♦ Luna iunie 2025 a adus o scădere de 50% a înmatriculărilor de autoturisme noi în România, pe fondul suspendării programului Rabla, iar de la 1 august va urma creşterea TVA de la 19 la 21%, majorare care vine după o uşoară devalorizare a leului în raport cu euro, care şi ea a dus la creşterea preţurilor ♦ Industria auto trage un semnal de alarmă privind lipsa de predictabilitate fiscală şi riscul de blocaj economic.
Industria auto din România traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimul deceniu, afectată simultan de suspendarea programului Rabla şi de creşterea TVA de la 1 august, două măsuri care riscă să afecteze reînnoirea parcului auto, a cărui vârstă medie este la un pas de majorat, după ce în 2008 era de circa nouă ani.
La nivelul primelor şase luni, vânzările de autoturisme s-au comprimat cu mai bine de 20%, la circa 64.000 de unităţi, iar dacă ritmul se păstrează, piaţa va fi de cel mult 120.000 de maşini faţă de aproape 150.000 anul trecut.
Potrivit datelor APIA, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 50% în luna iunie 2025 faţă de perioada similară din 2024, o contracţie care afectează întregul ecosistem al industriei – de la producători şi importatori până la reţelele de dealeri şi furnizorii locali. „Piaţa auto din România a fost grav afectată de cea mai lungă întârziere din istoria Programului Rabla, urmată de suspendarea completă a ediţiei 2025. Această situaţie fără precedent a destabilizat profund încrederea consumatorilor şi a blocat deciziile de achiziţie“, a avertizat Dan Vardie, preşedintele APIA.