Companii

Stanley Mendonca, Pfizer: Obiectivul meu este sa ajungem intre primele trei companii farmaceutice

Stanley Mendonca, Pfizer: Obiectivul meu este sa ajungem intre primele trei companii farmaceutice

Mendonca a fost numit la conducerea reprezentantei locale a gigantului american in 2006 si ii succede in functie lui Regis Lhomme

13.02.2008, 13:49 114

"Unul dintre obiectivele mele este sa asigur cresterea Pfizer in Romania, ca jucator cheie. Nu ne-am propus sa ajungem numarul unu in urmatorii cinci ani. Vom pierde patente si trebuie sa fim realisti in ceea ce priveste asteptarile. Vrem sa fim intre primele trei companii in urmatorii trei ani", a declarat Stanley Mendonca, country manager al Pfizer Romania, intr-un interviu acordat ZF.
Vanzarile Pfizer in Romania au atins 92 mil. euro in 2006, cand ocupa locul cinci in topul jucatorilor de profil, conform datelor Cegedim Romania. Pe termen mediu, compania va mentine ritmul de crestere situat peste cel al pietei farmaceutice in ansamblu, care se asteapta sa incetineasca in urmatoarea perioada.
"Estimam ca in intervalul de doi pana la patru ani vom avea un avans mediu de 12-15%. Vor fi ani in care putem creste mai mult, insa nu credem ca si piata va continua sa se dezvolte in acelasi ritm ca in trecut. Cresterea va fi in medie de 10-12%, de aceea noi speram sa fim peste acest nivel pentru a castiga cota de piata", a adaugat Mendonca.
Mendonca (43 de ani) a fost numit la conducerea reprezentantei locale a gigantului american in 2006 si ii succede in functie lui Regis Lhomme, care la randul sau a preluat conducerea diviziei din Rusia.
"Primul lucru pe care l-am avut in vedere dupa ce am venit in Romania a fost sa inteleg piata. Nu am venit cu ideea de a schimba ceva. A trebuit sa invat despre Romania, despre piata", a spus Mendonca.
Pfizer detine in portofoliu produse precum Sortis, medicamentul cu cele mai mari vanzari la nivel mondial, cat si Viagra, cel mai cunoscut brand din industria farmaceutica.
"Portofoliul din Romania nu este atat de diferit, comparativ cu ceea ce avem in alte tari. Produsele cheie din Romania sunt aceleasi ca peste tot in lume. Sortis este medicamentul cu cele mai mari vanzari la nivel mondial, iar de anul trecut a devenit produsul nostru numarul unu si aici", a mai spus Mendonca.
Pana in 2007 produsul cu cele mai mari vanzari al Pfizer pe plan local era Sermion.
"Viagra este un brand cheie pentru noi, atat din punctul de vedere al contributiei la business cat si in termeni de imagine. Oamenii din industrie cunosc foarte bine companiile, insa publicul larg nu. Viagra a fost brandul care a dus la o constientizare a Pfizer", a continuat Pfizer.
Pe plan local Viagra este liderul pietei medicamentelor pentru disfunctii erectile cu o cota de piata de 66% la nivelul anului trecut, in conditiile in care vanzarile au atins 4 mil. dolari, potrivit datelor companiei. Pentru 2008, Pfizer si-a bugetat o crestere cu 30% a vanzarilor pe acest brand.
Sortis, cel mai atractiv produs pentru companiile de generice, urmeaza sa piarda patentul in 2011-2012, insa seful Pfizer Romania spune ca sunt metode pentru a contracara impactul asupra vanzarilor.
"Norvasc, spre exemplu, a pierdut patentul in 2006. Este interesant, pentru ca in acest caz am inregistrat cresteri si dupa ce a expirat patentul. Pretul medicamentului nu este atat de ridicat, astfel incat atractivitatea pentru companiile de generice a fost scazuta", spune Mendonca. Cresterile anuale de peste 15% fac din Romania una dintre cele mai atractive piete pentru industria farmaceutica, in conditiile in care la nivel mondial avansul se mentine la 5-6%.
"Romania este o piata cheie in Europa de Est in primul rand datorita marimii. Pe de alta parte, exista multe probleme medicale care nu sunt inca constientizate si sunt multi pacienti care nu au inca acces la medicamente", spune Mendonca. In aceste conditii, a continuat el, majoritatea companiilor din lume sunt atente la pietele noi precum India, China, dar si la cele din Europa Centrala si de Est.
"Principala diferenta dintre Romania si Portugalia (unde anterior a fost director de marketing - n.red.) este data de maturitate. Vorbim in primul rand de accesul la medicamente. Pe pietele mature, majoritatea populatiei are acces la medicamente datorita puterii de cumparare care este ridicata. Acesta este de altfel unul dintre motivele pe care pietele mature nu cresc atat de rapid comparativ cu altele", a explicat Mendonca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO