Companii

Şi reducerile au preţul lor: românii au plătit 3 mil. euro pentru vouchere în doar trei luni

Şi reducerile au preţul lor: românii au plătit 3 mil. euro pentru vouchere în doar trei luni

În luna martie au fost vândute aproape 120.000 de cupoane pentru puţin peste 1.300 de oferte, adică în medie 90 de clienţi pentru fiecare ofertă şi un preţ de aproximativ 40 de lei pentru fiecare cupon

Autor: Anca Barbulescu

17.04.2011, 23:42 84

Intrarea la finalul anului trecut pe piaţa din România aGroupon, cea mai mare companie care vinde cupoane de reduceri dinlume, n-a făcut decât să deschidă şi mai mult apetitulconsumatorilor pentru astfel de oferte.

Pe scurt, criza, veniturile mai mici şi dorinţa oamenilor de aeconomisi pentru vremuri şi mai grele au dus la apariţia unei pieţenoi, care a prins elan de la bun început şi a dat speranţe multorafaceri mici din ţară că există şanse să se întoarcă încasările şiclienţii de altădată.

Românii au cheltuit aproape trei milioane de euro pe astfel desite-uri care vând cupoane de reduceri în primele trei luni dinacest an. Numai în martie, sumele alocate în această direcţie s-auridicat la 1,13 milioane de euro, în creştere cu 62,9% faţă de lunaprecedentă, când nivelul a fost de 0,71 de milioane de euro,potrivit unui raport realizat de Byte Flux, o agenţie de web şidezvoltare software care a lansat la începutul acestui anagregatorul de oferte disponibile pe mai bine de 40 de surse decupoane Redutti.ro.

În acest ritm, piaţa ar urma să încheie 2011 la o valoare de celpuţin 12 milioane de euro, însă mai plauzibilă pare o estimare spre15 milioane de euro, în condiţi­ile în care perioada sărbătorilorde Paşte şi de Crăciun aduce în mod tradiţional afaceri în creşterepentru comercianţi, iar cupoanele de reduceri sunt deja folositedrept cadouri pentru persoane apropiate.

Site-uri precum Groupon, FunDeal sau Zumzi publică zilnic unasau mai multe oferte cu reduceri de cel puţin 50% faţă de preţulobişnuit practicat de furnizorii de servicii, diminuare convenităcu aceştia din urmă după negociere. Din preţ, vânzătorul de cupoanereţine un comision care înseamnă practic câştigul, iar restul mergela furnizor. De regulă, comisionul se învârte în jurul a 30-40 deprocente din total, ceea ce înseamnă, de cele mai multe ori, căfurnizorul serviciilor nu îşi acoperă nici măcar costurile.Câştigul în cazul din urmă vine din simplul fapt că firma atrage obază de clienţi şi mizează pe fidelizarea lor, lucru care încă nuprea se întâmplă. Abordarea ar trebui să fie însă cu totul alta,lucru care explică de ce ofertele actuale sunt în multe cazuriprost gândite. Logica ar fi ca ele să acopere momente moarte aleafacerii, ore sau zile în care clienţii nu vin şi nu un interval decâteva luni în care consumatorii pot alege când să beneficieze deserviciu.

Deocamdată, companiile care acceptă să publice oferte pesite-uri precum Groupon se gândesc mai degrabă să atragă cât maimulţi clienţi. Prin urmare, reducerile sunt împinse cât se poate înextrema de sus, iar preţurile pentru servicii de altfelcostisitoare ajung la valori modice de câţiva lei. Spre exemplu,unul dintre cele mai vândute cupoane din acest an a fost unabonament la o sală de fitness care a costat un leu pentru optşedinţe. Lesne de intuit faptul că aproape 3.000 de consumatori,câţi au cumpărat cuponul de reducere, au ajuns să se calce lapropriu pe picioare pe perioada valabilităţii ofertei.

În total, numai în luna martie au fost vândute aproape 120.000de cupoane pentru puţin peste 1.300 de oferte, adică în medie 90 declienţi pentru fiecare ofertă şi un preţ de aproximativ 40 de leipentru fiecare cupon. Cele mai multe dintre aceste oferte suntpentru servicii de îngrijire personală, dovadă şi cheltuielile depeste 343.000 de euro pentru astfel de cupoane numai luna trecută,urmate de servicii medicale, cu o cotă de 30,5% din vânzăriletotale de cupoane şi excursiile în ţară şi în străinătate, care aucumulat în martie vânzări de 150.000 de euro, potrivitstatisticilor agenţiei Byte Flux.

Oferta cu cele mai mari încasări, spre exem­plu, a fost unimplant dentar cu coroană ceramică pentru care consumatorii auplătit 657 de lei în loc de 3.130 de lei, încasările totale prinFunDeal.ro, site-ul care a publicat oferta, ridicându-se la peste76.000 de euro.

Iar pe locul al doilea în clasamentul cupoanelor cu cele mairidicate încasări a fost o corecţie cu laser a miopiei sauastigmatismului; oferta în valoare de 2.050 de lei, la jumătatefaţă de preţul practicat de clinică, a fost cumpărată de 129 depersoane, însumând aproape 63.000 de euro.

În sine, creşterea pieţei de cupoane de reduceri este perfectjustificată. Mii de consumatori sau, mai bine zis, consumatoarepetrec zi de zi cel puţin zece minute pe astfel de site-uri încăutarea unor oferte.

De multe ori ajung chiar să cumpere cupoane pentru servicii decare altfel n-ar fi avut nevoie, lucru de care profită din plinvânzătorii de cupoane, care promovează valoarea economiilor pe carele poate face un consumator prin achiziţia de cupoane, distrăgândatenţia de la nevoia reală pentru respectivul produs sauserviciu.

Mai exact, a fost vorba despre 3,4 milioane de euro lunatrecută, adică nici mai mult, nici mai puţin decât triplu faţă desumele cheltuite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO