La fel ca în antreprenoriat, unde nu toate ideile se dovedesc a fi bune sau nu toate ajung afaceri de succes, nici în domeniul fondurilor de investiţii sau al multinaţionalelor nu toate pariurile sunt câştigătoare.
Cel mai recent exemplu este cel al fondului de investiţii Greenbridge din Suedia, care în 2019 a cumpărat pachetul majoritar (75%) din grupul Rus Savitar-Casa Rusu, activ în producţia şi retailul de mobilă, pentru ca în 2022 să preia şi restul de acţiuni. Investitorul a ieşit recent din această afacere, asumându-şi eşecul şi pierderea suferite.
„Am avut de ales între a declara falimentul şi a lăsa 1.000 de oameni fără loc de muncă şi a vinde către foştii acţionari (fondatorii businessului, familia Rusu - n.red.)“, a răspuns un reprezentant al fondului la solicitările ziarului suedez Dagens Industri (di.se).
Similar, evoluţia pieţei a făcut ca nici estimările fondului Innova Capital în ceea ce priveşte businessul Energobit să nu se îndeplinească, iar fondatorii să preia din nou integral afacerea în 2016. Aceste exemple nu sunt singulare. Dar nu sunt nici specifice doar fondurilor de investiţii.
La începutul acestui an, antreprenorul Mihai Simiuc a răscumpărat brandurile Frufru şi Urban Monkey de la gigantul anglo-olandez Unilever, după cinci ani de la momentul în care a cedat controlul lor. Ce au în comun aceste trei exemple?