Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, principalul barometru pentru consumul privat, a marcat în primul trimestru din acest an o creştere cu 4,1%, ca serie brută, faţă de perioada similară a anului trecut, pe fondul creşterii cu 11,2% a vânzărilor de produse nealimentare, arată datele transmise joi de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au stagnat în T1/2021, în vreme ce vânzările de carburanţi au scăzut cu 1,6% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
În luna martie, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a crescut pe ansamblu cu 9,1% faţă de martie 2020, cel mai bun ritm din februarie 2020, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (plus 21,1%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (plus 9,9%).
Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 2,1%.
(Sursa: INS)
Comparativ cu luna februarie 2021, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a crescut pe ansamblu în martie cu 13,3%, datorită creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (plus 23,5%), vânzările de produse nealimentare (plus 12,6%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (plus 9,1%).
Andrei Rădulescu, director analiză macroeconomică la Banca Transilvania, estimează pentru 2021 o creştere a consumului privat cu un ritm mediu anual de 4,3%. „Conform scenariului macroeconomic central BT, revizuit recent, prognozăm creşterea consumului privat cu ritmuri anuale de 4,3% în 2021, 5,7% în 2022, respectiv 3,5% în 2023”.