Companii

Schiurile Salomon si bicicletele Mavic aduc in Hunedoara si alti investitori francezi

04.05.2006, 00:00 1280

Operatiunile derulate la Orastie de doi dintre liderii mondiali pe piata articolelor sportive - companiile franceze Salomon (producator de schiuri, clapari, snowboard-uri) si Mavic (biciclete) - au atras in zona investitii de circa 7 milioane de euro din partea altor firme franceze, parteneri traditionali ai celor doi producatori.

Cei doi producatori de echipament sportiv au fost urmati treptat de firme precum SavromMulage (producator de subansamble), Jaquemet (spite de bicicicleta), CTS (vopsiri in camp electrostatic) si Anorom (tratamente chimice pentru butucii de bicicleta), care s-au stabilit in judetul Hunedoara.

In decurs de trei ani fiecare dintre aceste firme s-a dezvoltat, marindu-si capacitatile de productie si dublandu-si numarul de angajati.

Anorom, societate cu capital integral francez infiintata in 2003 la Deva, este specializata in tratarea suprafetei pieselor din aluminiu si din aliaje ale acestuia. Aici, Mavic realizeaza tratamentele de suprafata pentru butucii de bicicleta fabricati la Chimsports Orastie, iar francezii de la Salomon vin cu diferite subansambluri ale schiurilor si snowboard-urilor.

"Scopul acestor tratamente este de a conferi o rezistenta marita la coroziune. In plus, un astfel de tratament se poate realiza in diferite culori, conferind produsului si o estetica deosebita", spune Septimiu Lascau, director de productie in cadrul Anorom. Anul trecut la Deva au fost tratati chimic aproximativ 40.000 de butuci de bicicleta Mavic.

"Anul acesta vom deschide o linie tehnologica pentru zincare pentru a diversifica gama de servicii oferite si pentru a atrage cat mai multi clienti. Mai ales ca anul trecut am avut un recul in privinta comenzilor din cauza faptului ca francezii de la Mavic si-au transferat o parte din comenzi in China", declara directorul de productie Anorom. Investitiile totale ale companiei vor ajunge anul acesta la 800.000 de euro.

In acelasi an in care se puneau bazele Anorom, reprezentantii CTS France veneau la Deva pentru a deschide prima fabrica din Romania care realizeaza vopsire in camp electrostatic cu vopsea lichida.

Scopul: CTS France lucreaza pentru Salomon si Mavic, iar o fabrica de profil la Deva ii scutea de transferul pieselor realizate la Orastie (30 de kilometri de Deva) pentru a fi vopsite in Franta.

O reducere de costuri suficient de motivanta pentru a veni la Deva. Astfel, 2003 este anul in care a luat fiinta CTS Romania unde unic asociat este francezul Denis Hochede. In acest caz, investitiile depasesc 1,2 milioane de euro.

"In trei ani de existenta CTS Romania a vopsit circa 100.000 de butuci de bicicleta Mavic, peste sapte milioane de spite de bicicleta si cam tot atatea componente pentru schiuri. Avem o tehnologie unica in tara in care francezii au investit peste 1,2 milioane de euro", declara Mircea Calciu, directorul CTS Romania.

Dupa ce, anul trecut, fabrica de la Deva a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ un milion de euro, in crestere fata de 2004 cu circa 20%, anul acesta, directorul CTS Romania estimeaza o noua crestere de circa 20% fata de 2005.

"Suntem singura fabrica din cadrul CTS France care efectueaza astfel de vopsiri. Acesta este motivul pentru care toate comenzile contractate in Franta sunt trimise la noi. Iar ceea ce facem aici nu este o simpla respectare a unor parametri. Noi nu lucram dupa retete. Practic, francezii ne trimit un set de piese cu o proba martor. Tot ceea ce inseamna realizarea procesului tehnologic ne apartine. Pe francezi ii intereseaza doar ca piesele vopsite de noi sa fie la aceiasi parametri calitativi cu cei ai probei martor. Iar asta iti da multe batai de cap. Spre exemplu, in 2003, cand am primit prima spita de bicicleta pe care trebuia sa o vopsim in negru am avut nevoie de aproape doua luni pentru a regla toti parametri astfel incat sa obtinem calitatea ceruta de francezi. E adevarat ca acum avem nevoie de opt ore pentru a realiza un procedeu de vopsire a unor astfel de piese. Dar pentru asta a fost nevoie de trei ani de munca", sustine Calciu.

Anul trecut Mavic si-a transferat o parte dintre comenzi in China. Manevra a fost "contabilizata" imediat de CTS Romania printr-o scadere a comenzilor. Dupa cateva luni insa, Mavic a renuntat la China in favoarea specialistilor de la Deva. Motivul: chinezii inregistrau un procent de rebuturi de 20% fata de 3%, cat avea fabrica din Deva.

Cei doi lideri mondiali nu detin practic nicio unitate de productie in Romania, acestia furnizand doar tehnologia necesara, materia prima si, evident comenzi.

Cel mai important si mai vechi colaborator al celor doi este societatea Chimsport Orastie, societate cu capital suta la suta roman. Primul contact cu Salomon a avut loc in 1996, cand francezii au demarat aici productia de subansambluri pentru clapari si placi de snowboard. In 2000 a inceput asamblarea rotilor de bicicleta Mavic pentru ca trei ani mai tarziu sa se treca la productia propriu-zisa de roti. De anul trecut, societatea a demarat productia de schiuri.

"In ultimii ani, ChimSports a investit aproximativ 5,5 milioane de euro in amenajarea halelor de productie si dotarea acestora cu utilitati. In ceea ce priveste tehnologia, aceasta este adusa de partenerul francez", explica Iancu Filisan, directorul general al ChimSports. Anul trecut societatea a inregistrat o cifra de afaceri de 5, 5 milioane de euro, iar conducerea companiei estimeaza pentru 2006 o cifra de afaceri de aproximativ 6,2 milioane de euro. "Cresterile de la an la an ale cifrei de afaceri se datoreaza transferului continuu de comenzi ale concernului Salomon catre Orastie. Concomitent, francezii isi transfera aici si tehnologia necesara fabricarii produselor Salomon", a mai spus Filisan.

Pentru anul acesta ChimSports are prevazute investitii intr-o noua hala de productie pentru jentile de roata Mavic si marirea capacitatilor existente.



Roata de la cap la coada



In prezent, Orastie este singurul loc din lume unde se fabrica placile de surfing marca Salomon, aici francezii realizand si 50% din productia de clapari si 40% din productia de schiuri. In plus, anual, ChimSports produce 500.000 de roti de bicicleta marca Mavic. Sorin Vintila, reprezentantul Salomon in Romania, sustine ca in urmatorii doi ani productia de roti de bicicleta Mavic va fi transferata din Franta la Orastie si in alte locatii din Asia. "Deocamdata, la Orastie sunt produse spitele de bicicleta si butucii de roata, iar jentile sunt trimise de francezi. Anul acesta insa, Salomon va transfera aici si o linie tehnologica pentru fabricarea jentilor. Asta inseamna ca vom reusi sa producem roata de bicicleta Mavic de la cap la coada", spune Vintila. Produsele fabricate la Orastie sunt "aruncate" pe toate pietele lumii. Placile de surfing sunt exportate in Australia, Noua Zeelanda si Franta. "Salomon impreuna cu Atomic (marca a grupului finlandez AMER) sunt lideri mondiali pe segmentul produselor sportive de iarna. Spre exemplu, din cele patru milioane de perechi de schi care intra anual pe piata, Salomon intra in competitie cu aproximativ 1,4 milioane de perechi. Din productia totala, 40% este fabricata la Orastie iar diferenta in Franta si Ucraina. Pe locul doi in topul liderilor mondiali este Rossingnol cu circa 800.000 de perechi anual", sustine reprezentantul Salomon. In privinta perechilor de clapari, piata mondiala este cotata la aproximativ patru milioane de perechi, din care Salomon are o cota parte de circa 35 la suta, cu 1,2 milioane de perechi de clapari fabricate anual. La ora actuala toata productia de clapari este realizata in Romania, jumatate la Orastie, jumatate la Oradea, la Plastor. Anul trecut, Salomon s-a desprins de grupul Adidas si a aderat la grupul finlandez AMER, din care fac parte Wilson (producator de rachete de tenis), Mavic (producator de roti de bicicleta), Suunto si Precor (numarul unu mondial in productia de aparate de fitness). "Despartirea s-a facut amiabil, dupa ce reprezentantii Adidas au hotarat sa renunte la piata articolelor de iarna, axandu-se doar pe segmentul articolelor de sport pentru sezonul cald", explica Vintila. In ceea ce priveste piata articolelor de sporturi de iarna, reprezentantul Salomon in Romania sustine ca este lipsita de fluctuatii. "Practic, nu exista minime si maxime. Este o piata bine conturata in care cererea se dovedeste constanta. Acesta este un aspect deosebit de important pentru producatori. In ceea ce priveste tehnologiile de fabricatie ale produselor Salomon, ele sunt in cea mai mare parte tinute", afirma Vintila.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO