♦ Agenţia Naţională de Administrare Fiscală nu răspunde.
Peste 450.000 de case de marcat cu jurnal electronic sunt conectate la serverele ANAF în acest moment, dintr-un total de 600.000.
Saga caselor de marcat cu jurnal electronic s-a întins pe aproape 8 ani, până când ANAF a conectat aparatele, pe care contribuabilii erau obligaţi să le aibă din 2018, la propriile servere.
Care este beneficiul? Cât speră statul să colecteze în plus? Care a fost valoarea încasărilor zilnice? ANAF nu a răspuns la aceste întrebări adresate de ZF, deşi datele sunt/ ar trebui să fie transmise în timp real.
„Ar trebui în primul rând să vedem rezultate de la ANAF şi de la Ministerul de Finanţe, să vedem o analiză asupra rezultatelor“, spune Anca Dragu, care a fost ministru de finanţe în cabinetul Cioloş în 2016 şi a avut în gestionare proiectul caselor de marcat cu jurnal electronic.
ANAF nu a răspuns până la închiderea ediţiei Ziarului Financiar de astăzi solicitărilor legate de stadiul implementării caselor de marcat şi de analiza de impact asupra încasărilor la bugetul de stat, deşi analiza de impact ar fi trebuit să o fi avut înainte de implementare, iar datele de la casele de marcat cu jurnal electronic sunt transmise în timp real.
Povestea caselor de marcat cu jurnal electronic a început în 2014, cu legea care obliga operatorii economici să folosească numai acest tip de case de marcat începând cu 2016. În 2016 ANAF se regăsea în situaţia în care nu avea tehnica necesară colectării informaţiilor din casele de marcat electronice, aşa că Ministerul Finanţelor condus de Anca Dragu a decis prorogarea termenului până în 2018. Abia în 2021 ANAF a început să conecteze casele de marcat cu jurnal electronic, deşi operatorii economici erau obligaţi de 3 ani să le deţină. La final de 2021 erau conectate 466.000 de case de marcat la serverele ANAF.
„Eu zic că este o cifră destul de bună. Sunt în continuare şi cei care nu le-au conectat din diverse motive. O marjă de eroare de 20% este rezonabilă, având în vedere că este şi perioada pandemiei, pentru că multe afaceri nu au activitate. Chiar dacă nu au activitate ar trebui să le conecteze“, spune Velin Ganev, directorul executiv al Danubius Exim, importator şi distribuitor al brandului de case de marcat Datecs din Bulgaria.