Companii

Spedition UMB asfaltează, deszăpezeşte şi repară şosele de 500 mil. euro pe an cu doar 43 de angajaţi. Vor ajunge constructorii români să îi subcontracteze pe cei străini?

Spedition UMB asfaltează, deszăpezeşte şi repară şosele de 500 mil. euro pe an cu doar 43 de angajaţi. Vor ajunge constructorii români să îi subcontracteze pe cei străini?

Dorinel Umbrărescu se numără printre cei mai discreţi oameni de afaceri locali şi deţine constructorii UMB Spedition şi Tehnostrade. Ambele companii au intrat în topul celor mai mari zece companii de construcţii cu acţionariat românesc, realizat de Ziarul Financiar în funcţie de cifra de afaceri din anul 2010

Autor: Andreea Mioara Neferu

09.11.2011, 09:11 2967

Cu doar 43 de angajaţi, firma de construcţii Spedition UMB, controlată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, a încasat în primele şapte luni ale lui 2011 peste 170 mil. euro de la CNADNR pentru construcţii de autostrăzi, modernizări de drumuri, deză­peziri, col­ma­tări sau reparaţii de şosele. În ultimul an Spe­dition UMB a semnat contracte de 530 mil. euro cu statul.

Spedition UMB a încasat în primele şapte luni ale anului cei mai mulţi bani de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), peste 177 de milioane de euro, pentru construcţii de autostrăzi, modernizări de drumuri, realizarea de acostamente, colmatări, reparaţii ale caro­sa­bilu­lui, tasări, vopsirea sau revopsirea para­pe­ţilor, dar şi alte lucrări ce presupun întreţinerea şoselelor.

În acest context, întrebarea care se pune este cum reuşeşte un constructor cu doar 43 de anga­jaţi în 2010 să câştige şi să realizeze con­tracte de o asemenea anvergură, având în vedere că pentru lucrările de construcţie de autostră­zi sau reabilitările de drumuri naţionale sunt necesare chiar şi câteva sute de muncitori pe proiect.

"Datorită portofoliului de lucrări mari finalizate în România, consider că s-a ajuns la un punct în care constructorii români sunt la acelaşi nivel din punct de vedere financiar, cât şi al capabilităţii tehnice, în comparaţie cu antreprenorii străini. Acesta este următorul pas, de a avea constructori străini subcon­tractaţi de constructorii români prin diferite par­te­neriate", a declarat Florin Popa, mana­ging partner al companiei de consultanţă în construcţii Vitalis Consulting.

Popa mai spune că motivul pentru care o firmă de construcţii încheie contracte de subantrepriză nu este neapărat pentru a scăpa de anumite taxe legate de salariaţi, pentru că subantrepriza plăteşte acele taxe cu angajaţii săi. "Nu există companii sau antreprenori care să dispună de toate resursele umane necesare la nivelul unui proiect de anvergură, de aici apare necesitatea subcontractării unei mari părţi de lucrări, rolul antreprenorului general în acest caz fiind mai mult de manager al subcon­tractorilor", spune Popa.

452 de OP-uri din partea CNADNR

În total, CNADNR a emis 452 de ordine de plată în favoarea Spedition UMB în perioada ianuarie-iulie 2011. Cele mai mari facturi plătite de CNADNR către Spedition UMB au fost cele pentru reabilitarea drumurilor naţionale 12 şi 15 (56,7 mil. euro) sau a DN 2D Focşani-Ojdula (17,5 mil. euro), construcţia autostrăzii Moara Vlăsiei-Ploieşti (circa 18 mil. euro) şi primele lucrări pentru autostrada Timişoara-Lugoj (9,3 mi­lioane de euro). Sume importante a încasat Spe­dition UMB şi pentru deszăpeziri, echi­valentul a 8,9 milioane de euro.

Cu cei 43 de angajaţi, Spedition UMB a raportat anul trecut un profit net de 43,4 mil. euro şi o cifră de afaceri de 161,3 mil. euro, po­trivit Ministerului de Finanţe. Cu alte cuvinte, fiecare angajat a adus com­paniei con­trolate de Dorinel Umbrărescu un milion de euro anul trecut. De altfel, Spe­dition UMB este singura com­panie deţinută de un antreprenor local care a reuşit să intre în topul celor mai profitabile 20 de companii în 2010, având o marjă de profit de circa 27% în 2010. Potrivit informaţiilor din piaţă, marjele medii de profit pentru construc­tori sunt de cel mult 10%.

Pe de altă parte, companii precum Euro­con­struct Trading '98 (controlată de Dan Beş­ciu şi Sorin Vulpescu) au înregistrat în 2010 un pro­fit net per angajat de 27.000 de euro, în timp ce în cazul Delta ACM 93 (Florea Diaconu) in­di­catorul s-a situat la circa 33.000 de euro, po­tri­vit calculelor ZF pe baza infor­ma­ţiilor de la Mi­nis­terul de Finanţe. Şi în cazul con­struc­torilor străini, profiturile nete per an­ga­jat nu depăşesc câteva zeci de mii de euro. Spre exemplu, austriecii de la Strabag au înre­gis­trat anul trecut pe una dintre cele mai im­por­tante firme pe care le au înregistrate în Ro­mâ­nia, Strabag SRL, afaceri de 132,2 mil. euro şi un profit net de 3,1 mil. euro, iar pro­fitul net pe angajat s-a ridicat la 7.500 de euro, în condiţiile în care compania avea 412 an­gajaţi în 2010. Situaţie similară în cazul Max Boegl România, una dintre cele mai im­por­tan­te firme prin care constructorul german acti­vea­ză pe piaţa românească: profit net de 34.900 de euro per angajat.

Constructor la dublu

Dorinel Umbrărescu, care controlează Spedition UMB şi Tehnostrade, a câştigat în ultimele 14 luni contracte cu statul în valoare de cel puţin 530 de milioane de euro, nu­mărându-se printre cei mai activi jucători locali pe segmentul infrastructurii, potrivit estimărilor ZF realizate pe baza informaţiilor publice şi a celor de la CNADNR şi de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turis­mului (MDRT).

Cele mai importante con­tracte au fost câştigate recent pentru reabili­tarea drumurilor judeţene şi locale din jude­ţele Suceava, Botoşani, Iaşi şi Neamţ, valoarea cumulată a proiectelor ridicându-se la circa 260 de mi­lioane de euro.

Dorinel Umbrărescu se numără printre cei mai discreţi oameni de afaceri locali şi deţine şi constructorul Tehnostrade, cu afaceri de 99,7 milioane de euro şi un profit de 23 mi­lioa­ne de euro anul trecut.

Ambele companii au intrat în topul celor mai mari zece companii de construcţii cu ac­ţio­nariat românesc, realizat de Ziarul Finan­ciar în funcţie de cifra de afaceri din anul 2010.

Spedition UMB şi Tehnostrade au câştigat contracte pe bandă rulantă în ultimul an, unele dintre acestea fiind adjudecate în consorţiu cu alte firme, fie ele străine sau locale.

"La atribuirile de contracte nu se ia în considerare numărul total de angajaţi al unui constructor, ci numărul de experţi cheie, care să se plieze pe amploarea proiectului", au de­cla­rat pentru ZF reprezentanţi ai CNADNR, fără să precizeze însă câţi experţi cheie are grupul lui Umbrărescu.

Dorinel Umbrărescu nu a răspuns până la închiderea ediţiei solicitării ZF de a arăta cum reuşeşte cu puţin peste 40 de angajaţi să câştige contracte atât de importante şi să exe­cute toate lucrările solicitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO