Companii

Şeful Top Brands Distribution: Ce rost ar fi avut să fac concedieri, ca după şase luni să caut oameni mai puţin pregătiţi

Şeful Top Brands Distribution: Ce rost ar fi avut să fac concedieri, ca după şase luni să caut oameni mai puţin pregătiţi

Autor: Adelina Mihai

06.05.2011, 20:54 3455

"Jumãtate din bugetul de cheltuieli alcompaniei este reprezentat de cheltuielile salariale.Salariul mediu brutlunar în cadrul com paniei este de 1.000 de euro (700 euro net- n.red.), cu bonusurile din vân zări incluse." În cadrul grupuluicondus de El Ghadban lucrează circa 600 de angajaţi, 400 dintreaceştia aparţinând firmei Top Brands Distribution.

Top Brands Distribution este celde-al doilea mare jucător de pe piaţa de distribuţie de bunuri delarg consum, după Interbrands, înregistrând anul trecut o cifră deafaceri de 324 mil. euro, nivel aproape similar cu cel din 2009.Din grup mai fac parte alte patru companii, Brands International(importatorul şi distribuitorul mărcilor Habanos, S.T. Dupont,Nespresso, Al Fahker), El Unico (reţeaua de magazine pentru produsepremium: tutun, băuturi, bijuterii etc.), fabrica de produselactate Master House Grup şi compania de comunicare strategicăClassic Brands.

A venit în România la vârsta de 18ani

Wael El Ghadban, 45 de ani, carelocuieşte în Bucureşti, a venit în România în urmă cu 28 de ani,când a fost admis ca student în primul an la Facultatea deAutomatică din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti şispunea recent că cel mai mare impediment la început a fost limbaromână.

Investitoriidin Liban au construit afaceri extrem de puternice în România dupăanii '90, care ajung la două miliarde de euro, potrivit estimărilorZF.Potrivit datelorde la Registrul Comerţului, în România există peste 1.400 de firmecu acţionariat libanez, care au peste 10.000 de salariaţi. Cele1.400 de firme au avut venituri în 2009 de 6 mld. lei (1,3 mld.euro), conform Registrului Comerţului, dar lor li se adaugă firmecontrolate de investitori de origine libaneză, care administreazăînsă companiile prin firme înregistrate în Cipru, Olanda sau MareaBritanie.A&DPharma apare cu acţionari olandezi, Interbrands cu acţionaribritanici, la fel ca şi Top Brands Distribution. Astfel de companiimai rulează cel puţin 800 mil. euro - 1 mld. euro înRomânia.

El Ghadban spune că nu a fost nevoit săfacă restructurări, având în vedere că tot ceea ce a pierdut în2010 urmează să fie recuperat anul acesta şi nu ar fi avut logicăsă facă concedieri, pentru a fi nevoit să facă noi angajări şi săinstruiască din nou angajaţii, pentru numai câteva luni.

De altfel, încă de la finele lui 2008, încadrul grupului s-a creat o "echipă internă de criză", care săstudieze impactul crizei asupra businessului şi asupra pieţei dedistribuţie, care a făcut analize pe baza cărora s-au luat deciziişi s-au imple mentat măsuri în companie.

Peste 700.000 de salariaţi au dispărut dineco nomie de la începutul crizei, majo ri tatea provenind dinmediul privat. Firmele au început să facă disponibilizări în masădin nevoia de reducere de costuri încă de la începutul lui 2009,când, lunar, 20.000 - 30.000 de oameni îşi pierdeau locul demuncă.

Foarte puţine companii şi-au men ţinutacelaşi efectiv de salariaţi pe care îl aveau la începutul lui2008, iar specialiştii în resurse umane spun că încă mai există companii care fac reduceri de personal.

80% din business, generat de producătorulţigărilor Marlboro

Pentru jucătorii din distribuţie, cele maiimportante contracte sunt cele încheiate cu producătorii deţigarete, care generează 7080% din cifra de afaceri. În cazul TopBrands Distribuiton, colaborarea cu Philip Morris, producătorulţigărilor Marlboro, i-a adus anul trecut 80% din cifra deafaceri.

Unui alt distribuitor, Simba Invest,deţinut de doi antreprenori din Bacău, contractul cu Philip Morrisi-a adus o creştere a vânzărilor cu până la 70% anul trecut,generând o cifră de afaceri de peste 230 milioane euro.

De altfel, Philip Morris a pus punct în2009 colaborării cu distribuitorul Astral Impex, care a intrat anultrecut în insolvenţă, iar distribuţia a fost preluată de companiileSimba Invest (deţinută de doi antreprenori din Bacău) şi Top BrandsDistribution.

Piaţa de distribuţie a scăzut anul trecutcu 20-30%, spun marii jucători, în mare parte din cauza pieţeinegre a ţigărilor.

"Cifra de afaceri de anul trecut e similarăcu cea din 2009, însă volumul a scăzut cam cu 30%, în principal dincauza vânzărilor ilegale de ţigări şi a scăderii consumului. Însărezultatele din primul trimestru al acestui an comparativ cuperioada similară din 2010 arată o creştere de 10% în volum."Vânzările de ţigări au scăzut anul trecut cu peste 25% în volum,dar datorită majorării preţurilor au crescut în valoare cu 3%,potrivit datelor companiilor de cercetare. Magazinele de cartieraduc cele mai multe încasări distribuitorilor de ţigări.

Schimbă modul de raportare avânzărilor

Începând cu acest an, Top BrandsDistribution îşi schimbă modul de raportare a cifrei de afaceri, lafel cum a făcut şi Interbrands încă de anul trecut.

"Până în prezent, sistemul în carelucram era cel de vânzare directă, luam marfa şi o vindeam directîn piaţă. Noul sistem e un fel de vânzare intermediară, noi oferimtoate serviciile logistice prin agenţii noştri şi punem depozitelela dispoziţie, iar de acum încolo agenţii noştri vor vinde înnumele Philip Morris." Philip Morris a avut iniţiativa de a schimbamodalitatea de distribuţie, discuţiile cu Top Brands Distributionîncepând încă de la finele lui 2009.

"Philip Morris a aplicat acest sistemşi pentru a ajuta distribuitorii. Dacă până acum noi finanţam totulşi creditam piaţa, folosind creditul nostru, de acum încolocreditul din piaţă este al lui Philip Morris, iar riscurile suntmai mari la ei acum."

S-ar putea lista laBursă

Wael El Ghadban deţine 50% din Top Brands Distribution, restulacţiunilor aparţinând firmei Brightlane.După finali zarea unor proiecte, companiaar putea fi listată la bursă.

"Am luat în considerare listarea la bursă,dar a fost o discuţie doar la nivel general. Ne pregătim să începemsă studiem foarte serios posibilitatea listării la bursă de anulviitor." În opinia lui El Ghadban, este foarte greu pentru undistribuitor să intre acum pe piaţă, cu produsele existente, avândîn vedere scăderea consumului. Totuşi, el spune că obiceiul deconsum al românilor a început să-şi revină, dar mai avem deaşteptat până va atinge nivelul din 2007-2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO