taromului pentru a elimina comisioanele si in Romania", spune Alin Burcea, presedintele agentiei de turism Paralela 45.
Agentiile, pentru care veniturile din ticketing reprezinta in unele cazuri si 70% din cifra de afaceri, se opun acestei schimbari, sustinand ca ar fi "un adevarat dezastru" pentru activitatea lor.
"Aceasta masura ar insemna un dezastru pentru agentiile de turism, care si asa au suferit dupa reducerea de anul trecut", spune Ion Antonescu, presedintele agentiei de turism Marshal Turism.
Comisioanele pentru ticketing au mai fost reduse o data anul trecut de la 9% la 7%, masura care a micsorat substantial veniturile agentiillor.
Insa eliminarea comisioanelor nu ar insemna insa ca agentiile de turism nu vor mai avea venituri din activitatea de ticketing, ci numai schimbarea sistemului prin care sunt percepute aceste comisioane.
La nivel mondial exista la ora actuala doua modalitati prin care agentiile de turism realizeaza venituri din ticketing. Primul, potrivit caruia companiile aeriene afiseaza pretul final al biletului, cel platit de clienti pentru a cumpara biletul. Din aceasta valoare, agentia de turism retine un comision, care in Romania este de 7%, iar restul este virat in contul companiei aeriene.
Al doilea sistem, care a pornit din Statele Unite si care tinde sa se raspandeasca si in Uniunea Europeana, este cel in care compania aeriana afiseaza si vinde biletele de avion la un pret net, dupa care fiecare agentie aplica un adaos. In acest caz, valoarea adaosului difera, ceea ce inseamna ca agentiile pot concura intre ele determinand o reducere a pretului.
Decizia va fi luata prin vot de consiliul companiilor aeriene - Board of Airline Representatives (BAR) - in care compania nationala Tarom, care detine in jur de 40% din piata de profil, are cea mai mare putere de decizie.Reprezentantii Tarom nu au comentat pana la inchiderea editiei de ieri posibila initiativa.  
Reprezentantii companiei aeriene Swissair spun ca deocamdata totul este la nivelul unor discutii si ca masura oricum nu va fi introdusa mai devreme de 1 ianuarie 2005. In schimb, compania British Airways a comunicat ca nu exista discutii in acest sens si ca pe termen scurt o astfel de schimbare este foarte putin probabila.
Pe de alta parte, reprezentantii agentiilor de turism sustin ca este prea devreme pentru introducerea acestui sistem si cer amanarea lui pana la aderearea Romaniei la UE din 2007.
"Comisioanele zero la ticketing sunt normale in acele tari unde industria de turism este matura si consolidata, insa la noi industria de-abia s-a pus pe pus pe picioare", mai spune Antonescu.
"Teoretic, noul sistem inseamna o concurenta mai corecta, dar practic efectul va fi foarte nociv pentru ca multe agentii vor practica preturi de dumping", spune Burcea.
In Romania, sunt la ora actuala 175 de agentii de turism acreditate IATA, care realizeaza circa 80% din volumul total al vanzarilor de bilete de avion. Restul de 20% sunt vanzari directe ale companiilor aeriene.
Agentiile de turism au vandut anul trecut bilete de avion in valoare de 134,5 de milioane de dolari, iar anul acesta vor vinde de 155 de milioane de dolari, potrivit datelor furnizate de IATA Romania, organismul care monitorizeaza zborurile civile din Romania.
La comisionul actual, de 7%, aceasta inseamna venituri anuale sigure pentru agentiile de turism de aproape 11 milioane de dolari.
Activitatea de ticketing este foarte importanta pentru cele mai multe agentii de turism: La Marshal Turism, veniturile din ticketing reprezinta 55% din total, iar la Happy Tour, 70% din total. La Paralela 45, ticketingul reprezinta 40-45% din cifra de afaceri totala.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO