Companii

Sfatul şefului IKEA pentru antreprenori: Gândiţi la scară mondială, nu vă limitaţi la România

Sfatul şefului IKEA pentru antreprenori: Gândiţi la scară mondială, nu vă limitaţi la România

Autor: Ioana David

14.03.2012, 15:48 1558

Mikael Ohlsson, CEO al IKEA, cel mai mare jucător din industria modială a mobilei, spune că nu se grăbeşte cu deschiderea următorului magazin în România şi că preferă să facă lucrurile pas cu pas, IKEA nefiind o companie listată.

"Întrebarea pe care o primesc cel mai des este când vom deschide următorul magazin, ceea ce arată faptul că românii sunt interesaţi de IKEA. Avem o evoluţie bună pe piaţa din România", a spus Ohlsson într-un interviu acordat ZF.

El nu a precizat când va fi deschis următorul magazin din România. Reprezentanţii magazinului din Băneasa au spus anterior că tatonează mai multe oraşe mari din ţară, dar că încă nu au luat o deciziei în privinţa viitoarei destinaţii.

"O piaţă de 19 milioane de oameni trebuie luată pas cu pas. Vom avea magazine noi în România", a mai spus şeful IKEA.

Vor să cumpere mai multă mobilă din România

Ohlsson, 55 de ani, mâna dreaptă a lui Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, a venit în România în luna în care magazinul din Băneasa, singurul pe care suedezii îl operează pe piaţa locală, împlineşte cinci ani de la inaugurare, dar şi pentru a discuta cu furnizorii locali.

El conduce o companie cu o cifră de afaceri de 26 mld. euro şi 320 de magazine în întreaga lume, iar în cadrul retailerului lucrează din 1979.

Cu o avere evaluată la peste 42 de miliarde de dolari, suedezul Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, este cel mai bogat european şi al patrulea miliardar al lumii într-un clasament lansat recent de Bloomberg.

Furnizorii români ai IKEA livrează mobilă către gigantul suedez încă de dinainte de Revoluţie.

"Avem aproximativ 40 de furnizori, dar căutăm să găsim mai mulţi antreprenori. Sper ca în anii următori să găsim şi alţi furnizori. Nu există o limită", a spus şeful gigantului suedez.

Potrivit unor estimări mai vechi ale ZF, achiziţi ile companiei sunt de câteva sute de milioane de euro, iar cei mai mari furnizori sunt Sortilemn, Ecolor, Gilmet, Apulum, Cesiro, Plimob şi Princo. "Nu îmi amintesc exact, dar cred că am mai fost în România în urmă cu 14 ani (...) Am venit foarte târziu aseară, dar am aflat de la colegi că sunt multe dezvoltări care au loc aici", a mai spus şeful IKEA.

Despre România spune că este o ţară bogată în materie primă pentru această industrie şi recunoaşte că din punctul de vedere al poziţionării este un centru strategic pentru distribuţie.

Vânzări mai mari

Întrebat ce sfat i-ar da unui antreprenor din această industrie, Ohlsson a răspuns: să gândească global. "Văd multe fabrici care nu încearcă să fie competitive pe piaţa mondială. Se uită mai mult local. Dacă vrei să devii cel mai bun din lume, trebuie să te comporţi diferit", a continuat şeful gigantului suedez.

Pe de altă parte, pentru un retailer sfatul lui Ohlsson este să stea de vorbă cu clienţii.

"În fiecare oraş în care deschidem magazine mergem în casele oamenilor şi le luăm interviuri", a afirmat el.

IKEA operează un singur magazin în România, în zona comercială Băneasa, iar în anul de catalog 2011, care îi corespunde perioadei septembrie 2010august 2011, IKEA România a avut vânzări de 361,8 mil. lei (86,1 mil. euro, inclusiv TVA), în creştere cu 10,5% comparativ cu anul precedent. În primele şase luni ale acestui an financiar IKEA a avut vânzări în creştere.

Intrat pe piaţă în plin boom economic, în urmă cu cinci ani, retailerul IKEA a făcut profit încă din primul an de funcţionare, când vânzările au fost duble comparativ cu estimările iniţiale.

AFACERI DE LA ZERO