Companii

SEC: Johnson & Johnson ar fi plătit mită medicilor din România

Autor: Ioana David

10.04.2011, 23:46 761

Compania Johnson & Johnson (J&J) din domeniulsă­nă­tăţii şi al produselor de îngrijire va plăti o sumă de 70mil. do­lari drept amendă, compensaţii (disgorgement-engl.) şipe­na­lităţi după ce a ajuns la o înţelegere cu autoritatea dere­gle­­men­tare a pieţei de capital din SUA (The Securities andEx­chan­ge Commission - SEC) care a acuzat-o în justiţie ar fifăcut unele plăţi "im­proprii" doctorilor din mai multe ţăriprintre care şi Ro­mânia. Compania nici nu a dezminţit, dar nici nua recunoscut aceste acuzaţii.

Într-un comunicat publicat pe site-ul SEC pe 7 aprilie 2011,instituţia pre­tinde că subsidiarele J&J ar fi mituit medici şifarmacişti din Ro­mânia, dar şi din alte state pentru a prescriemedicamente ale companiei. SEC a înaintat către o curte de justiţieame­ricană o plângere cu un număr de acuzaţii (vezi caseta pentruRomânia) pe data de 7 aprilie 2011. A doua zi, 8 aprilie 2011, SECa anunţat că lucrurile s-au tranşat.

Tot pe 8 aprilie 2011 compania americană Johnson & Johnson aanunţat într-un comunicat că în 2007 s-a adresat voluntarautorităţilor de reglementare din SUA şi a dezvăluit că arebănuieli că subsidiare proprii din afara Statelor Unite au făcutplăţii "improprii" pentru vânzarea dispozitivelor medicale.

"Acum mai bine de patru ani am mers la Guvern pentru a raportaplăţi improprii şi ne-am asumat întreaga res­pon­sa­bi­­litatepentru aceste acţiuni", a spus William C. Weldon, chair­man and CEOal Johnson & Johnson. El a precizat că de atunci au fost luatemăsuri pentru a nu se repeta astfel de prac­tici. Reprezentanţiibiroului din România nu au făcut niciun comentariu până laînchiderea ediţiei. Anul trecut John­son & Johnson s-a aflat pelocul 15 în topul celor mai mari companii din industria deme­di­ca­mente locală, potrivit unui clasament al firmei decercetare şi ana­liză de piaţă Ce­ge­dim România. Potrivitaceleiaşi infor­maţii, cota de piaţă a com­paniei a fost de 2% şi aavut vânzări de 194 mil. lei (46 mil. euro).

La nivel internaţional, compania a avut vânzări de 61 mld.dolari, sumă care include şi produsele de îngrijire (printrebrandurile companiei se numără uleiurile de copii Johnson's baby).Printre brandurile de medicamente comercializate în România senumără Velcade (pentru cancer), Rispolept (boli psihice), Cilest(contracepţie). Medicamete fără prescripţie din portofoliu suntOlynth, Hexoral, Ben Gay.

Acuzaţiile SEC conformplângerii nr. 1:11-cv-00686

Angajaţi ai J&J d.o.o. (compania farmaceutică românească -de acum în text), o subsidiară a J&J, ar fi mituit medici dinsistemul public şi farmacişti pentru a prescrie produse pe carecompania le promova în mod activ. Angajaţii ar fi lucrat cudistribuitori locali pentru a livra cash medicilor angajaţi însistemul public care comandau medicamente J&J pentrupacienţi.

Compania farmaceutică românească ar fi asigurat şi călătoriipentru anumiţi medici care au fost de acord să prescrie produseJ&J. Din 2000 până în 2007, J&J ar fi câştigat un profit de3,5 mil. dolari din vânzările obţinute în acest fel.

Compania farmaceutică românească ar fi folosit distribuitorilocali pentru a vinde produsele către medici şi farmacişti.Reprezentanţii de vânzări ar fi lucrat cu distribuitori pentru agenera cashul plătit medicilor în schimbul medicamentelorprescrise. Distribuitorii ar fi obţinut cash-ul plătit medicilorprin discounturile primite la fiecare factură sau primind gratuitbunuri pe care le puteau vinde pentru a obţine extra cash.Angajaţii companiei farmaceutice româneşti sau distribuitorii ar filivrat apoi cash-ul către doctori care echivala cu 3-5% din costulmedicamentelor prescrise. Distribuitorii ar fi lucrat apoi cudoctorii şi farmaciile pentru a livra medicamentele pacienţilor şia obţine plăţi prin intermediul programului guvernamental deasigurări.

Metoda călătoriilor ar fi început în 2007 după ce J&J ademarat un audit intern care investiga anumite suspiciuni aleplăţilor cash către medici. Angajaţii companiei farmaceuticeromâneşti ar fi încetat să facă plăţi cash către medici şi ar fiînceput să le ofere călătorii la congrese medicale în schimbulprescrierii de produse. În unele cazuri, angajaţii companieifarmaceutice româneşti ar fi solicitat agenţiilor de călătoriefolosite să taxeze excesiv compania pentru a genera cash pentrufamiliile medicilor care ar fi participat la călătorie (ca şivacanţă) sau pentru a furniza "bani de buzunar" medicilor aflaţi încălătorie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO