Companii

Seful P&G: Cand te bati pentru 20% din bugetul unei familii resimti toate schimbarile din consum

Seful P&G: Cand te bati pentru 20% din bugetul unei familii resimti toate schimbarile din consum

Foto: Mihai Dascalescu

31.01.2010, 23:55 293

Jucatorii din FMCG (sectorul bunurilor de larg consum), unadintre cele mai competitive piete, pe care se intensifica an de anlupta intre multinationale, se bat pentru 20% din bugetul lunar alunei familii, potrivit estimarilor lui Sotirios Marinidis,directorul general al P&G Balkans, companie cu sediul laBucuresti.
"Producatorii de bunuri de larg consum se lupta pentru 20% dinbugetul de cheltuieli al unui consumator - atat aloca, in medie,fiecare persoana pentru achizitia acestor produse. Produselenoastre sunt achizitionate la fiecare 2-3 saptamani, deci suntemconstienti de puterea de cumparare a romanilor", spune sefulP&G.
Cheltuielile lunare ale unei gospodarii sunt de aproape 2.000 delei, ceea ce corespunde unui buget de 687 de lei pe persoana,conform datelor de la INS raportate pe trimestrul al treilea din2009. Astfel, aproximativ 400 de lei din ceea ce cheltuie luna deluna o familie din Romania intra in contul multinationalelor si alcompaniilor romanesti care activeaza in sectorul bunurilor de largconsum.
Pentru ca intra foarte frecvent in contact cu toate categoriile deconsumatori, jucatorii din FMCG au fost printre primii care auresimtit schimbarile din consum generate de criza.
"Vanzarile in retail au scazut cu aproape 10% in 2009 fata de anulanterior. Dupa o aparenta stabilizare in primavara, declinulcererii domestice s-a accentuat in iunie, fiind afectate toatesectoarele - mai putin cel alimentar si intr-o mai mare masuraserviciile. Segmentul bunurilor de larg consum a continuat sacreasca in valoare anul trecut, comparativ cu 2008, dar am pututobserva o frecventa de achizitionare mai redusa si o crestere invanzarile din hipermarketuri si discountere", afirmaMarinidis.
P&G a avut in 2008 afaceri de 400 mil. dolari pe piata locala,fiind cel mai mare jucator din sectorul bunurilor de larg consumnealimentare, cu branduri precum Ariel, Head & Shoulders,Pantene sau Gillette. Compania nu a comunicat inca rezultatelefinanciare pe 2009.
In acest an, seful P&G spera sa vada o stabilizare a pietei sispune ca acest lucru va depinde si de politica de pret acompaniilor.

S-a intors in Romania pentru ca i-a placutaici
Managerul de origine greaca, in varsta de 44 de ani, conduceoperatiunile P&G in regiunea Balcanilor din vara anului trecut,cand a revenit in tara din Ucraina. Marinidis este fostul sef pemarketing al subsidiarei locale a P&G din perioada 2000-2005 sispune ca in ultimii ani, cat a stat departe de Romania, dezvoltarearetelelor de magazine a schimbat fata pietei locale de bunuri delarg consum. El vede insa o temperare a acestei dinamici inurmatorii 3-5 ani, astfel incat comertul traditional va ramane la ocota de piata de 35-40% la orizontul lui 2015.
"M-am intors in Romania in primul rand pentru ca imi place acestloc. In plus, este o piata foarte mare, cu o pozitie strategica sicareia P&G ii acorda o atentie mare", spune Marinidis.
Ca director general al companiei, fostul strateg de marketing areacum sarcina de a transforma P&G Romania intr-un centruregional de productie a sampoanelor si altor produse de ingrijire aparului pentru grupul american, odata cu finalizarea primuluigreenfield al companiei americane pe piata locala.
Si fabrica de detergenti din Timisoara, operationala din 1996, afost transformata treptat, incepand cu 2007, intr-o unitateregionala de productie pentru P&G. In prezent, 50% dinproductia de la Timisoara se duce pe pietele externe.

Primul greenfield - 100 mil. € pentrusampoane
Procter & Gamble va finaliza in prima jumatate a anuluiconstructia unei fabrici de sampoane in orasul Urlati, judetulPrahova, o investitie de 50 mil. dolari in prima faza si primulproiect greenfield al companiei americane in Romania.
La finalul celei de-a doua faze de dezvoltare, fabrica din Prahovava avea 350 de angajati, iar investitiile totale ale P&G inaceasta locatie vor ajunge la 100 mil. dolari. Aceasta va fi ceamai mare fabrica de sampoane a P&G din lume, proiectul fiindgandit pentru a acoperi cresterea pietelor din estul Europei dinurmatorii ani.
La sfarsitul lui 2009, noul sediu din Urlati al P&G avea 138 deangajati, dintre care peste 60 sunt localnici, iar 21 de oamenisunt angajati mai vechi ai companiei relocati fie din Bucuresti,fie de la fabrica din Timisoara. In plus, americanii au adus 8expati la fabrica de sampoane, printre care si directorul unitatii,belgianul Luc Viaene. El lucreaza de 25 de ani in cadrul P&G sia coordonat proiectul din Urlati inca de la inceput, din2008.
In momentul inaugurarii, fabrica va avea circa 150 de angajati,potrivit estimarilor P&G.
Romania ramane pe lista pentru noi fabrici ?
"Dupa finalizarea constructiei fabricii de sampoane vom face oanaliza a proiectului, iar daca rezultatul este multumitor Romaniaar putea fi din nou pe lista pentru alte investitii ale P&G",mai spune Marinidis.
Piata locala atractiva poate ramane atractiva pentru investitoriistraini in recesiune?
"Cred ca este important ca Guvernul sa mentina facilitatile pentruinvestitori, sa majoreze investitiile in infrastructura si sadiminueze birocratia in sectorul accesarii fondurilor europene",afirma seful P&G Romania.
Demararea productiei locale de sampoane ar putea aduce companiei ocrestere a cotei de piata pe acest segment, daca vor fi lansatebranduri sau categorii noi de produse. Reprezentantii P&G nu auoferit informatii despre bugetul de marketing pe acest an, nicidespre lansarile planificate.
"Suntem pregatiti cu strategii si planuri realiste menite samentina cotele de piata pe diferite segmente, in contextul uneipiete in refacere progresiva", afirma Marinidis.

Isi formeaza angajatii cu fonduristructurale
P&G mizeaza pe accesarea unor fonduri structurale pentruproiectul de investitii de la Urlati. Pana acum, producatorul aaccesat aproximativ 55.000 de euro de la Uniunea Europeana pentruprograme de formare a noilor angajati, iar in acest moment asteaptaraspunsul pentru primirea altor finantari de la Fondul SocialEuropean pentru noua fabrica. Astfel, unu din trei angajati aifabricii P&G din Urlati va fi instruit cu fonduristructurale.
Amplasarea fabricii intr-un parc industrial detinut si administratde autoritatile locale a fost prima facilitate acordata de statproducatorului american. Investitia P&G a atras o altainvestitie americana la Urlati: furnizorul sau de ambalaje dinplastic Plastipak construieste in acest moment o fabrica chiarlanga locatia P&G si a anuntat investitii de 15 mil. euro inprima sa unitate de productie din Romania.
Cele doua companii au ocupat integral parcul industrial din Urlati,ceea ce a determinat autoritatile locale sa demareze un proiect deextindere a parcului la Mizil, judetul Prahova.
La jumatatea lui 2008, Ministerul Economiei si Finantelor a dat unraspuns negativ solicitarii P&G de accesare a unui ajutor destat pentru fabrica ridicata de la zero din localitatea prahoveanaUrlati.
Afacerile P&G in Romania au inregistrat in 2008 un declin cu unritm single digit (mai mic de 10%) fata de valoarea din anulanterior, scadere pe care reprezentantii companiei o pun pe seamadeclinului din consum. Vanzarile la nivel local au fost de circa400 mil. dolari in 2008.
Cel mai mare competitor al Procter & Gamble este Unilever,companie care detine in portofoliul local produse precum Dove,Delma sau Deli'Kat.
Daca pe piata detergentilor, cei doi giganti - P&G si Unilever- domina piata cu o cota cumulata estimata la peste 60-70%, pesegmentul produselor pentru ingrijire personala activeaza un numarmare de companii de talie internationala, printre care si L'Oreal,Beiersdorf, Colgate Palmolive sau Sarantis.

Fostul sef pe marketing are acum sarcina de a cresteexporturile

  • Sotirios Marinidis a intrat in Procter & Gamble in anul1989, in Germania, intr-un program de internship in vanzari
  • dupa finalizarea studiilor s-a intors in companie ca asistentbrand manager in 1991
  • intre 1993-1996 a fost brand manager pe bauturi si pe produsede ingrijire a parului pe piata din Arabia Saudita
  • s-a transferat apoi in Grecia, tot in departamentul demarketing, unde a urcat in ierarhia companiei pana la pozitia demanager de marketing
  • a fost avansat din nou, in 1998, pe pozitia de AssociateDirector for Global Strategic Planning, fiind transferat labirourile din Bruxelles ale gigantului american
  • 2000-2005: Marinidis a fost director de marketing la P&GRomania
  • 2005-2007: director de marketing pe Europa de Est la birouriledin Moscova (Rusia)
  • 2008: director general al P&G Ucraina
  • din iulie 2009 a fost numit la conducerea P&G Balkans,companie cu sediul in Bucuresti

Doua fabrici si un centru de servicii InRomania

  • P&G a inceput operatiunile in Balcani in 1992 prindeschiderea unui birou regional in Romania
  • printre primele produse din portofoliul local se numaradetergentul Ariel
  • prima tranzactie cu statul, in 1995: P&G achizitioneaza dela stat fabrica de detergenti din Timisoara
  • un an mai tarziu incepe productia locala a detergentuluiTide
  • in 2006 este inaugurat centrul de achizitii P&G ProcurementCenter in Bucuresti; circa 150 de angajati realizeaza anualtranzactii de 9 miliarde de euro pe mai multe piete
  • a doua fabrica din Romania se construieste in prezent la Urlati(judetul Prahova), situata intr-un parc industrial dezvoltat destat
  • in 2010 P&G va incepe productia de sampoane in Romania
  • compania va avea in total peste 1.300 de angajati dupadeschiderea noii fabrici
AFACERI DE LA ZERO