Companii

Şeful Concurenţei: Deal-ul dintre Auchan şi Real va avea nevoie şi de aprobarea Comisiei Europene

Şeful Concurenţei: Deal-ul dintre Auchan şi Real va avea nevoie şi de aprobarea Comisiei Europene

La conferinţa „Mediafax Talks about Competition“ au participat (de la stânga la dreapta): Paul Prisecaru, director adjunct DCS - Consiliul Concurentei, Laszlo Gyerco, consilier de concurenţă Consiliul Concurentei, Bogdan ChiriŢoiu, preşedinte al Consiliului Concurenţei, Cristina Cuncea, senior reporter economic Mediafax Group, Radu MuŞetescu, conf. univ. dr. ASE, REI şi Mihaela Ion, managing associate Popovici Niţu & Asociaţii. Mediafax Foto

Autor: Carol Dan

29.11.2012, 00:05 1143

Preluarea reţelei de hipermarketuri din România a retailerului Real de către francezii de la Auchan va avea nevoie de avizul Comisiei Europene în condiţiile în care tranzacţia va implica magazine din mai multe ţări, a spus ieri Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

"Noi încă nu am fost notificaţi de niciuna din părţi în legătură cu această tranzacţie. Având în vedere că este vorba de magazine din mai multe ţări, probabil va fi nevoie de avizul Comisiei Europene", a explicat şeful Consiliului Concurenţei la seminarul Mediafax Talks about Competition.

Lanţul francez de hipermarketuri Auchan ar putea deveni în următoarea perioadă proprietarul magazinelor Real din România, Polonia, Rusia şi Ucraina.

Surse din piaţă au declarat anterior pentru ZF că cele două grupuri s-au înţeles şi că tranzacţia ar urma să fie anunţată oficial în perioada următoare.

În legătură cu retailul local, preşedintele Consiliului Concurenţei a anunţat şi că la începutul anului viitor va fi încheiată o investigaţie, iar unele dintre companiile verificate ar putea fi sancţionate.

"La începutul lui 2013 va fi finalizată investigaţia pe piaţa de retail. S-ar putea să fie sancţiuni."

Investigaţia vizează înţelegeri dintre retaileri precum Metro, Billa sau Selgros şi distribuitorii privind preţurile oferite în anumite perioade altor jucători din comerţul modern.

Autorităţile suspectează că mai mulţi retaileri ar fi trucat promoţii prin care le comunicau clienţilor că în anumite perioade unele produse de pe rafturile lor sunt cele mai ieftine de pe piaţă, iar în cazul în care consumatorii ar fi găsit în altă parte mai ieftin li s-ar fi returnat de mai multe ori valoarea respectivului produs.

Cu toate acestea, Bogdan Chiriţoiu a declarat că piaţa de retail nu este printre pieţele care merg cel mai prost în România, cel puţin din perspectiva evoluţiei preţurilor, şi a menţionat că au fost sectoare unde preţurile au crescut mai mult decât la alimente.

Concurenţa a trimis un dosar la BNR cu date privind atacul asupra leului din 2008

Şeful Consiliului Concurenţei a mai anunţat că instituţia pe care o conduce a transmis Băncii Naţionale date preliminare privind un presupus atac speculativ asupra leului din urmă cu cinci ani.

Datele sunt cuprinse într-o investigaţie privind posibilita tea ca băncile să se fi înţeles între ele. "Vom finaliza în câteva luni investigaţia privind presupusul atac speculativ asupra leului din 2008. Ideea de speculaţie nu este anticoncurenţială. Noi am vrut să vedem dacă băncile s-au înţeles atunci. Dacă se va dovedi că da, acuzaţia ar fi de cartel."

În primele zile ale lunii octombrie 2008, leul a început să se deprecieze, ajungând într-o singură lună de la 3,94 lei/euro la 3,73 lei/euro. La acel moment BNR a intervenit pe piaţă, iar vânzările nete până la finele acelei luni au fost de aproximativ un miliard de euro.

La acel moment mai mulţi oficiali ai BNR au vorbit despre o încercare de manipulare a pieţei din partea dealerilor băncilor, pe fondul atacului asupra leului declanşat atunci de investitorii străini.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO